Recenzia cărţii „Decizii radicale pentru oameni deştepţi” de Andy Szekely

decizii-radicale~4965797

Am scris deja despre cum mi-a schimbat viaţa Andy Szekely. Aşadar, nu este nevoie să intru în detalii cu privire la de ce este Andy unul din cei mai importanţi autori de cărţi de dezvoltare personală din România.

După experienţa mea de 10 ani în domeniul dezvoltării personale şi profesionale (incluzând clienţi, formări, publicistică şi comunităţi non-formale de învăţare), la nivel de informaţie, Andy deja nu îmi mai spune nimic nou prin majoritatea articolelor şi cărţilor sale în format tipărit, e-book şi audio. Însă întotdeauna l-am citit cu interes pe Andy şi pentru partea de structură/strategie şi pentru partea de marketing. Ador modul în care scrie/spune ceea ce exprimă. Stilul lui Andy este atât de fermecător şi pătrunzător încât îţi intră pe sub piele şi devine o voce în capul tău, odată ce te obişnuieşti cu discursul său. Abordarea lui este una care combină ingeniozitatea cu eleganţa şi relevanţa limbajului şi exemplelor alese pentru a transmite clar şi de impact idei importante şi invitându-l pe cititor la acţiune.

Cartea tratează subiecte legate de partea superioară a piramidei nivelurilor neurologice: valori, identitate, misiune. Este una din cele mai importante cărţi despre valori pe care am citit-o vreodată şi mi-a oferit câteva insight-uri foarte puternice de autocunoaştere şi funcţionarea mecanismelor psihologice în ce priveşte valorile. Ideile pe care le transmite sunt foarte concentrate şi îmbrăcate cu exemple, metafore şi exerciţii, împărtăşite din viziunea şi experienţa de viaţă a autorului, un antreprenor încercat în afaceri.

andy-szekely-siteCartea a fost inspirată de o călătorie la mormântul părintelui Arsenie Boca pe care Andy a realizat-o în urmă cu câţiva ani. Timpul uimitor de scurt în care a fost scrisă (5 zile) mărturiseşte despre importanţa revelaţiei pe care Andy a avut-o şi tocmai de aceea, cu atât mai mult, avem de-a face cu o lucrare de o claritate uimitoare şi o profunzime care te va pune pe gânduri.

După o parte introductivă sănătoasă, volumul de faţă conţine trei secţiuni: decizii radicale, alegeri înţelepte şi aplicaţii practice. Împărţirea este una pe care o consider şi eu optimă din punct de vedere editorial. Din punct de vedere tipografic, cartea mi se pare genială. Spaţierea între rânduri şi paragrafe face lectura extrem de clară şi prietenoasă, uşor de parcurs, la care se adaugă faptul că volumul are 186 de pagini (puţin sub 200) – deci o lectură ce este cum nu se poate mai potrivită pentru perioada de vară, în care românii merg în concediu şi îşi fac timp pentru a-şi aşterne ordine între gânduri.

Prima parte a cărţii, decizii radicale este cea mai amplă şi este, în fapt, o recadrare a gândirii tipice a românului. Astfel, autorul îl invită pe cititor să adopte un nou model de tipare mentale, care mută accentul de la termenul scurt spre termenul lung, de la trecut spre viitor, de la probleme la obiective, de la lispuri la resurse, de la locul controlului extern, la locul controlului intern, de la convingeri conflictuale şi limitative la convingeri ce deschid orizonturi. Separaţia conceptuală pe care Andy o propune încă de la început este aceea că deciziile se referă la ruperea legăturilor cu trecutul, iar alegerile la deschiderea de orizonturi pentru viitor. De obicei, a decide înseamnă a renunţa, iar a alege înseamnă a include prin explorare. Aici, Andy explică 7 moduri în care este abordată dezvoltarea personală în general şi concluzionează că cea mai importantă dintre ele este modelarea. Dar, dincolo de acestea, Andy propune o a opta abordare, care porneşte de la o serie de întrebări pe care le vei găsi doar în această carte. Răspunsurile pe care le oferi la aceste întrebări îţi pot schimba viaţa!

În a doua parte a cărţii, Andy scrie despre cum să faci alegeri înţelepte pentru viitor. El face o serie de remarci geniale, care ţin de structura tiparelor de gândire şi de personalitate, explicate simplu şi la obiect. Nu am întâlnit o asemenea claritate şi strategie pură în niciuna din sutele de cărţi de psihologie şi NLP pe care le-am citit în toată viaţa! Andy introduce conceptul de ierarhie a valorilor şi oferă o metodă simplă, nesofisticată, neştiinţifică şi la îndemâna oricui pentru a-şi „cântări” propriile valori şi a le aşeza în ordine, într-un exerciţiu de autocunoaştere. Astfel, autocunoaşterea se conturează clar ca o piatră de hotar a dezvoltării personale. Andy acordă atenţie şi punctează excelent modul în care valorile pot fi ordonate diferit în contexte individuale. Mai mult, Andy oferă un model de negociere cu sine şi cu ceilalţi în ceea ce priveşte ceea ce contează cel mai mult pentru fiecare: valorile şi criteriile.

Andy continuă demersul început în NLP – Calea succesului (2002) în ceea ce priveşte alinierea nivelurilor neurologice şi explică în profunzime în această secţiune strategică şi centrală a cărţii cum să iei decizii înţelepte în viaţă pornind de la conştientizarea valorilor personale. Capitolul „De la ambiţie la semnificaţie” mi-a oferit o revelaţie în mod deosebit cu privire la psihologia poporului român. Dacă înlocuim cuvintele „ambiţie”, „semnificaţie” şi „viziune” cu „comportamente”, „valori” şi „misiune” obţinem imaginea unei alinieri a nivelurilor neurologice despre care Andy scria acum 12 ani.

Ultima secţiune a cărţii conţine un program practic pentru 30 de zile, cu scopul de a lua decizii radicale. Este vorba despre un adevărat arsenal de stimuli pentru autocunoaştere şi dezvoltare personală, după care oferă un rezumat complet al cărţii, expunând ideile principale şi listând metaforele, referinţele şi exerciţiile. Această parte este cea mai valoroasă din întreaga carte şi are sens ca o încununare a teoriilor şi strategiilor expuse pe larg în acest volum.

Pe scurt, Andy ne pune la dispoziţie mijloace preţioase de a ne schimba software-ul mental, fără să avem cunoştinţe de specialitate în psihologi, coaching sau NLP. Investiţia în această carte este atât de preţioasă, încât ar putea fi favorabil comparată cu 1000 de ore de training, 100 de şedinţe psihologice sau 10 ore de coaching cu un expert de top. Preţul ei este unul peste medie (49 de lei), dar calitatea cărţii „Decizii radicale pentru oameni deştepţi” este astronomică.

Marcus Victor Grant

consultant în strategie de comunicare şi resurse umane

Copyright © Marcus Victor Grant 2014-prezent, toate drepturile rezervate.