Top 10 lung-metraje româneşti de ficţiune – 2013. Partea II

Am scris concluziile mele şi cum am ajuns la ele în partea I a acestui articol. Acum, a venit vremea să aruncăm o privire de ansamblu, pentru ultima dată, asupra acestor filme de ficţiune din 2013.

 

  

1. Când se lasă seara peste Bucureşti sau metabolism/

Métabolisme ou Quand le soir tombe sur Bucarest

Ficţiune, lung-metraj

Coproducţie România-Franţa

Scenariul şi regia: Corneliu Porumboiu

produs de Marcela Ursu

nominalizare la Leopardul de Aur, Locarno; 7 nominalizări la Gopo

Cronici: aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici

N-au înţeles filmul: aici, aici, aici, aici, aici

Notiţe de la întâlnirea cu regizorul.

Un film genial despre limbajul cinematografic şi, mai ales, despre cinematograful românesc. Un meta-film, o autoreferinţă ironică, o producţie experimentală care a fost înţeles de puţini cinefili şi încă mai puţini critici.

Punctajul meu: 10/10

Trailer:

(continuă să citești după media ↓)

 

2. Poziţia copilului / Child’s Pose

Ficţiune, lung-metraj

Producţie România

produs, scris şi regizat de: Călin Peter Netzer

scenariul: Răzvan Rădulescu

produs de Ada Solomon

listă premii şi nominalizări

liste de recenzii: aici, aici, aici

Interviu cu regizorul

Ursul de aur şi FIPRESCI la Berlin, 2013.

9 premii Gopo 2014 pentru cel mai bun film de ficţiune lungmetraj, cel mai bun regizor de lungmetraj ficţiune, cel mai bun scenariu de lungmetraj ficţiune (aceste 3 premii au fost luate de Călin Peter Netzer, ultimul şi de Răzvan Rădulescu, coscenarist), actriţă principală (Luminiţa Gheorghiu), actor secundar (Vlad Ivanov), actriţă secundară (Inlinca Goia), montaj lung-metraj (Dana Bunescu), sunet lungmetraj (Cristian Tarnoveţchi, Dana Bunescu, Cristinel Şirli), costume (Irina Marinescu), machiaj şi coafură (Domnica Sava, Dana Roşeanu), premiul publicului.

O veritabilă pagină de psihologie est-europeană. Al treilea film al regizorului Călin Peter Netzer, după Maria (2003) şi Medalia de onoare (2009) şi reprezintă un progres remarcabil, luând în considerare că primul lui film a fost criticat pentru lipsa de înţelegere a psihologiei vestice. Am văzut de asemenea Medalia de onoare şi mi s-a părut foarte bun. Aştept cu interes ce alte filme va mai face dl. Netzer, acum că a depăşit statutul de regizor debutant în lung-metraj.

Punctajul meu: 8/10

Trailerul oficial al filmului.

(continuă să citești după media ↓)

 

3. O vară foarte instabilă / A Very Unsettled Summer

Ficţiune, lung-metraj

coproducţie Suedia-Marea Britanie-România-Cehia

produs, scris şi regizat de Anca Damian

scenariul: Philip Ó Ceallaigh

produs de: Grant Keir

Premiile UCIN pentru regie, muzică şi montaj. Nominalizat la marele premiu al festivalului de la Varşovia. 3 nominalizări la Gopo.

Cronici: aici, aici, aici, aici

Punctajul meu: 7/10

Un film foarte bun, a cărui punct forte stă în scenariul inovator. Cei care se aşteaptă la un divertisment trecător nu vor înţelege filmul, după cum din păcate consider că nu au reuşit chiar mulţi jurnalişti.

 

Trailer:

(continuă să citești după media ↓)

 

4. La limita de jos a cerului /The Unsaved

Ficţiune, lung-metraj

Coproducţie România/Republica Moldova

Regia: Igor Cobileanski

Scenariul: Corneliu Porumboiu, Igor Cobileanski

produs de: Alexandru Teodorescu

Premiul FIPRESCI la Cottbus. Gopo pentru cel mai bun debut şi imagine.

Cronici: aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici şi aici

Selecţia Republicii Moldova pentru a fi luat în considerare la premiile Oscar din 2015. Un scenariu care ia ce e mai bun atât de la Cobileanski cât şi de la Porumboiu, are o atmosferă apăsătoare, personaje bine conturate şi un final previzibil.

Punctajul meu: 6/10

Trailer:

(continuă să citești după media ↓)

 

5. Carmen

Ficţiune, lung-metraj

Producţie România

regia: Doru Niţescu

scenariul: Tudor Voican, Doru Niţescu, după o idee de Cătălin Cocriş

produs de: Constantin „Titi” Popescu

Premiera mondială: cinema „Union”, ianuarie 2013; Bosnia şi Herzegovina – festivalul de film de la Sarajevo, august 2013

Premiera naţională în reţeaua din România: 22 mai 2015

Participare la festivalul de film de la Sarajevo, 2013. Filmul a fost lansat în avanpremieră în România în ianuarie 2013.

Cronici: aici, aici.

Am văzut filmul în săptămâna în care a avut premiera la cinema Studio. Sincer, mă aşteptam la mai mult (adică o capodoperă), dar filmul este în mod clar unul bun, care face uz de calităţile scenariului în conturarea personajelor şi de calităţile actorilor în a face povestea să înainteze cu multă delicateţe. Cazul ilustrat, preluat din realitate, reprezintă o poveste universală despre suferinţa unui copil care este şi mai profund resimţită în vieţile adulţilor. Mi-ar fi plăcut ca personajul titular să aibă mai multă substanţă. În acelaşi timp, marele merit al filmului este că ilustrează fără să condamne, relatează lucruri tragice fără să cadă în melodramă, arată fără să scoată ochii. Un mare merit al eleganţei, care se simte atât din regie, cât şi din scenariu. Totuşi, luând în considerare travaliul lung al filmului până în cinematografe şi mai ales cine l-a produs, trebuie să spun că a aştepta un alt film bun de pe aceleaşi mâini prea curând este a cere prea mult de la viaţă. „Carmen” este unul din acele contraexemple, care verifică regula, aceea că în ciuda sifonării de fonduri de la CNC şi din alte părţi, se mai fac şi filme bune cu bani de la stat. NU FOARTE bune, dar bune. Ceea ce este totuşi mare lucru.

Punctajul meu: 6/10

Trailer:

(continuă să citești după media ↓)

 

6. Roxanne

Ficţiune, lung-metraj

Coproducţie România-Ungaria

Regia: Valentin Hotea

Scenariul: Valentin Hotea, Ileana Muntean.

Produs de Ada Solomon

Premiu pentru afiş. Nominalizare la Locarno.

Cronici pozitive: aici, aici

Cronici negative: aici, aici

2 nominalizări la Gopo, o nominalizare la festivalul de la Locarno. Participare la festivalul de film „Anonimul”

Un film despre tăcerea, mai mult sau mai puţin voită, asupra ororile comunismului şi a efectelor pe care încă le mai pot avea în societatea de astăzi asupra vieţilor celor care în anii ’80 erau în liceu.

Punctajul meu: 6/10

Trailer:

(continuă să citești după media ↓)

 

7. Déjà Vu

Ficţiune, lung-metraj

Producţie România

Scenariul şi regia: Dan Chişu

produs de Dan Chişu şi Codin Maticiuc

Nominalizare la Gopo 2014 pentru Cea mai bunǎ actriţă într-un rol principal într-un film de lungmetraj ficţiune – Ioana Flora

Cronici pozitive: aici, aici, aici

Cronici negative: aici, aici

Un experiment reuşit, după părerea mea, prin prisma interpretării Ioanei Flora şi a umorului replicilor şi al situaţiilor. Un film onest, care nu promite mult şi nu livrează mult, dar poate fi o vizionare drăguţă pentru unele cupluri. În comparaţie cu anterioarele lungmetraje de cinema regizate de Dan Chişu, mi s-a părut mai bun decât Website Story şi Ursul şi cam la acelaşi nivel cu Şi caii sunt verzi pe pereţi. Cu o menţiune importantă: mie îmi place umorul autorului – ceea ce este o notă subiectivă.

Punctajul meu: 6/10

Trailer:

(continuă să citești după media ↓)

 

8. Domestic

Ficţiune, lung-metraj

Coproducţie România-Germania

Scenariul şi regia: Adrian Sitaru

produs de Monica Lăzurean-Gorgan

Cronici pozitive: aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici

Cronici negative: aici

Premiul Gopo pt. scenografie. Nominalizat la festivalul de film de la Mar del Plata.

