Legăturile dintre concentrare, organizare, productivitate și modelare

Astăzi, 20 iunie, celebrăm ziua internațională a productivității.

Concentrarea este, pe de-o parte, ”lipiciul care ține împreună” citirea rapidă și memorarea: în absența concentrării, nimic din ceea ce citim nu am reuși să ținem minte, nimic din ce facem nu ar putea produce efectele scontate, iar munca noastră ar fi în van. Atunci când lucrez cu unii clienți în consultanță pentru învățarea eficientă, caut să identific asupra ce să ne concentrăm cu prioritate:

– tehnici pentru creșterea vitezei de lectură și a capacității de înțelegere?

– tehnici pentru structurarea și memorarea materialelor complexe pe termen lung?

– exerciții pentru creșterea capacității de concentrare în condiții de stress?

Fiecare din acestea își are rolul și prioritatea ei pentru a reuși să înveți cu succes ce îți propui. Însă testul valoric a ceea ce este învățat nu se dă în momentul unui examen scris sau a expunerilor orale pe un anumit subiect, ci în momentul aplicării cunoștințelor. Atunci când fiecare trebuie să obțină rezultate pornind de la ceea ce reușește, știe și poate să facă, valoarea învățării se poate arăta în toată splendoarea ei. În esență, fiecare lucru pe care îl înveți teoretic în aria ta de specialitate ar trebui să producă rezultate concrete în munca ta în interval de maxim un an de când ai învățat. Dacă nu produce, atunci e foarte puțin probabil că va produce vreodată.

Pentru unii, asta este evident, iar sarcina învățării nu este vreo corvoadă sau vreun moft la care s-au angajat de dragul unor obiective trecătoare. Ei vor mai mult. Ei vor nu doar să învețe, ci să performeze. Ei vor nu doar să se concentreze, ci să fie productivi. Ei vor nu doar să fie eficace, ci și eficienți. Unele din tehnicile pe care eu le prezint, ei le cunosc și le practică deja de mult, deoarece știu că dau rezultate.

Practic, pentru asemenea persoane, concentrarea devine o rampă de lansare pentru excelența în productivitate pe drumul îndeplinirii obiectivelor propuse. Strategia privind organizarea procesului de învățare sau de desfășurare a sarcinilor devine optimizabilă.

Astfel, pornind de la concentrare, oamenii care știu să-și organizeze sarcinile, prioritățile și documentația, reușesc să își organizeze și viața, și timpul, și biroul. Se spune adesea că un birou dezordonat este un semn al unei minți dezordonate. Se spune că ordinea are legătură cu rezultatul pe care îl putem percepe: fiecare obiect să aibă locul său. Ei bine, productivitatea presupune mai întâi a așeza fiecare sarcină în graficul și timpul său, a organiza activitățile în funcție de prioritățile existente.

În același timp, este important să devenim conștienți că deși concentrarea și organizarea sunt așteptări pe care alții le pot avea de la noi: profesori, șefi, colegi, parteneri, nu există o materie la școală în care să le învățăm. Mai mult, părinții nu alocă o atenție deosebită în a-i învăța pe copii principiile cu privire la cum se concentrează un performer. În cel mai bun caz, părinții pot împărtăși din propria lor experiență, cum au procedat în trecut când au înregistrat succes. Însă, în esență, copiii învață atât organizarea, cât și concentrarea prin model de la părinți în primul rând și de la profesori în al doilea rând. Dacă un copil vede că mama îi cere să facă ordine, dar ea nu păstrează ordine, copilul va percepe că a face ordine e ceva atât de greu încât atunci când ajunge adult poate fi acceptabil să fie dezordonat. Dacă unui copil I se cere să demonstreze concentrare la învățat, lar tatăl își pierde răbdarea din orice nimic și se lasă mereu distras cu ușurință, copilul poate învăța că abilitatea de concentrare nu este foarte valoroasă pentru un adult. Și așa mai departe.

