SusţinCititul – invitaţie la schimbare (interviu)

19 12 2015

Printre numeroasele reclame şi pagini fără sens de pe Facebook, am descoperit săptămâna trecută o pagină ce m-a surprins, nu doar prin mesaj ci şi prin simplitatea şi optimismul cu care invită cetăţenii din România la lectură. Imediat am vrut să aflu mai multe despre această pagină şi nu m-am lăsat până nu am obţinut un interviu de la cel ce se află în spatele acestei iniţiative pe care o admir şi vreau să o aduc şi în atenţia voastră.

Bianca: De unde a apărut ideea paginii “Susţin Cititul” şi care este scopul acestei pagini?

Paul Melinte: Pagina de Facebook Sustin Cititul a aparut datorita unor statistici care spuneau ca Romania este printre ultimele tari din Uniunea Europeana la consumul de carte, cu o piata de carte de doar 55 – 60 de milioane de euro. Nu ma asteptam sa ne comparam cu nemtii care au o piata de carte de 7 miliarde, dar de aici si pana la a afla ca vecinii nostri unguri, desi sunt de doua ori mai putini ca noi, au o piata de carte de trei ori mai mare, este cale lunga. Asa ca imi scot palaria in fata altor popoare care citesc mai mult decat noi, dar cred ca trebuie sa facem ceva ca sa schimbam situatia din ograda noastra, iar asta este motivul pentru care am creat pagina Sustin Cititul. Scopul paginii este sa-i ajute pe adulti sa-si dea seama cat de important este sa citesti, iar pe copii si pe tineri sa-i ajute sa vada ca cititul este “cool”, nu lipsa educatiei.

Bianca: Pagina are în prezent (14 iulie 2015) 4986 de like-uri şi foarte multe share-uri la postări, dar uneori acestea nu sunt suficient de relevante. Care crezi că este impactul real pe care îl are pagina ta asupra oamenilor din mediul online?

Paul Melinte: Nu stiu exact la ce te referi cand spui care este impactul real pe care pagina il are in mediul online, dar iti pot da cateva statistici.Asa cum se vede si in imaginea de mai jos, in ultima saptamana pagina a strans peste 600 de fani noi, postarile de pe pagina au ajuns la peste 200.000 de oameni si peste 15.000 dintre ei au interactionat cu ele (adica au dat like, share, click sau au comentat).

sustincititul_evolutie

Statistici Facebook Sustin Cititul

Asadar impactul este destul de mare. De fapt, tipul asta de performanta o sa il vezi la mai putin de 1% din paginile de Facebook. Daca ma intrebi cati au citit mai mult ca urmare a acestei campanii, asta nu iti pot spune inca. Dar iti pot spune ca in viitor o sa am posibilitatea de a-ti da aceste detalii deoarece pregatesc un start-up care o sa aduca la un loc cartile si retelele sociale si care sunt sigur ca va da un imbold puternic pietei de carte din Romania.

Bianca: Am observat că promovezi o serie de cărţi de pe anumite site-uri, colaborezi cu aceste site-uri în mod direct?

Paul Melinte: Da promovez carti de pe cateva site-uri si fac asta prin intermediul marketingului afiliat care este in acest moment una din sursele (mica ce-i drept) de finantare a acestui proiect.

Bianca: Au existat activităţi conduse de tine sub marca “Susţin Cititul” şi dincolo de online? Dacă da, ce presupun aceste activitaţi.

Paul Melinte: Da, avem un club de carte cu acelasi nume. Clubul se reuneste in fiecare seara de marti in Calarasi si in cadrul sau am pus la cale un eveniment inedit menit sa promoveze cititul, dar despre care nu pot da acum mai multe detalii deoarece as strica surpriza.

Bianca: Cine se ocupă de bannerele ce apar pe pagina de Facebook?

Paul Melinte: Eu ma ocup de imaginile de pe pagina deoarece sunt o parte importanta a strategiei de promovare. Celor interesati le recomand cu drag canva.com, programul cu ajutorul caruia eu creez acele imagini. Bineinteles ca pentru o imagine reusita mai au nevoie si de alte lucruri esentiale, cum ar fi o doza de creativitate si ceva experienta.

Bianca: Unde vrei să ajungă proiectul tău Susţin Cititul?

Paul Melinte: Imi doresc ca Sustin Cititul sa convinga cat mai multi romani ca este in beneficiul lor sa citeasca cel putin o carte pe luna.

Bianca: Câţi oameni sunt implicaţi în acest proiect?

Paul Melinte: De pagina Sustin Cititul ma ocup singur, dar mai am alaturi de mine cativa oameni cu care intentionez sa dezvolt noi proiecte in jurul acestei cauze. De asemenea clubul de carte a adunat in jurul sau in jur de 25 de oameni minunati. Avand in vedere ca vorbim de un oras mic (Calarasi), este un numar bun din punctul meu de vedere.

