Hoţii de filme, partea a IV-a: Elefant film

23 03 2016

Dacă există vreun studio care stârneşte mai multe suspiciuni decât Artis Film (despre care am scris aici) la capitolul „finanţare pentru filme nelivrate”, acesta este Elefant Film, iar asta mi se pare un lucru destul de ciudat, deoarece Elefant Films chiar face filme, şi nu puţine, iar unele din acestea sunt chiar bune. În spatele acestui studio stau două nume de referinţă pentru producţia de film românesc: Ruxandra Zenide şi Dan Burlac. Ruxandra Zenide a regizat unul din cele mai proaste filme româneşti ale anului 2015 (Miracolul din Tekir, recenzat şi aici şi aici) iar Dan Burlac a produs unul din cele mai proaste filme româneşti ale anului 2015 (Terapie pentru crimă) şi ale anului 2013 (Sette opere di misericordia). Împreună, au reuşit să găsească sute de mii de euro ca să facă şi mai multe!

Între altele, am scris de bine pe acest blog despre filmele mai bune realizate în coproducţie de Elefant Film: La limita de jos a cerului, Agon, În numele primarului, Păcătoasa Teodora. De asemenea, spre meritul său, Dan Burlac mai are în filmografia sa ca producător şi filmele 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile şi A fost sau n-a fost? Totuşi, de numele şi în contul public al acestui studio se leagă o serie de proiecte şi idei nefinalizate, despre care se găsesc informaţii disparate pe internet, la căutări pe Google.

Lista completă a filmelor produse, finalizate şi lansate de Elefant Films se găseşte aici. Foarte adesea, acest date se bat cap în cap cu cele de pe imdb, cinemagia, de la CNC şi alte surse. Înclin să nu am încredere în datele de pe site-ul studiolui, pentru că nu sunt actualizate şi nu găsesc surse secundare care să verifice informaţiile de acolo. Încercarea de a afla informaţii despre proiectele lor constituie mai degrabă o muncă detectivistică. Se presupune că cineva care face filme doreşte ca publicul să le vadă, să ştie de ele, să aibă acces la ele. Aici nu este cazul de aşa ceva.

Desigur, atunci când este vorba despre proiecte disparate, cineva mai poate motiva: că banii de la CNC n-au ajuns, că nu s-au primit la timp, că proiectul a fost transferat la alt studio, etc. Însă, fir-ar să fie, despre atâţia bani publici (şi nu doar din România) se scrie că s-au dus către Elefant Films, ce s-o fi întâmplat de fapt? Pe google.ro o căutare după „Elefant Films” şi CNC dă 773 de rezultate.

În primăvara lui 2014, am trimis un e-mail celor de la Elefant Films şi nu am primit niciun răspuns. Au trecut aproape doi ani de când aveam această listă şi niciunul din proiectele de jos nu a apărut şi nici informaţiile despre acestea de pe internet nu au fost corectate.

Să vedem mai exact despre ce este vorba, după caz.

 

1. Despre cosmetice si fericire/ La cosmétique du bonheur

Acest proiect de ficţiune de lung-metraj a fost iniţial asumat de Ruxandra Zenide şi a rămas agăţat de vreo 3 ori în filmografia ei pe cinemagia. Pare că era menit să fie al doilea film dintr-o trilogie începută cu Ryna (2005).

Filmul a câştigat un mizilic de grant de dezvoltare în 2008 la CNC. Şi a ratat finanţarea în 2011. Cu toate acestea, figura în lista de proiecte în dezvoltare din catalogul Rom Film Promotion pe anii 2012 şi 2013.

 

2. Los Varados

scenariul şi regia: José del Rio Mons

Acest proiect a captat oarece atenţie deoarece s-a zvonit că fotbalistul şi actorul britanic Eric Cantona ar urma să joace în el.

Deespre acest proiect trecut aici sub egida Elefant films, am găsit doar acest articol. Cineva de la Filme-romanesti.ro, care cel mai probabil a luat cu copy+paste datele de pe cinemagia, aberează în continuare că acest proiect de lungmetraj de ficţiune ar fi fost produs şi merită să fie creditat în 2012.

 

3. 1961

scenariul: Copel Moscu

Copel Moscu a fost regizor de film documentar. A rămas doar cu diploma şi amintirea. Despre el, pe scurt aici şi aici. Mai exact, pe vremea lui Ceaşcă, a făcut multe filme bune şi remarcabile. În ultima vreme, în schimb, îi învaţă pe alţii să facă ceea ce el nu mai face. Întâmplător, am asistat la un discurs ţinut de el şi m-a apucat mila. Apoi am aflat că aşa vorbeşte el de obicei şi m-a apucat groaza. Din când în când mai face lucruri utile şi pentru publicul spectator din Bucureşti, cum ar fi organizarea festivalului de film Cinepolitica, despre care dă un interviu aici.

Revenind la oile noastre, vorbim de Copel Moscu pentru că în catalogul RomFilmPromotion pe anul 2013, figurează un proiect cu acest titlu în grija pentru dezvoltare a celor de la Elefant Films. Şi ce dacă?

