Secretul eforturilor mici în învățare

Motto:

”Eficiența înseamnă să pui scara pe un zid și să treci cât mai repede de partea celalaltă. Eficacitatea înseamnă, în plus, să alegi și zidul corect.”

Rezultate maxime, cu efort minim. Nu este doar visul de vară al unui trântor, ci și ceea ce li se întâmplă maeștrilor! Vrei și tu? Desigur, vei dori să afli ce să nu faci pentru a avea succes din prima!

  

Learning just in time vs learning just in case

Există multe lucruri care nu sunt în regulă cu învățământul formal teoretic românesc, dar mi se pare amuzant atunci când este identificată una sau alta din cauze drept principalul motiv, cauza teribilă pentru care absolvenții nu reușesc să folosească ce învață. Eu am publicat pe subiectul acesta o carte care a fost considerată o radiografie a educației în societatea românească și încă nu cred că am acoperit toate cauzele.

O idee popularizată, bine intenționată și prost aplicată, este importanța de a depăși învățarea ”pentru eventualitatea în care ai nevoie” cu ”a învăța ce ai nevoie când ai nevoie”. Intenția pozitivă din spatele acestui comportament este a evita teoriile învățate inutil. Convingerile limitatoare din spatele acesteia sunt: ”cunoștințele stocate ocupă prea mult spațiu în creier”, ”practica are valoare, teoria este inutilă”, ”nu ai timp și nu are rost să înveți ce s-ar putea să nu folosești”.

Astfel, de exemplu, un context în care eu găsesc util să aplic principiul ”learning just in time” este dacă am o problemă cu multifuncționala mea, să citesc doar secțiunea troubleshooting a manualului, nu acesta în întregime. Un context în care mi se pare nefericit de aplicat ideea asta este să înveți cum se scrie o scrisoare de motivație doar când ai nevoie de asta, fără să știi cum anume asta este corelat cu versiunea de resumé (ce numesc românii CV) pe care o expediezi. Așadar, învățatul ”just in time” riscă să devină un fast-food intelectual al celor ce triumfă în hiperspecializare. De fapt, învățarea eficientă, bazată pe citire rapidă, tehnici de memorare și concentrare plasează cunoștințele pe care le parcurgem în subconștient, de unde le putem accesa și mai târziu, nu în conștientul limitat. Teoria de calitate este o bună practică ce surprinde structura. Predată altora după ce a fost implementată, îi poate conduce la rezultate similare. Despre asta am mai publicat o altă carte.

Una din problemele cu care oamenii se confruntă atunci când vine vorba despre a învăța lucruri noi când au nevoie să realizeze ceva este timpul. Uneori, pur și simplu nu ai timp să înveți ceea ce ai nevoie să aplici pentru că să faci asta riguros îți trebuie să studiezi mai amplu decât ți-ai propus. Desigur, specialiștii pot dezvolta și chiar publica ghiduri ușoare, care pot fi rezumate în 1-2 pagini. Mult succes să aplici bine acele rezumate!

Anul trecut am scris în articolul „Dificil” ar trebui să fie o plimbare în parc. Aceasta este o misiune imposibilă. despre citirea rapidă și antrenamentul vederii. Un alt subiect în legătură cu care majorităţii oamenilor le vine greu să creadă că pot obţine o schimbare este tiparele personalităţii: de exemplu, tiparele de comportament, atitudine, gândire şi limbaj. Într-adevăr, acestea pot să fie înrădăcinate vreme de zeci de ani. Şi se pot schimba cam într-o oră, folosind această procedură. Desigur, ca să ştii să foloseşti procedura corespunzător, trebuie să studiezi vreo câteva sute sau mii de pagini de lucrări de specialitate (vezi o listă aici şi aici) şi să vii la consultanţă ca să vezi cum se face. Sau să ai o formare. Ce vreau să spun este că se poate. Desigur, sunt unii care nu vor să creadă asta. Şi desigur, nu contează pentru ei nici experienţa mea de viaţă, nici experienţele clienţilor mei şi nici cercetările din domeniul psihologiei organizaţionale (vezi de exemplu aici). Dar nici nu se poate învăța ”pocnind din degete”.

  

Acceptare vs. așteptare despre forță pentru transformare

Schimbările de comportamente folosind programarea neuro-lingvistică sau disciplinarea pentru antrenamentul citirii rapide presupun o diagnoză corespunzătoare: care sunt problemele cu care se confruntă clientul, care sunt motivațiile, experiențele și convingerile sale în legătură cu învățatul. A fost bătut cu rigla la palmă pentru că nu și-a făcut temele când era elev? A fost umilit de profesor la tablă? S-au rușinat părinții de rezultatele sale la școală și i-au condiționat iubirea în funcție de asta? A crescut sub dictatura lui ”fii cuminte”? Are probleme de vedere? Are timp și spațiu ca să se antreneze, sau locuiește cu un câine care chelălăie și în preajma unor vecini cu capsa pusă la cel mai mic sunet al aparatului de citire rapidă?

Nu se poate să ajungi la performanță dacă nu treci mai întâi pe la acceptarea situației curente. Nu ai cum să accepți pe deplin situația curentă dacă nu ai instrumentele și structura de a o înțelege. Orice diagnoză necorespunzătoare a unor probleme de învățare este o fantezie, ceva ce îți imaginezi, sau ceva simplist, schițat, ca la horoscop, care nu-ți prezintă cauzele. Uneori, înainte de a porni pe drumul învățării eficiente, din care citirea rapidă mi se pare primul pas, mai ai de soluționat alte arii. Spune-mi cât de mult (te) accepți ca să-ți spun cât de mult te poți transforma!

Eu nu am ascuns niciodată clienților mei durerea de a se antrena pentru citirea rapidă. Este ceva ca la chirurgul competent, când te duci pentru o operație: la început te doare puțin, dar apoi te faci bine. Însă mai există o durere, de data asta sufletească. Orice vei studia, dacă ești o persoană realmente preocupată de a învăța ce-ți face bine, te vei confrunta cu realitatea dureroasă că cei de lângă tine nu gândesc la fel, nu văd la fel și nici nu reușești să le spui ceva care să-i convingă de contrariu. Cunoașterea aduce singurătate dacă te cramponezi de cei care preferă să rămână limitați în gândire. Pentru început, nu este sănătos să crezi că îi poți schimba pe ceilalți, ci doar să îi încurajezi să fie mai mult ei înșiși, suficient încât să se accepte. Dacă vei învăța să citești direct ideile dincolo de cuvintele autorilor punându-ți întrebări puternice, vei descoperi de ce: cauze, motivații, intenții, justificări, consecințe. Și astfel, îți poți crește șansele de a face și tu diagnoze corecte cauză-efect (mai ales dacă ai studiat practic și logică, argumentare și retorică). Astfel, poți reuși să intri în contact cu alte persoane care au capacități similare.

  

Efort inteligent și disciplină, cheile succesului în învățare

Poți să ajungi la rezultate extraordinare făcând puțin efort numai și numai după ce îți antrenezi abilități în ariile în care vrei să obții rezultate. Oferă-ți timp ca să înveți ce îți trebuie, cum trebuie învățat ce îți trebuie și pornește de la limitele cele mai apropiate.

(continuă să citești după media ↓)

Ca să parafrazez o idee din articolul: Cum să câștigi bani UȘOR. Citește aici!, Ca să îţi placă studiul, trebuie să înveți ceva la care să poți fi bun/ă, să te pricepi cât de cât. Pentru asta, ai nevoie de trei lucruri: să înveţi, să te cunoşti şi să îmbrăţişezi studiul cu drag. Astfel, eforturile vor fi ușoare. După ce dobândești abilitățile, eforturile vor deveni și mici. După, nu înainte.

  

Află mai multe despre citirea rapidă şi performanțele la care poţi şi tu ajunge!

Dacă ţi-a plăcut acest articol, atunci te invit să vizitezi şi:

secţiunea „Citire rapidă” a blogului meu

Îţi mulţumesc!

Happy efficient learning!

Marcus Victor Grant

consultant și trainer în învățare eficientă (citire rapidă, memorare, concentrare, productivitate, modelare NLP)

Copyright © Marcus Victor Grant 2016-prezent, toate drepturile rezervate. Acest material a fost publicat inițial în publicația Learning Skills România și este acum disponibil doar pe Discerne.

Materialele publicate pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.