Bianca: Să vorbim acum şi despre omul din spatele paginii. Spune-ne câteva cuvinte despre tine, omul, Paul Melinte.

Paul Melinte: Paul Melinte este in primul rand un autodidact si in consecinta un mare iubitor de carti. Abia apoi pot spune ca sunt blogger, pasionat de dezvoltare personala, marketer si consultant in marketing si afaceri online. Ca tot omul, cred ca am atat puncte slabe, cat si puncte forte. Unul din punctele mele slabe este faptul ca ma entuziasmez foarte repede, asa incat nu ma pot abtine sa nu incep diverse activitati, iar asta imi creeaza multe probleme in relatia mea cu timpul. Dar in acelasi timp, dintr-un anumit punct de vedere, acest lucru poate fi privit si ca o calitate deoarece spre deosebire de multi oameni care se gandesc ani de zile daca sa inceapa sau nu o activitate anume, eu sunt un om de actiune si de cele mai multe ori actionez imediat ce o idee buna mi-a trecut prin cap. Un alt punct forte al meu este ca am mare incredere in mine si cred ca pot face orice imi pun in cap. Din acest motiv sunt suficient de perseverent pentru a continua ani de zile intr-o directie anume, chiar daca rezultatele se lasa uneori asteptate.

Bianca: Am observat că deţii şi un blog cu multe articole axate pe marketing, dezvoltare personală şi anteprenoriat, ai urmat cursuri în aceste direcţii?

Paul Melinte: Pe partea de marketing si antreprenoriat online am facut cateva cursuri online cu experti de top din afara, dar niciodata nu am fost interesat de ideea de a-mi lua o diploma sau o certificare in acest sens. Probabil asta si datorita faptului ca imi place sa spun despre mine ca sunt autodidact. De altfel principala mea pagina de Facebook nu este Sustin Cititul, chiar daca pe ea pun accent in ultima vreme, ci Autoeducatie care se apoprie cu pasi rapizi de 25.000 de fani.

In ceea ce priveste oamenii de la care am invatat, din pacate desi sunt foarte buni in ceea ce fac (as putea spune chiar fantastici), din punctul meu de vedere nu sunt suficient de cunoscuti la noi in tara. Si vorbesc aici despre oameni precum: Neil Patel, Ryan Deiss, Jeff Walker, Frank Kern si multi altii.

Pe partea de dezvoltare personala, nu am participat la prea multe cursuri, dar am luat contact cu domeniul asta pe la varsta de 14 ani si am inceput sa-l studiez intens (adica zilnic) de vreo 4 – 5 ani.

Bianca: Ce ne poţi spune despre ebook-ul scris de tine “5 Lectii De Milioane In 15 Ani De Esecuri” ? Chiar au fost 15 ani de eşecuri?

Paul Melinte: Am scris acest ebook deoarece consider ca se vorbeste prea mult despre “gandirea pozitiva” si prea putin despre esecuri si capacitatea de a trece peste ele si a-ti invata lectiile. De fapt asta este esenta dezvoltarii personale: sa poti trece peste esecuri si greutati si sa iesi din ele un om mai bun. Problema este ca atunci cand te gandesti ca totul va fi roz, esecurile si greutatile te vor lovi cu o forta mult mai mare si in plus nefiind pregatit nu vei avea capacitatea de a invata prea multe din asta. Asa ca am considerat ca cineva trebuie sa spuna si lucrurile astea si pentru a le da mai multa forta mi-am dat seama ca cel mai bun lucru pe care il pot face este sa-mi expun propriile experiente. Mai ales ca daca citesti descrierea mea de pe blog vei vedea ca nu am nicio problema in a ma expune cititorilor mei exact asa cum sunt. Si ca sa-ti raspund la intrebare pana la capat: da, au fost 15 ani in care am reusit unele lucruri, dar am avut si foarte multe esecuri din care am invatat o gramda de lucruri utile.

Bianca: Există o carte care ţi-a schimbat perspectiva asupra vieţii? Dacă da, care şi ce anume din acea carte a declanşat un nou Paul?

Paul Melinte: Sunt foarte multe carti care mi-au schimbat si imi schimba in continuare persepctiva asupra vietii. Printre primele au fost cartile lui Robert Kiyosaki din care am inteles un lucru foarte important: in timp ce oamenii saraci muncesc pentru bani, oamenii bogati muncesc pentru a-si crea surse de venit pasiv. Pentru cei care nu cunosc termenul, venitul pasiv este acel tip de venit care-ti intra in buzunare chiar si atunci cand tu nu mai muncesti si cred ca fiecare om care tine la libertatea sa isi doreste un astfel de venit. Din momentul in care am inteles lucrul asta, viata mea s-a schimbat pentru totdeauna deoarece nu voi mai putea niciodata sa muncesc doar pentru bani.