Există o mare problemă în a recunoaște dacă nu am avut un model suficient de bun în:

– concentrarea pe câte o sarcină pe rând, acordând atenție potrivită în funcție de prioritate;

– organizarea spațiului de lucru, a materialului de învățat, a programului în timp;

– programarea resurselor pentru a obține productivitate în gestiunea resurselor și îndeplinirea obiectivelor.

Asta înseamnă că mama și tata și profesorii nu au fost suficient de potriviți ca modele în ceea ce privește să ne pregătească să reușim ca adulți în viață. Iar asta este foarte greu de conceput în primă instanță. Pe măsură ce vorbești cu alții despre ceea ce era considerat normal în familiile și în școlile din care au făcut parte, devii conștient/ă că asta implică și o parte plină a paharului

  • Dacă nu ai primit un model și totuși alții reușesc, înseamnă că și tu poți reuși, urmând un model potrivit. Acest model îl poți lua prin modelare, prin parcurgerea unor cursuri sau a unor programe individuale de pregătire (cum sunt ședințele de consultanță în învățarea eficientă).

  • Dacă nu ai primit un model, nu e vina ta și nici a celor care nu au știut.

  • Dacă alegi să devii conștient/ă de ceea ce îți lipsește, atunci stă în puterea ta să deprinzi abilitățile care te sprijină să fii cel mai bun ”tu” care poți fi.

Eu consider că învățarea eficientă stă la baza dezvoltării personale dacă și numai dacă fiecare alege să folosească abilitatea de învățare eficientă pentru a se perfecționa în ariile în care își propune, adică să își antreneze abilitățile și să atingă performanțe, nu doar să ia un examen, să intre într-o instituție, să obțină o promovare sau să-și ocupe timpul făcând ceva plăcut intelectual.

Pornind de la abilitățile de concentrare, fiecare poate să își organizeze atenția, sarcinile, biroul și programul astfel încât să fie eficient, productiv în ce-și propune, fie că e vorba de o activitate de studiu, sau una de execuție. Aceste abilități se deprind cu ușurință atunci când deja există prezent un model de succes, iar cei ce doresc să performeze au nevoie doar să pună în practică anume tehnici sau strategii.

Pornind de la organizare, concentrarea este posibilă în funcție de cât de organizat este spațiul și programul fiecăruia. Într-un birou ordonat și într-un program flexibil, unuia îi este ușor să se concentreze. În același timp, pentru a reuși cu adevărat în organizarea spațiului și programului, cineva trebuie să aibă un model.

Pentru cineva care nu are un model, dar dorește să aibă parte de organizare, concentrare și productivitate, tehnicile vor părea dificile la început, mai ales când nu există conștientizarea scopului și beneficiului final: ce sens are să te chinui să faci mai bine, mai repede, mai mult, dacă nu e clar ce vei obține din asta sau pare prea greu?

Pentru cineva care își dorește productivitate, nu este de ajuns să ai parte doar de concentrare și organizare în spațiu și timp, ci este nevoie de un model de ordine, un model de planificare, un model de concentrare, ba chiar mai multe, de studiat, testat și aplicat cu răbdare până când combinația optimă devine funcțională. De fapt, fiecare își dorește să creeze sisteme funcționale în propria viață, pe care să se bazeze atunci când își propune obiective. Atâta doar că unii ajung acolo pe căi directe, unii ajung pe căi ocolite, iar cei mai mulți nu ajung deloc. Tu în care categorie îți propui să te afli?

 Află mai multe despre citirea rapidă şi performanțele la care poţi şi tu ajunge!

Dacă ţi-a plăcut acest articol, atunci te invit să vizitezi şi:

secţiunea „Citire rapidă” a blogului meu

 

 

Îţi mulţumesc!

 Happy efficient learning! 

Marcus Victor Grant

consultant și trainer în învățare eficientă (citire rapidă, memorare, concentrare, productivitate, modelare NLP)

Vrei să afli care sunt cele mai grave 7 greșeli pe care majoritatea oamenilor le fac în învățare? Vrei să înveți și tu cum să citești mai repede, cum să memorezi mai inteligent și cum să te concentrezi mai bine? Participă la seminarul de învățare eficientă!

Înscrie-te aici ca să afli mai multe!

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.