Diferenţa între autor şi scriitor

Pentru mulţi, cuvântul „scriitor” are asocierea clasică a cuiva care, precum Ion Creangă sau J.R.R Tolkien, imaginează cu un spirit boem şi debordant, lumi întregi, creează opere care să fure atenţia cititorului şi să-l poarte pe un tărâm de vis.

Ei bine, această asociere era valabilă poate acum 100 de ani, când într-adevăr nu oricine îşi permitea să scrie şi să publice cărţi. În ziua de astăzi însă, self-publishingul a adus o reinventare a cuvântului, mai ales în era în care poţi face o carte de memorialistică publicând schimburile de e-mail-uri pe care le-au avut două persoane.

În plus, mai este vorba şi despre aceia care nu scriu beletristică, ci cărţi de specialitate. Cuvântul „scriitor” a fost întotdeauna cantonat în aria beletristicii, iar atunci când ne gândim spre exemplu la Philip Kotler, guru al marketingului, nu ne gândim la el ca la un scriitor, ci ca la un economist care a scris nişte cărţi de referinţă.

Aşadar, care să fie cuvântul potrivit pentru cei care scriu manuale de specialitate? Ei bine, în primul rând trebuie să luăm în considerare că aceste cărţi nu au fost scrise peste noapte. Ele au avut nişte stări incipiente, premergătoare celor de tomuri cu peste 1000 de pagini (mă gândesc în mod deosebit la Managamentul marketingului şi la Principiile marketingului). Au fost mai întâi articole, manuale pentru studenţi, sinteze, analize, care adunate de-a lungul timpului, corelate, legate între ele, au dat naştere într-o perioadă îndelungată de „coacere” unor cărţi pe care acum toată lumea le ştie – sau ar trebui să le ştie.

Cuvântul pe care toată lumea îl recunoaşte este cel de „autor”, care în realitate este mult mai rafinat decât cel de scriitor. Spre exemplu, in extremis, cineva care scrie un e-mail este un scriitor, pentru că scrie, dar nu este un autor. Un autor poate să fie un blogger, spre exemplu, iar dacă peste câţiva ani se hotărăşte să publice o carte, acesta nu devine „scriitor”, ci rămâne tot „autor”. Autor poţi să fii şi dacă scrii o colecţie de articole la un ziar, şi dacă scrii pe un blog (individual sau colectiv), şi dacă scrii un audiobook, un podcast, şi dacă filmezi şi montezi un video pe care îl pui pe youtube, şi dacă scrii o carte de specialitate, şi dacă scrii un roman sau o carte de poveşti.

Mai există un aspect care poate fi neglijat: mai există percepţia că scriitorul este un om cult – a citit alţi scriitori, nu-i aşa? Ei bine, autorul nu trebuie să fie un om cult, ci un om informat. Desigur, pentru unii poate să fie o ruşine că nu l-ai citit pe Shakespeare, însă mai grav este în ziua de azi pentru cineva care vrea să obţină bani din drepturi de autor să nu ştie cum să folosească wordpress-ul. Cultura tehnologică a mijloacelor de exprimare moderne a depăşit ca importanţă cultura literară. Astăzi, în epoca specializărilor şi a nişelor, nu mai ai nevoie să ştii totul pentru a înţelege. Nu mai ai nevoie să fii „citit” ca să transmiţi o informaţie de valoare. Multe s-au mutat în online, iar a şti cum să găseşti o informaţie pe un motor de căutare sau cum să interacţionezi cu blogurile, agregatoarele şi aplicaţiile, devine la fel de neînlocuit cum era acum 20 de ani să ştii pe de rost o poezie de Eminescu.

De aceea, a numi pe cineva un „scriitor” în secolul al XXI-lea constituie o limitare foarte importantă a experesivităţii lui şi în acelaşi timp, un termen imprecis. Numindu-l „autor”, riscul de a greşi este mult mai mic.

Din cauza aceasta, deşi am publicat 3 5 cărţi până acum, refuz să fiu numit scriitor şi prefer termenul „autor”. Sunt blogger, am publicat articole în reviste şi ziare, am publicat video pe Youtube, am scris proză scurtă, am publicat cărţi de specialitate. Sunt autor. Şi sunt mândru de asta.

Marcus Victor Grant

Copyright © Marcus Victor Grant 2012-prezent, toate drepturile rezervate. Tradus și publicat în engleză în 2020 aici.

Materialele publicate pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.