Bianca: Care sunt principiile după care te ghidezi în viaţă?

Paul Melinte: Cele mai importante principii dupa care ma ghidez sunt:

  • daca nu o faci acum s-ar putea sa nu o mai faci niciodata;
  • nu te opri nici macar o zi din invatat;
  • nu face rau si fa tot ce poti pentru a schimba lumea in bine;
  • ai incredere in tine;
  • gaseste o cale mai buna indiferent de ceea ce faci (pe acesta incerc acum sa-l integrez in filozofia mea de viata).

Bianca: La ce ai renunţat pentru a ajunge unde eşti acum?

Paul Melinte: Din clipa in care am luat drumul antreprenoriatului am renuntat la aparenta “siguranta a zilei de maine”. Spun aparenta deoarece si atunci cand esti angajat ar trebui sa fii constient ca nimic nu este sigur. In timp ce majoritatea antreprenorilor mici si mijlocii sunt constienti ca peste o luna, doua, trei, un sau mai multi, s-ar putea afla in imposibilitatea de a plati salariile angajatilor, majoritatea oamenilor isi considera locul de munca sigur si se gandesc rareori ca ar putea oricand sa ramana fara acea sursa de venit. Dar… trebuie sa recunosc totusi ca in antreprenoriat gradul de nesiguranta este mult mai mare. Un alt lucru la care am renuntat este programul de lucru saptamanal de 40 de ore. Desi toata lumea viseaza sa traiasca asa cum povesteste Tim Ferris in “Saptamana de lucru de 4 ore”, acest lucru este de cele mai multe ori extrem de dificil (cel putin in primii cinci ani in care ai ramas pe cont propriu) si poti ajunge de multe ori sa lucrezi chiar si 80 de ore pe saptamana (sau chiar mai mult).

Bianca: Cum arata viitorul prin ochii tăi?

Paul Melinte: Eu cred in evolutie si cred ca desi nu o sa mearga totul perfect si omenirea va mai trece prin multe clipe dificile, pe masura ce trece timpul, viata noastra va arata mult mai bine datorita progresului stiintei si a accesului la informatii. Vezi spre exemplu marile proiecte (precum internet.org) ce isi propun sa aduca internet gratuit si in cele mai sarace zone ale lumii. Daca ma intrebi de viitorul meu, imi doresc sa ajung in postura lui Elon Musk si sa fac lucruri asemanatoare cu cele pe care incearca sa le faca el pentru omenire (cucerirea spatiului sau reducere poluarii prin popularizare automobilelor electrice).

Bianca: Un gând pentru cititorii acestui blog şi bineînţeles, recomandă-ne şi câteva cărţi.

Paul Melinte: Sa citeasca cat mai mult si vor gasi raspunsul la toate intrebarile pe care le au. Inclusiv la cele pe care nu si le-au pus inca. Cat despre carti, imi este greu sa fac doar cateva recomandari deoarece eu am pe blogul meu liste intregi de carti care merita citite. De asemenea cred ca fiecare om are nevoi si dorinte diferite (chiar daca pe undeva acestea vor coincide). Dar as recomanda in primul rand cartea “Superficialii” deoarece aceasta ii va ajuta sa inteleaga ca progresul si internetul prezinta si anumite pericole (nu doar beneficii). De asemenea sunt sigur ca vor intelege din ea cat de important este sa citesti mai mult. Stiu ca multi cred despre ei ca sunt constienti de importanta cititului, dar adevarul nu este chiar asa si se vor convinge de lucrul asta daca vor citi cartea.

Dragii mei, acesta a fost interviul cu Paul Melinte despre Susţin Cititul dar şi despre cine este acesta. Sper că rândurile de mai sus să vă facă să meditaţi şi să acţionaţi. Chiar dacă timpul nu ne este un prieten bun uneori, adevăratele priorităţi ale vieţii noastre vor avea minutele lor speciale. Aşadar, eu vă invit să citiţi, aşa cum a spus şi Paul, citiţi mult  şi să promovaţi şi voi această campanie. Pentru cei care sunteţi din Călăraşi, Paul vă aşteaptă cu siguranţă în clubul său de carte şi în orice alte iniţiative locale de acest gen.

Guest post de Bianca Roxana Ionel. Publicat iniţial aici. Copyright (C) Bianca Roxana Ionel, 24 iulie 2015. Dacă ţi-a plăcut acest articol, atunci te invit să citeşti şi acest interviu cu ea şi blogul ei.

biancaionelwebdeveloper


Acțiuni

Information

One response

19 12 2015
mortladatorie

Frumoasă inițiativă!

Apreciază

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

