Google Analytics. De ce şi cum să-l faci să funcţioneze pentru tine.

Notă post-publicare: Acest articol a fost scris original în 2007 și nu a mai fost actualizat cu cele mai noi recomandări, dar principiile pe care le conține sper să rămână valabile pe termen lung. Au rămas valabile cel puțin 10 ani din momentul în care l-am scris inițial și de aceea l-am păstrat. 

Practic, ştiind aceste lucruri, nu ai voie să nu le foloseşti. A avea un site pe care nu-l măsori folosind Google Analytics este ca şi cum ai arunca bani pe fereastră, în condiţiile în care informaţia este extrem de preţioasă.

În primul rând, sistemul este foarte uşor de folosit. În câţiva paşi simpli, pe care-i voi descrie în continuare, vei putea să implementezi acest sistem care îţi va oferi informaţii extrem de detaliate şi utile, în timp real. Cu cât vei şti să foloseşti mai bine acest instrument, cu atât vei reuşi mai bine şi mai repede să transformi site-ul tău într-unul care să-ţi ajute afacerea.

Nu poţi gestiona ce nu poţi măsura

Anthony Robbins

Trafic.ro este un serviciu cu mult mai puţine opţiuni şi avantaje decât Analytics, după cum poate constata oricine comparând serviciile oferite de ambele portaluri. Apoi, trafic.ro oferă statistici care, comparativ cu cele oferite de Google pot fi unreliable. NU intru în detalii.

În primul rând, ai nevoie de un cont la Google, în care te loghezi la analytics.google.com sau google.com/analytics, După ce vei completa o serie de informaţii într-un formular, vei primi un cod HTML pentru un tracker. Acesta este un cod personalizat special pentru site-ul pe care tu l-ai înscris. Ai nevoie să te duci, dacă poţi chiar în momentul în care faci înscrierea, la site-ul tău şi să accesezi paginile pe care vrei să le urmăreşti. Cel mai indicat este să alegi toate paginile, nu te costă nimic. Totuşi, dacă îţi propui să faci publice rapoartele pe care le vei putea accesa inclusiv într-un format PDF (mare parte din ele), este bine să alegi doar paginile care te interesează în mod deosebit să le motiorizezi. Dacă doreşti, poţi să adaugi acelaşi site de două ori, obţinând 2 trackere diferite, iar pe un cont vei monitoriza doar paginile care te intereseză să le faci publice în termeni de măsurare (cum ar fi cel ep care măsori publicitatea), iar pe celălalt cont vei monitoriza toate paginile.

Poţi să adaugi repsctivul tracker în orice tip de document în format text: în fişierele care conţin codul pentru pagini web, fişiere word, pdf, powerpoint, excel, etc. Dacă vrei ca acesta să nu se vadă, poţi folosi un font de culoarea fundalului dacă nu e vorba de paginile web. Pentru a modifica paginile web, dacă nu ştii cum să faci aceasta şi ai un Content Management System care-ţi gestionează totul, ai nevoie de un client de FTP bun (îţi recomand FileZilla sau Turbo FTP ).

După ce te-ai conectat la server cu parola pe care o ştii de la administratorul de server/hosting, (dacă nu ştii despre ce e vorba, trimite-i furnizorului tău solicitarea de a-ţi trimite adresa de contact la ftp, numele de utilizator şi parola de acces de la ftp), copiază într-un director pe calculatorul tău fişierele şi deschide-le folosind operatorul de texte notepad. Da, este atât de simplu. Dă copy+paste codul trackerului din Google Analytics la începutul sau la sfârşitul documentului. Dacă nu ştii corespondenţa între numele fişierului şi pagina pe care o afişează (ceea ce e preferabil), poţi să o vizualizezi pe calculator şi să-ţi dai seama, dar dacă vei plasa trackerul în tot siteul, acest detaliu nu mai are nici un fel de relevanţă. Ai grijă să nu copii trackerul în fişiere cu extensia “.js” sau “.css”.

După ce ai terminat de făcut aceste modificări, copie fişierele de pe calculator, salvate, PESTE fişierele de pe server, fără să modifici nimic altceva. Este util şi recomandat înainte de a face modificările să-ţi salvezi o copie a documentelor pe care urmează să le modifici în altă parte pe PC.

După ce ai adăugat trackerul, Google Analytics va înregistra automat aceasta şi când vei reaccesa contul de acolo, ar trebui să vizualizezi lista paginilor care sunt monitorizate. Pe prima pagină, vei avea Dashboard. Aici vei avea o sinteză a celor mai importante aspecte care ţin de măsurarea site-ului tău, iar meniul din partea stângă te va ajuta să selectezi ce anume te interesează să priveşti mai în detaliu. Pentru o salvare profesională a informaţiilor de detaliu, recomand salvarea datelor în format PDF (Portable document format, un standard internaţional în ceea ce priveşte calitatea docuemntelor în format electronic, cel mai popular reader fiind Adobe).

Poţi face click direct pe ceea ce te interesează, astfel încât să accesezi direct informaţia care te interesează pentru măsurare, sau poţi lua pe rând fiecare item din meniu. Te invit să descoperi cum funcţionează Google Analytics făcând acest pas săptămâna aceasta.

Îţi mulţumesc!

Happy organizational branding!

Marcus Victor Grant

Copyright © Marcus Victor Grant 2007-prezent, toate drepturile rezervate.

Materialele publicate pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.

Un gând despre „Google Analytics. De ce şi cum să-l faci să funcţioneze pentru tine.

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.