Un film inovator prin stil, ceea ce se vede şi în afişul original. O comedie onestă, bine jucată şi atât. Sunt unii care s-au apucat să îl ridice în slăvi. Că filmul e peste medie, asta e clar, dar nu e chiar cazul (încă) să-i ridicăm o statuie lui Adrian Sitaru. Mie mi-a plăcut mai mult Pescuit sportiv de acelaşi autor. Mă întreb dacă ar fi fost tot atât de apreciat dacă ar fi fost coproducţie Germania-Franţa în loc de România-Germania. O menţiune de love totuşi din partea mea: campania promoţională a fost excelentă. Nota 10! Aşa se face!

Am avut oportunitatea de a vedea filmul în prezenţa regizorului şi a câtorva actori, care au fost diponibili pentru discuţii după vizionare. Sala era mai degrabă tăcută. Reacţia mea onestă la film ar fi fost: „Aşa, şi?”, doar că pe moment nu reuşeam să mă dau bătut, aşa că mi-am scotocit prin mintea pe care o aveam la momentul respectiv şi am pus vreo două întrebări cretine, după care m-am grăbit să prind ultimul metrou.

Poate că mi-a scăpat mie ceva, dar nu mi s-a părut genial, ci doar un film bun şi foarte amuzant. Îmi doresc să mai văd aşa umor în filmele româneşti!

Punctajul meu: 6/10

Trailer

(continuă să citești după media ↓)

 

 

9. Condamnat la viaţă / A Farewell to Fools

Ficţiune, lung-metraj

Coproducţie România-Germania-Belgia

Regia: Bogdan „Dreyer” Dumitrache

Scenariul: Anuşavan Salamanian, după nuvela „Moartea lui Ipu” de Titus Popovici

produs de Daniel Zuta, Giuliano Doman

Cronici (toate negative): aici,,aici, aici, aici, aici, aici, aici

Premiul Gopo pt. scenografie. Nominalizat la festivalul de film de la Mar del Plata.

Filmul a ajuns în ştiri pentru că producătorul Giuliano Doman s-a certat cu regizorul Bogdan Dreyer pentru final.

Nu mai scriu poveşti. I-am făcut cronica aici. Nu mi se pare chiar un film prost, aşa cum l-au considerat americanii, dar mult nu lipseşte. În orice caz, este un film pe care îl pot vedea cu plăcere unii spectatori.

Punctajul meu: 5/10

Trailer

(continuă să citești după media ↓)

 

10. Câinele japonez/The Japanese Dog

Ficţiune, lung-metraj

Producţie România

Regia: Tudor Cristian Jurgiu

Scenariul: Ioan Antoci, Gabriel Gheorghe, Tudor Cristian Jurgiu

Produs de Tudor Giurgiu

Cronici negative: aici, aici, aici, aici, aici

Cronici pozitive:aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici,

Gopo pentru rol principal: Victor Rebengiuc; premiu la Varşovia; Premiul Zilelor Filmului Românesc – debut la TIFF. Alte 7 nominalizări la Gopo.

Am avut nefericirea să văd acest film, căruia i-am făcut o cronică aici. Pe scurt, e prost. E un film artsy cu pretenţii incredibil de mari.

Punctajul meu: 4/10

Trailer

(continuă să citești după media ↓)

 

 

A Long Story (2013)

Ficţiune, lung-metraj

Coproducţie România-Olanda

Regia: Jorien van Nes

Scenariul: Lotje Ijzermans

Produs de Stienette Bosklopper

Punctaj aşteptat pe baza cronicilor: 6/10

Filmul a avut premiera doar în Olanda, ţara co-producătoare, în toamna 2013.

Nu am văzut filmul, dar cu siguranţă ar intra în top 10 filme româneşti de ficţiune din 2013.

Trailer:

(continuă să citești după media ↓)

Am publicat prima dată un draft al acestui articol în mai 2014 şi l-am rescris în mai 2015, datorită faptului că pe 22 mai 2015 a avut premiera filmului Carmen.

Marcus Victor Grant

ocazional, critic de film

Copyright © Marcus Victor Grant 2015-prezent, toate drepturile rezervate.

Materialele publicate pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.