Cum să scrii o carte de specialitate. Rezumat.

Poveste

Cartea

A fost odată o carte.

Ea a a fost mai întâi scrisă în tot ceea ce s-a scris dinainte. Apoi a apărut ideea, într-un anumit context. Această idee s-a materializat într-o formă de comunicare pe care autorul a vrut s-o exprime pentru ca şi alţii să aibă acces la ea, s-a gândit bine la ea, a pus-o pe hârtie sau a tehnoredactat-o, a reanalizat-o, a rescris-o astfel încât să-i fie cât mai frumoasă, apoi a publicat-o.

Cartea a ajuns să fie răsfoită de mulţi potenţiali cumpărători, din care unii care au ales să nu o achiziţioneze din diferite motive, iar alţii să o achiziţioneze din alte motive.

Cartea noastră avea un obiectiv principal: să transmită idei. Într-o bună zi, cineva a cumpărat un exemplar din cartea noastră, iar acel exemplar a devenit al lui. Bineînţeles, conţinutul îi aparţinea tot autorului, dar acel exemplar revenea celui care a dat bani pe ea. Ce fel de om era acesta? Ce credea? Cine era el? Căror grupuri aparţinea?

Fiecare a înţeles ceva din cartea aceea. Unii nici măcar nu au citit-o.

Într-o bună zi, cumpărătorul s-a întâlnit cu autorul, l-a recunoscut şi i-a spus că acea carte îl ajutase în mod indirect să înveţe ceva preţios: că totul a mai fost scris înainte, doar că în alt mod.

Iar autorul cărţii a continuat să scrie cărţi, pentru ca poate şi alţi cumpărători să-i spună asta, sau poate pentru că îi plăcea lui foarte mult să scrie. Aici nu se poate şti.

Tu, cititorule, ce-ai câştigat?

(continuă să citești după media ↓)

pscarus pe pescarus

Îţi place povestea de mai sus? Vrei şi tu? Ei bine, în acest ultim final al seriei despre cum să concepi o carte de specialitate, te invit să trecem împreună printr-un rezumat.

În acest rezumat, am inclus și altceva pe lângă cele 11 articole inițiale ale seriei pe care am scris-o și publicat-o inițial între 8 mai – 3 iunie 2014 în Jurnalul Bucureștiului și între 19 ianuarie -1 aprilie 2015 pe Discerne, ulterior planificată spre publicare și pe Analytic Vision în varianta tradusă de Teodora Minea.

Am inclus și articolele care diferențiază poziționarea autorului și extinde un studiu de caz despre pricingul cărților. Articolele sunt valabile atât pentru cărțile tipărite, cât și pentru e-books. Procesul publicistic e doar puțin mai simplu pe online față de ce am descris pentru tipărire.

1. Diferenţa între autor şi scriitor / The Difference Between Author and Writer [en]

Este important să știi cum se poziționezi și cum te percep cititorii înainte de a te apuca să te gândești măcar la a scrie o carte.

2. La început a fost ideea. / In the Beginning There Was the Idea [en][link valid de la 13.4.2023]

Mulţi oameni au idei. Adesea, unele idei apar în acelaşi timp mai multor oameni. Totuşi, înainte ca o serie de idei să fie puse la lucru pentru realizarea unei cărţi, este nevoie să ai o structură. O schemă a părţilor, secţiunilor, capitolelor şi sub-capitolelor cărţii tale, pe care le vei dezvolta pornind de la un conţinut deja început sau de la ideile tale. Stabileşte cine va citi cartea şi cui te vei adresa.

3. Scrie la „cald”, editează la „rece” / Write “Hot”, Edit “Cold” [en][link valid de la 28.4.2023]

Redactează. Scrie şi rescrie. Creează la cald, editează la rece. Foloseşte alternativ viziunea creatoare şi spiritul critic, nu în acelaşi timp!

4. Totul a mai fost exprimat. Doar că sub altă formă. / Everything Has Been Expressed Before. Only in Another Form [en].[link valid de la 11.5.2023]

Documentează-te din nou şi din nou. Află ce s-a scris pe subiectul cărţii tale, citeşte rapoarte de cercetare, fă referinţe, creează specificaţii documentare, trimiteri, referinţe, indexuri, glosare de termeni. Bazează-te pe realitate. Ţine minte că nu e cazul să reinventezi roata. Cere permisiuni pentru a reproduce porţiuni sau articole scrise de alţii.

5. Perspectiva de ansamblu: detaşează-te! / Overview: Detach Yourself! [en] [link valid de la 24.5.2023]

După ce ai scris prima versiune a conţinutului, detaşează-te! Scrie cuvântul înainte al autorului, formatează textul, cere păreri ale unor specialişti şi apropiaţi pe ceea ce ai scris. Foloseşte aceste viziuni de ansamblu pentru a îmbunătăţi conţinutul şi a îmbogăţi cartea după o a doua privire, de ansamblu.

6. Manuscrisul tău vede lumea / Your Manuscript Sees the World [en][link valid de la 8.6.2023]

Înregistrează-ţi drepturile de autor şi trimite-ţi manuscrisul la editori. Organizează întâlniri, obţine păreri şi convinge măcar un editor că manuscrisul tău merită publicat. Fii pregătit pentru orice răspuns! Mai e încă mult de lucru.

7. Începutul cărţii. / The Beginning of the Book [en][link valid de la 22.6.2023]

Finalizează cartea, terminând cu începutul. Convinge un specialist să îţi facă prefaţa. Adaugă o listă de mulţumiri în care îţi exprimi succint recunoştinţa faţă de cei fără de care proiectul tău editorial nu ar fi ajuns în această etapă.

8. Manuscrisul tău, în mâinile editurii / Your Manuscript In the Hands of the Publisher [en][link valid de la 6.7.2023]

Corectează cartea la punct şi virgulă, în cele mai mici detalii, sau deleagă această muncă unui specialist. Uneori, corectura este făcută de editură. Dar cel mai bine este ca autorul să-şi facă deja o proprie corectură. Din momentul în care manuscrisul ajunge la editorul care a acceptat să publice cartea, el va citi în detaliu ce ai scris şi va propune modificări de fineţe, care ţin de forma cărţii. Acest proces se numeşte copy editing şi nu toţi editorii fac asta.

9. Profesionalismul prin excelenţă al unei edituri / The By Default Professionalism of a Publishing House [en][link valid de la 19.7.2023]

Contează pe profesionalismul prin excelenţă al unei edituri, sau cel puţin a unor specialişti. Vei avea nevoie de un designer pentru copertă, cu care vei lucra la concepţia coperţii. Chiar înainte de a fi publicat, manuscrisul este bine să treacă prin etapa de proofreadingultima corectură, de data aceasta, pe un exemplar de probă, un proof of concept al volumului pe care urmează să îl scoţi.

10. Preţul unei cărţi / The Price for a Book [en] [link valid de la 3.8.2023]

Editorul stabileşte preţul cărţii, prin consultare cu diverşi specialişti, cu distribuitorii şi cu autorul. Preţul cărţii este stabilit în funcţie de costurile asociate cu producţia şi marketingul, iar cheltuielile realizate până la lansarea cărţii trebuie acoperite integral din vânzarea primului tiraj, pentru a nu ieşi în pierdere. În costuri intră: tiparul, distribuţia, taxele, promovarea, transportul, diverse servicii conexe şi exemplarele care se distribuie gratuit. Aceste costuri sunt împărţite între editură şi autor conform înţelegerilor stabilite prin contract.

11. De ce costă atât de mult cărţile în România. Studiu de caz din experienţă proprie.

Un studiu de caz pe care l-am scris după ce am publicat în 2012 volumul tipărit Căile persuasiunii în negociere. Merge mai mult în particularitățile pricingului pentru un produs tipărit, dar mare parte din acele cheltuieli există și în formatul online.

12. „Împachetarea” unei cărţi de specialitate / “Wrapping” a Specialty Book [en][link valid de la 17.8.2023]

Cartea a fost publicată. Distribuţia cărţii poate fi stabilită direct cu editura sau separat, în funcţie de ce aranjamente are editura cu distribuitorii. Promovarea cărţii implică mixul de comunicare (marketing şi PR) care se foloseşte pentru aducerea în interesul publicului-ţintă al apariţiei editoriale.

13. Dezvoltarea unei cărţi de specialitate. / Developing a Specialty Book [en][link valid de la 1.9.2023]

După un anumit timp (de regulă ani) în care o carte a cunoscut atât succesul prin raportare la public şi critica de specialitate, cât şi suficiente propuneri sau idei de îmbunătăţire sau actualizare, autorul ia în considerare fie o revizie, fie o traducere a cărţii, care să se adreseze unui publica mai amplu şi, de regulă , internaţional. O traducere în limba engleză poate face cartea accesibilă inclusiv în ţările nordice, unde spre exemplu Danemarca are un consum ridicat de cărţi de specialitate şi o piaţă de 100 de ori mai mare decât în România.

Dacă ți-a plăcut povestioara de la început, atunci te invit să descoperi cum creezi cu imaginație povești care conving și încântă? Metafore (vs.) storytelling.

Acest articol de sinteză a fost scris și publicat inițial în 2014, apoi ulterior actualizat în 2015 și în 2021.

Spor la publicistică!

Marcus Victor Grant

consultant în strategie de comunicare şi resurse umane

autorul cărţilor Căile persuasiunii în negociere, Ce (mai) înseamnă succesul la școală și Modelarea din NLP, o cale rapidă spre excelență

Copyright © Marcus Victor Grant 2015-prezent, toate drepturile rezervate.

Materialele publicate pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.

Această serie este dezvoltarea unei serii de 3 articole anterior publicate pe Discerne care a avut peste 2000 de vizualizări. Acest articol a mai fost publicat în ziarul on-line Jurnalul Bucureştiului.

 

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.