Cum creezi cu imaginație povești care conving și încântă? Metafore (vs.) storytelling.

Acesta este un blog pentru autocunoaștere, învățare, dezvoltare și discernământ, cu multe din ce implică acestea la bază. Având în vedere că majoritatea trimiterilor sunt către lucrări de specialitate, folosirea poveștilor și a ficțiunii pare să fie o incursiune atipică în lumea beletristicii.

Pare, dar nu este. Programarea neuro-lingvistică (NLP) învață pe practicanții ei să ”meșterească” și să livreze istorioare cu scopuri terapeutice, care pot fi folosite în coaching și în psihoterapie. În NLP; acestea se numesc generic ”metafore”, dar în realitate sunt mai mult de atât. Sunt de fapt niște alegorii. O alegorie este o analogie, o metaforă sau o parabolă extinsă sub forma unei povești (eventual într-o altă poveste). Literar vorbind, analogia se face la un nivel mai superficial de profunzime și se poate formula ”Elementul A este ca elementul B” (simile). Din punctul de vedere al NLP, analogia se creează folosing gândirea laterală și găsind o serie de elemente simbolice relativ apropiate. Întrebarea de bază este: ”What is this an example of?”. Metafora este la un nivel mediu de profunzime și livrează un mesaj, de exemplu în fabule cu ajutorul unor animale. Parabola este menită să aibă mai multe niveluri de interpretare.

Vânzătorii și marketerii au nevoie să învețe storytelling pentru a realiza descrieri promoționale convingătoare ale produselor, serviciilor și ideilor pe care le comercializează. Autorii de scenarii pentru spoturi promoționale au nevoie să transmită emoție care să îndemne la acțiune.

Foarte adesea, folosim istorisiri pentru a împărtăși experiențe, emoții, pentru a transmite un mesaj, un argument sau o informație. Avem nevoie de povești, pentru transformarea noastră interioară, pentru a învăța lecții noi și ca modele despre cum putem să fpurim și noi asemenea construcții. Poveștile pot fi folosite inclusiv în structuri organizaționale: Constructivismul social.

Ca orice practicant în NLP, am învățat și exersat atât construcția de metafore, cât și de povești persuasive și de aceea, am reunit aici mai multe asemenea articole, publicate pe acest blog de mine sau scrise de mine și publicate pe alte site-uri, care să te sprijine în a învăța cum să faci asta și tu sau doar să-ți ofere o serie de povești interesante care să te distreze sau să te pună pe gânduri. Această listă nu este exhaustivă și nu cuprinde tot ce am publicat sau tot ce am scris, ci este doar o selecție.

Cu unele din asemenea articole, compuse ca piese de copywriting în campanii promoționale pe internet, am câștigat concursuri de blogvertising. Această listă nu este despre blogvertising, dar unele din aplicații au avut succes în această direcție. Desigur că puțini cititori ar intra să citească despre articole promoționale scrise de un blogger pentru campanii efemere, dar din zecile de articole pe care le-am scris pentru asemenea campanii, am păstrat la curățenia din 2021 pe acest blog doar articole care au valoare intrinsecă (sensul lor depășește campania pentru care le-am scris) sau oferă o mostră pe care o consider utilă pentru cei care vor să aibă niște modele. Tocmai de aceea, am găzduit pe acest blog și articole de blogvertising scrise de alții, pentru că mi s-au părut de valoare. Desigur, de atunci și până acum, am mai învățat și pot să creez metafore mai bune, mai valoroase.

Am avut la un moment dat ideea de a reuni mai multe asemenea povestioare scrise de mine între coperțile unui volum de beletristică intitulat Tărâmul absurdului, vol. I. Visul înțeleptului, dar inițiativa acestui proiect hobby nu s-a materializat din lipsă de finalitate comercială. Multe din povestirile pe care acel volum le-ar fi cuprins le poți citi mai departe.

Desigur, astfel definite, unele din metafore presupun storytelling, dar există mai multe detalii care deosebesc cele două categorii:

Am hotărât separarea metaforelor de storytelling deoarece există aceste diferențe, în opinia mea:

Metafore

Storytelling

Nu trebuie neapărat să aibă un fir narativ, pot fi scurte.

Trebuie să aibă un fir narativ, pot fi lungi.

Se construiesc folosind în primul rând gândirea laterală

Se construiesc folosind în primul rând gândirea convergentă

Ușor de construit

Greu de construit

Apelează în primul rând la rațiune

Apelează în primul rând la emoții

Cel mai potrivit de folosit în coaching și terapie

Cel mai potrivit de folosit în vânzări

Înclinație spre abstract

Înclinație spre concret

Pot fi legate cu mai multe servicii și produse

Trebuie legate cu un singur produs sau serviciu bine delimitat

Pot să nu fie înțelese de copii

Suficient de simple și clare încât să poată fi înțelese de copii

De obicei sunt fictive și imaginare

De obicei sunt realiste

Lectură plăcută!

