În căutarea disciplinei pierdute

Acum un sfert de secol, lectura era un obicei care presupunea proactivitate din partea cititorului: cineva care era interesat de un anumit subiect, de regulă mergea la bibliotecă, la librărie sau la anticariat pentru a găsi niște volume adecvate pe tema dorită și le studia cu atenție, răbdare și minuțiozitate. Lectura era ceva care putea fi făcut pe acele vremuri, spre deosebire de prezent, oriunde (acasă, în sala de lectură, în parc, în mijloacele de transport, în timp ce așteptăm), cu condiția să luăm cartea după noi.

Disponibilitatea și posibilitatea de a accesa și primi conținutl informațional scris din fișiere electronice și de pe internet a schimbat obiceiul consumului informațional dintr-un comportament proactiv într-unul reactiv. Abilitățile de discernere și căutare a informației s-au atrofiat, au devenit dispensabile.

De aceea, tot mai mulți oameni resimt nevoia de a reuși să parcurgă mai mult, mai bine, mai repede avalanșa informațională care vine peste ei.

(continuă să citești după media ↓)

Ca de obicei în aria dezvoltării personale, furnizorii se plâng de lipsa de interes proactiv orientat spre obiective a pieței, iar atunci când problema dă peste piață, nu știu cum să profite de oportunitatea existenței unor cereri.

Ei bine, problema cea mai mare pe care o au cei care ajung la un consultant în învățare eficientă nu este lipsa skillurilor de învățare. Acestea sunt o parte a problemei, dar sunt o parte mică. Asta era singura problemă a celor care au învățat citirea rapidă, memorarea, concentrarea, productivitatea și modelarea acum 10-15 ani. Problema mai gravă și mai nerecunoscută cu care vine de fapt fiecare client în învățarea eficientă este lipsa disciplinei.

Societatea contemporană funcționează astfel încât adultul este recompensat pentru lipsa de disciplină și încurajat să rupă legăturile dintre cauze și efecte. Disciplina este doar ceva care se cere copiilor, angajaților și sportivilor, nu pare ceva util și în învățare.

Funcția principală a unui antrenor personal în învățarea eficientă nu mai este aceea de a oferi tehnici și informații despre cum clientul să proceseze informația și să-și organizeze studiul. Funcția sa principală este aceea de muză și de hingher în același timp. Muză, deoarece trebuie să inspire clientul să-și găsească motivația pentru propriile obiective de învățare (îl ajută să descopere ”morcovul”) și hingher (îi ajută să descopere ”bățul”), deoarece trebuie să îl supravegheze pe client dacă și-a făcut temele, dacă a exersat tehnicile și dacă și-a însușit skillurile.

Învățarea eficientă este cel mai important skill de care nu știai că ai nevoie în secolul XXI și funcționează 100%, cu excepția situației în care nu îl folosești.

Așadar, un client care achziționează serviciile de învățare nu mai are nevoie doar de un profesionist al învățării care împărtășește din strategiile și experiența sa, ci are nevoie de o muză și de un hingher în același preț, iar rezultatele sale depind de măsura în care fiecare consultant își dă seama de aceste roluri implicite ale sale.

Spre exemplu, eu nu accept ca implicite aceste roluri în munca mea de consultant, ci ofer pe lângă munca de consultanță propriu-zisă, în plus și coaching. În coaching, eu pun întrebări și sprijin clientul să-și găsească singur motivația și mai mult, chiar determinarea în a reuși să-și atingă obiectivele de învățare propuse. De fapt, din cauza asta mulți preferă învățământul formal. Din cauza asta, tot mai multe cursuri din domeniul non-formal s-au formalizat, luând forma unor cursuri virtuale săptămânale, modulate, structurate și care solicită o anumită disciplină. Majoritatea oamenilor nu au acestă disciplină în interior. Disciplina este un lux externalizat care se scumpește pe zi ce trece.

Problema în legătură cu a accepta să fii muză și hingher la pachet cu consultant este dată de lipsa de conștientizare a clienților că de fapt asta au nevoie, prin urmare a cere cuiva un tarif pentru ora de consultanță, și, pe lângă asta, un tarif pentru ora de coaching poate să pară pentru unii strigător la cer, dar în realitate ar fi de așteptat ca tariful pentru ora de coaching să fie mai mare decât cel pentru ora de consultață, deoarece clienții au rezultate mai degrabă ca urmare a coachingului, nu ca urmare a consultanței.

În realitate, profunzimile aisbergului care se găsesc sub raza vizibilă sunt date de cadrarea emoțională a procesului de învățare. Ce își închipuie oamenii că este procesul de învățare și ce se așteaptă să obțină în urma lui, ce experiențe au avut până acum din învățare, în ce măsură trebuie ei să-și schimbe nu doar skillurile, ci și personalitatea, la ce trebuie să renunțe pentru a obține ce li se pare lor important și cât efort de fapt este necesar pentru a ajunge la obiective. Problema este că această parte este mai greu și mai onconvenabil de conștientizat și acceptat așa cum este, atât pentru profesioniștii în învățare, cât și pentru clienți.

Adică tu, client, vii la mine, după ce ai trecut vreo 12, 20 de ani prin școală, și nu te-a învățat nimeni să înveți, ci te-a învățat cum să NU înveți, iar eu, consultant, îți pun la dispoziție în 4-5 ore concentrate tot ce ai nevoie ca tehnică, strategie și înțelegere ca să devii independent în învățare pentru tot restul vieții, îți pun la dispoziției un set complet de resurse, iar la urmă EU sunt responsabil pentru faptul că TU nu ai pus în practică ceea ce este în interesul TĂU declarat să folosești?

Prin urmare, adevărul este că, mare parte din timpul petrecut fără a ști cum să înveți este timp pierdut. Dar nu-i nimic, oricum cantitatea de prostie și ignoranță crește, prin urmare nu va fi foarte observabil.

Dacă te deranjează ceva din ce am scris până acum, asta nu schimbă cu nimic faptul că am dreptate. Ce merit eu pentru că am dreptate?

 Află mai multe despre citirea rapidă şi performanțele la care poţi şi tu ajunge!

Dacă ţi-a plăcut acest articol, atunci te invit să vizitezi şi:

secţiunea „Citire rapidă” a blogului meu

Îţi mulţumesc!

Happy efficient learning!

Marcus Victor Grant

consultant și trainer în învățare eficientă (citire rapidă, memorare, concentrare, productivitate, modelare NLP)

Copyright © Marcus Victor Grant 2016-prezent, toate drepturile rezervate. Acest material a fost publicat inițial în publicația Learning Skills România și este acum disponibil doar pe Discerne.

Materialele publicate pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.