Ce să nu faci pentru a avea succes din prima

Eșecul nu mă va copleși niciodată dacă determinarea mea de a reuși este suficient de puternică”

Og Mandino

Atunci când oamenii învață ceva, tentația de a învăța repede este stimulată de micile succese obținute la început. Am formulat oarecum neobișnuit din mai multe puncte de vedere ideea pentru a stimula mintea logică a cititorului. Iată așadar ce consider eu că merită să nu faci pentru a avea succes din prima.

  1. Nu-ți spune că ”orice-aș face, nu va ieși nimic” pentru că astfel te vei demoraliza și vei înceta să mai încerci. Cine nu muncește, nu greșește. A reuși la început e un privilegiu, nu o garanție. Dacă vrei să se repete, este necesar să înțelegi unde greșești. Începe cu gândirea ta și taie asemenea gânduri negative.

  2. Nu considera că tu deja știi asta. Dacă vei reuși să consideri că e ceva de învățat, vei reuși să percepi într-o lumină nouă chiar și o carte pe care deja ai citit-o. Aici nu vorbim de curiozități academice. Dacă vei avea tendința de a trata de exemplu citirea rapidă ca pe ceva care intră în aceeași categorie cu ce ai învățat la școală, atunci nu vei fi motivat/ă să înveți să înveți, deoarece vei considera că tu deja știi asta.

  3. Nu te simți ridicol în eventualitatea a ce consideri tu un eșec. Uneori un eșec în ochii tăi poate fi un succes în ochii altora. Ridicolul reprezintă alegerea de a considera ceva inferior. Uneori, ridicolul poate fi justificat, așadar învață să distingi ce este cazul să înveți de nevoia altora de a se simți superiori. Într-o prezentare în fața a mii de oameni în care Steve Jobs urma să demonstreze cum funcționează niște gadgeturi, aparatul de fotografiat pe care urma să îl prezinte nu funcționa corespunzător. Cu umor, i-a zvârlit aparatul unui specialist din primul rând și i-a spus: ”descurcă-te tu și repar-o, asta e prea tehnică pentru mine”. A transformat o potențială situație de ridicol într-o dovadă de leadership.

  4. Nu considera că standardele tale și standardele altora sunt aceleași. Se cere mai mult de la un expert decât de la un începător. Prin urmare, nu te apuca să te compari cu câștigătorii concursurilor de performanță, dar învață de la ei pentru a-ți scurta drumul spre succes. Citește mai multe despre asta în cartea mea, ”Modelarea din NLP, o cale rapidă spre excelență”

  5. Nu crede pe oricine, dar ascultă cu atenție și pune-ți întrebări bune. Uneori, cei ce doresc să învețe ascultă pe cei ce le confirmă convingerile pe care deja le au și ignoră conținuturile sau persoanele care le spun lucruri care le contestă viziunea. Astfel, pot ajunge fie să creadă că ceva este greșit doar pentru că o singură persoană le spune asta, sau să nu mai creadă pe nimeni și să facă după cum îi taie capul. Totuși, alegând asta, nu se gândesc la consecințele pe termen lung și din lipsa de logică nu fac legătura cauză-efect.

  6. Nu te crede special/ă dacă îți iese din prima. Ce poți să faci nu este cine ești. S-ar putea să fie o întâmplare în care tu ai oportunitatea să afli ce a mers bine și ce nu. De multe ori, succesul este conjunctural și nu are legătură neapărat cu tine, ci cu a face lucrurile bine dintr-o anumită cauză. Descoperă cauza și repet-o.

  7. Nu te căzni să faci lucruri pentru care nu ești talentat/ă. Dacă nu te pricepi să dansezi și ai o inteligență fizică scăzută, nu te aștepta să îți iasă din prima. Dacă îți folosești inteligențele cele mai dezvoltate, va fi mai ușor să reușești când încerci ceva în aria ta, chiar dacă nu ai multe cunoștințe. Adeseori, într-o familie un anumit tip de inteligență (de exemplu cea fizică) poate fi prețuită mai mult decât alta (de exemplu cea interpersonală), prin mesaje de tipul: ”nu te mai zgâi cu ceilalți copchii și pune mâna să deschizi borcanul ăsta dacă ești în stare”. Asta nu are legătură cu realitatea, ci cu mințile limitate ale altora.

  8. Nu te aștepta ca alții să creadă ce crezi tu. Dacă ar crede, nu ar mai avea nevoie să învețe. Același lucru este valabil și pentru tine. Desigur, după o vreme de învățat, poate vei ajunge la concluzia că nu tot ce credeai tu era chiar așa, sau bine, sau real, și că fiecare are libertatea de a crede ce alege.

  9. Nu căuta să demonstrezi ceva cuiva. Încrederea în sine se cucerește pe alte căi. În facultate, era o colegă de care îmi plăcea și i-am propus să ieșim împreună la un ceai. Ea mi-a răspuns: ”După-amiază am un interviu important pentru o slujbă. Uite ce îți propun: dacă îl iau, ieșim la un ceai. Dacă nu, nu.”. Eu am privit asta ca pe un prilej de a-i demonstra că eu am încredere în ea și am acceptat. În realitate, tocmai făcusem o prostie: nu aveam de unde să știu că slujba pentru care dădea interviu era potrivită ei sau că măcar persoana de la resurse umane care o intervieva era competentă. Nu aveam ce demonstra pentru că acceptul meu nu însemna de fapt nimic. Ea a picat interviul (nu știu din ce motive). Nu am mai ieșit cu ea în oraș niciodată și nu știu ce s-a întâmplat cu acea colegă.

  10. Nu încerca să reinventezi formula înainte de a o aplica. Dacă vrei să înveți ceva, nu să creezi ceva, ai nevoie în primul rând să respecți procedura. Dacă un medic prescrie unui pacient un medicament, iar pacientul nu îl ia cum este prescris, este greșeala pacientului, nu a medicului și nici a medicamentului. Prin urmare, nu te apuca să reinventezi roata înainte de a fi înțeles cum funcționează deja. Sunt uneori întrebat dacă sunt oameni pentru care tehnicile de învățare eficientă pe care le ofer nu funcționează. Răspund că da: ”nu funcționează pentru cei ce nu le aplică”.

  11. Nu da vina pe profesor/trainer, ci învață să îi ceri altfel ceea ce ai nevoie. Descoperă stilurile tale de învățare și selectează din cele vreo 100 de metode de învățare pe care le avem la dispoziție în ziua de azi pe cele în care alegi să îți asumi responsabilitatea pentru procesul învățării.

     

      

Află mai multe despre citirea rapidă şi performanțele la care poţi şi tu ajunge!

Dacă ţi-a plăcut acest articol, atunci te invit să vizitezi şi:

secţiunea „Citire rapidă” a blogului meu

Îţi mulţumesc!

Happy efficient learning!

Marcus Victor Grant

consultant și trainer în învățare eficientă (citire rapidă, memorare, concentrare, productivitate, modelare NLP)

Copyright © Marcus Victor Grant 2016-prezent, toate drepturile rezervate. Acest material a fost publicat inițial în publicația Learning Skills România și este acum disponibil doar pe Discerne.

Materialele publicate pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.

 

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.