Tipurile motivaţionale McClelland, pe scurt

Istoric

Cercetarea lui McClelland, Atkinson şi Lewell (1953) la Universitatea Wesleyan din Conneticut, SUA (1947-1952) a fost realizată cu finanţarea Biroului pentru Cercetări Navale. Aici apare pentru prima dată structura de personalitate care avea să poarte numele psihometricianului. Părintele testului de aparcepţie tematică (TAT – Thematic Appercetion Test) realizează o clasificare fundamentală în psihologia motivaţiei, surprinzând trei tipuri fundamentale de preferinţe motivaţionale, care îi caracterizează în mod inconştient pe cei care investesc pasiune în acţiunile lor. Cele trei tipuri McClelland sunt considerate de către experţii NLP L. Michael Hall şi Bobby G. Bodenhamer – H & B (2005) un metaprogram.

Cuvinte-cheie pentru distincţia 1 (primul tip McClelland): Putere, influenţă, control, acces, dominaţie, competiţie, politică, management, conducere, cost, preţ, presiune, persuasiune, câştig-pierdere.

Cuvinte-cheie pentru distincţia 2 (al doilea tip McClelland): Afiliere, relaţionare, aprobare, acceptare, prietenie, iubire, feed-back, cooperare, diplomaţie, curtoazie, politeţe, respect, popularitate, faimă, şarm, charismă, ascociaţie, federaţie, comitet, sindicat, ligă, club.

Cuvinte-cheie pentru distincţia 3 (al treilea tip McClelland): Reuşită, performanţă, excelenţă, target, profit, rezultate, obiective, ţinte, serviciu, satisfacţie, principiu, câştig-câştig.

Stimul: Obiectiv Răspuns: Motivaţie

Ca structură a disctincţiilor, acest metaprogram este categorial şi poate fi măsurat printr-o întrebare de tip închis cu trei variante de răspuns. Poate fi observat verbal şi non-verbal.

Percepţia verbală se face pe bază de chestionar cu întrebări închise cu trei variante de răspuns în Identity Compass şi printr-un design ierarhic de cercetare în iWAM. Studiul acestui metaprogram nu face obiectul de activitate al LAB Profile

În psihologia organizaţională, există un chestionar special prin care se determină scorurile pentru fiecare din tipurile McClelland. În publicaţiile teoretice de specialitate care aparţin de programarea neuro-lingistică, nu s-au dezvoltat întrebări şi nu s-au rafinat categoriile, ci au fost preluate ca atare.

H & B (2005) recomandă întrebarea:

Atunci când ai un obiectiv, care sunt motivele tale în interacţionarea cu ceilalţi?

Se observă care dintre distincţie domină, în funcţie de numărul de cuvinte-cheie înregistrate pentru fiecare.

Ghid de elicitare non-verbală:

Putere: ton acuzator, corp înclinat în faţă, privire confruntaţională, ton ferm, autoritar, ritm stabil şi activ de discuţie, corpul aşezat într-o poziţie fermă

Afiliere: caută aprobare din ochi, face pauze pentru a urmări reacţiile, face gesturi de deschidere cu mâinile către interlocutor, corpul orientat şi înclinat spre interlocutor

Succes: Ochii în stânga sus (pentru dreptaci), ochii în dreapta sus (pentru stângaci)

Deşi fiecare din tipurile McClelland sunt asemănătoare cu multe distincţii individuale din cadrul altor metaprograme, acest metaprogram nu este uşor de confundat cu nici un alt set de distrincţii în particular.

Tipurile McClelland sunt fundamentale în studiarea motivaţiei în context organizaţional şi există chestionare specializate pentru măsurarea acestora.

Recomandări bibliografice:

Hall, Michael. L; Bodenhamer, Bobby G. (2005). Figuring Out People. Reading People using Meta-Programs, Crown House Publishing, Ltd, Bancyfelin, Carmarthen, Wales, UK

McClelland, David C.; Atkinson, John W.; Clark, Russell A. (1953). The Achievement Motive, Appleton Century Croft, East Cornwall, Conneticut, USA;

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.