1. Metafore

Metafore, analogii, fabule și povești înțelepte cu tâlc, scrise de mine sau de alții pe acest blog sau (scrise de mine și) publicate în alte părți (include povești ortodoxe). Lista celor peste 30 de metafore este ordonată în funcție de complexitate: de la cele mai simple la cele mai complexe.

Eşti decor sau actor?

Unde ai lăsat oamenii ce ţi-au intrat în suflet?

Ce luăm cu noi în excursia spre viitor?

Lamentaţie de Crăciun

Ce contează cel mai mult în elaborarea unei lucrări de licenţă – cum şi-a făcut iepuraşul teza de licenţă

Dacă vrei să mulţumeşti pe toată lumea… – poveste dintr-o multinaţională

Cândva fiul meu la 30 va veni la mine și va zice…

Aceşti bani care sunt timpul nostru

Cum să scrii o carte de specialitate. Rezumat.

Papagalul

Grădinarul şi discipolul

Călugarul şi pasărea

Povestea veveriţelor

Dumnezeu lucreaza si prin oameni vii, nu doar prin sfinti si rugaciune

Cele trei porţi

How to Fix the Whole World

Study This Small Story, Hope That Makes a BIG Change

Lucrezi cu incompetenţi? Iată ce să eviţi 🙂 – fabulă modernă cu o furnicuţă harnică în rolul principal

O oferta cu discount, pentru moarte, aveti?

Cum să faci compot de mere sau cum puterea magică a aşteptărilor poate transforma realitatea – o reţetă originală

Teoria puişorului şi a hamsterului – o fabulă modernă. Partea I. (continuarea, Partea II. Nu face parte din metaforă, ci o explică)

Şcoala pentru căţei

Toată lumea vrea iPhone? Şi eu, şi eu!

Ce este raiul şi ce este iadul

Picătura şi Oceanul – varianta ortodoxă

Consultanță interactivă

O clipă de atenție profundă (Povestea piciorușului de frigider): Partea I ֎ Partea a II-a ֎ Partea III ֎ Partea IV

Cadrare şi aşteptări – Parabola lucrătorilor viei

  

2. Exemple de Storytelling

Exemple de storytelling (tot articolul sau o porțiune cuprinde storytelling). Lista celor 10 povești este organizată după criteriul succesului pe care l-au avut în scopurile pentru care au fost folosite. Primul articol este cel mai de succes. La sfârșit, separat, este seria ”De la Ana la Caiafa”, în ordinea cronologică. Seria este despre aventura vizării actelor de master pentru străinătate.

Mecanisme de apărare / Defence Mechanisms premiul de originalitate la Conferința Națională de Psihologie și Științe ale Educației, 2005; publicat și în Psihologia Azi

Romeo si călugărul – articol participant într-o campanie la care am luat premiul I.

Poveste de iarnă pe timp de sesiune

Căile persuasiunii, între cunoaşterea ta şi a celuilalt

Cum să construieşti cu lucrurile cu care alţii aruncă în tine/ How to Build With the Bricks Others Throw at You 

Cum mi-a schimbat viaţa Andy Szekely

Apartamentul horror

De la artă la faptă

De la brazi de Crăciun artificiali la cadouri evergreen

Începuturile fotografiei (o noapte umplută de lumină)

seria De la Ana la Caiafa

Seria „De la Ana la Caiafa” pe Discerne

partea I, sau Cum să îţi obţii şi vizezi actele de studii de licenţă şi master din România pentru a fi recunoscute în străinătate

partea II, sau Cum să îţi apostilezi, traduci şi legalizezi actele de studii pentru a fi recunoscute în străinătate

partea a III-a, sau Mâţa fiebinte din curtea SNSPA

partea a IV-a: Ping-Pong instituţional

partea a V-a: În căsuţa din poveste

partea a VI-a, sau Despre Mitul Responsabilităţii Rătăcite

  

3. indicații despre cum să faci storytelling de calitate

Show, Don’t Tell

In the Target? That Is the REAL Question…

  

4. Recomandări de filme-parabolă

Lista este organizată după complexitatea analizei realizate, nu după amploarea parabolei din filmul analizat. Primul articol e cel mai complex.

Poziţia observatorului în cinematograful original de autor. Analiză pe patru filme: Un etaj mai jos, Sicario, Bucureşti Non-Stop şi Moartea domnului Lăzărescu, un making of.

Kontroll, partea I ֎ partea II

Despre istoria SUA în vremea corectitudinii politice – analiză pe filmele The Revenant şi The Hateful Eight

3 documentare româneşti despre comunism: Experimentul Bucureşti; 7 cuvinte; Paşaport de Germania

Killing Them Softly (2012)

Cronica filmului Comoara (2015) de Corneliu Porumboiu

Another Earth (2011)

Cronica filmului românesc Viktoria (2014)

Possession (1981)

Fetita si vulpea / Le renard et l’enfant

Recenzia filmului Macbeth (2015)

Cronica animaţiei Micul prinţ / Le petit prince (2015)

Marcus Victor Grant

Copyright © Marcus Victor Grant 2021-prezent, toate drepturile rezervate.

Materialele publicate pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.