 

4. Sulina, capcană in paradis / Sulina, Trapped in Paradise

scenariul şi regia. Diana Munteanu

A nu se confunda cu această Diana Munteanu. Aici se găseşte singurul articol pe care am reuşit să-l găsesc despre acest proiect. Pornind de la faptul aflat, că Vlad Petri (care a semnat ridicolul Bucureşti, unde eşti?) fusese desemnat director de imagine, am aflat că de fapt Vlad chiar a filmat un documentar pornind de la Sulina, despre care am găsit informaţii aici şi aici.

Acest titlu apare în secţiunea proiectelor în dezvoltare din catalogul Rom Film promotion din 2013.

 

5. Tetro

scenariul: Radu Potcoavă

regia: Constantin Popescu

Acest titlu apare în secţiunea proiectelor în dezvoltare din catalogul Rom Film promotion din 2013. Căutând pe Google după numele lui Constantin Popescu şi al filmului, am găsit acest interviu în care regizorul menţionează filmul Tetro (2009), dar acesta este o producţie americană ce nu a avut niciodată legătură cu România.

Uneori, când stau şi mă uit prin sutele de pagini ale cataloagelor Rom Film Promotion, mă întreb cine alcătuieşte aceste liste? Mickey Mouse? Vreun urangutan cu creier de pasăre? De unde scot asemenea aberaţii? Eu dacă aş fi în locul celor de la Elefanf Films, dacă asemenea aberaţii ar fi scrise în legătură cu numele meu sau al firmei mele, aş cere imediat scoaterea lor de pe internet. Sau oare tocmai cei de la Elefant Films sunt responsabili pentru enormităţile transmise?

 

6. The Zone

scenariul şi regia: Marius Copel

Acest titlu apare în secţiunea proiectelor în dezvoltare din catalogul Rom Film promotion din 2013.

Marius Copel a lucrat drept coorgoanizator şi voluntar la un festival de film experimental din 2012 şi la festivalul Cinepolitica în 2015. De asemenea, lucra drept gazdă la o emisiune despre care am găsit o cronică aici.

 

7. Amrit şi Danae/Le monde d’en bas /The World Below

regia: Alex Iordăchescu

Acest proiect este aşteptat în Elveţia încă din 2013. Din ceea ce scrie pe versiunea în franceză a site-ului studiolui (care e mai amplă decât versiunea în română), rezultă că acest lung-metraj de ficţiune este coproducţie Elveţia-România şi e din 2015, figurând totuşi la „în producţie”.

Am încercat să găsesc mai multe informaţii despre acest proiect decât ce scrie aici şi nu am reuşit.

Luând în considerare că Elefant Films este o companie care activează în Franţa, Elveţia şi România, numele său mai este de asemenea legat de o serie de filme care sunt vehiculate ca fiind româneşti (pentru simplul motiv că Dan Burlac se ocupă de ele şi eventual caută finanţare în România), dar ajung în cele din urmă să fie de fapt coproducţii ce implică partea franceză a studiolui Elefant Films.

 

1. Firuza/ An Afghan Love Story/Wajma/Une fianceé afghane (2013)

În baza unei ştiri că Elefant Films ar fi reuşit să câştige o fărâmă dintr-o finanţare pentru acest film, probabil că titlul a rămas agăţat aici, deşi cei de la cinemagia au şi o pagină despre filmul finalizat. Aici s-a presupus că filmul ar fi putut fi văzut la Bucureşti. Totuşi, acest film nu a implicat niciodată România şi cu atât mai puţin nu este o producţie Elefant Films. Cu toate acestea, figura în lista de proiecte în dezvoltare din catalogul Rom Film promotion pe anii 2012 şi 2013. Ceea ce mi se pare încă şi mai halucinant este că, după ce acest film a fost lansat în 2013 sub titlul Wajma, el a mai apărut în catalogul Rom Film promotion la categoria „în dezvoltare” în 2014 (!!!).

Aşadar, este cumva Dan Burlac beneficiarul unei metode neobişnuite de a face film, care probabil nu a fost patentată în România: anunţi că faci un film într-o ţară (să zicem România) cu un titlu, apoi te răzgândeşti, faci filmul acela cu alt titlu în altă ţară (să zicem Franţa)?. Dacă da şi te cheamă Dan Burlac, atunci te alegi cu două titluri în filmografie! Eventual iei bani din toate părţile. Ulterior, nu mai anunţi ce ai făcut (Fraierii să tragă concluziile!).

 

2. Historia de Meva Mort/Histoire de Ma Mort/Story of My Death (2013)

scenariul şi regia: Alberto Serra

produs de Thierry Lounas şi Alberto Serra

producător executiv: Dan Burlac

Pe site-ul oficial al studio-ului de producţie, scrie că este coproducţie cu România din 2012. Totuşi, pe imdb şi cam peste tot în celelalte părţi scrie că este coproducţie Franţa-Spania.

Acest film a fost considerat prost sau foarte prost aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici şi aici.

A fost considerat bun sau foarte bun aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici, aici şi aici.

 

În concluzie, s-ar părea că pentru unii, românii sunt buni numai atunci când vine vorba să iei bani de la ei. Atunci când este totuşi momentul să şi oferi, şi mai ales publicului, rezultatele se lasă aşteptate. CNC poate să continue să doarmă în bocanci. Cei de la Elefant Films (probabil că)  îşi veghează banii în continuare.

Ştefan Alexandrescu

ocazional, critic de film

Copyright text © Ştefan Alexandrescu.

Materialele de pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.


Acțiuni

Information

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




%d blogeri au apreciat asta: