Cronica documentarului YouTube Bazaar (2015)

11 11 2015

Aceasta este pentru mine o cronică subiectivă dificilă la a cărei scrieri am întârziat nejustificat de mult: o lună şi jumătate, faţă de momentul în care am văzut filmul, prin amabilitatea producătorului şi regizorului său, Dan Chişu.

Parte din această dificultate vine dintr-un conflict pe marginea impresiilor mele despre omul Dan Chişu şi autorul de film Dan Chişu. Dar, despre asta, într-un articol viitor pe care îl promit pe blog.

 

Semnele unui progres

Primul film al lui Dan Chişu în calitate de regizor a fost un eşec pe care l-am disecat aici. Între notele pe care le făceam atunci, ţin să scot în evidenţă faptul că (1) mă îndoiam că Dan Chişu ar fi înţeles sau ştie să folosească web 2.0, dar (2) era evident că ne aflam în faţa unui talent experimental care merită să fie încurajat pentru a crea şi altfel.

YouTube Bazaar este primul documentar de lungmetraj regizat de Dan Chişu şi ajunge în cele din urmă pe ecrane după o mare întârziere faţă de momentul în care a fost anunţat, aşteptat, terminat. Din fericire, este şi cel mai bun film al lui. Dan Chişu, care a fost intervievat şi în documentarul Facebook, reţeaua care ne-a schimbat viaţa (2014) , demonstrează aici că reuşeşte să înţeleagă cum funcţionează mecanismul puterii sociale a individului prin intermediul web 2.0. Documentarul YouTube Bazaar oferă perspective de la sociologi, oameni de film, specialişti în internet şi oferă în cele din urmă un veritabil model de iniţiativă individuală care ajunge să transforme un sat.

Stilul îndrăzneţ al documentarului îi prinde excelent şi pe Dan Chişu, şi pe Bahoi, personajul său principal, care nu se dă înapoi de la cele mai riscante şi trăznite cascadorii, pentru a atrage sute de mii sau milioane de vizualizări la videourile sale postate pe YouTube (câteva se găsesc aici). Montajul, muzica şi ritmul sunt originale, proaspete şi profesionist făcute. O excelentă adaptare la subiect.

Personajul principal al filmului este Alexe Daniel, cunoscut ca Bahoi, din Peninsula, o localitate din judeţul Constanţa populată din plin cu ţigani care joacă în filmuleţele sale, îl ajută şi învaţă de la el. Cu un contagios simţ al umorului, un veritabil talent muzical şi cu o rezistenţă extraordinară la ridicol, Bahoi este unic prin ce oferă, prin experienţa pe care o creează, fiind uneori invitat şi pe la TV.

Însă filmul depăşeşte nivelul de documentar-portret şi îl ridică pe Bahoi la rangul de exponent al puterii mediatice virale, un studiu de caz care nu poate fi ignorat. Rând pe rând, specialiştii se pronunţă, explicând cum tehnologia facilitează accesul la celebritate cu fonduri zero, în condiţiile în care tehnologia facilitează accesul la crearea de conţinut.

 

Schimbarea la film a României

Într-un fel, YouTube Bazaar ajunge să fie o metaforă a întregii cinematografii româneşti: tot mai mulţi amatori sau începători fac film în timpul liber, improvizând, lăsând la o parte rigorile şi procedurile, reuşind să facă public acolo unde nu te aştepţi, iar aici exemplele ar putea să curgă: Usturoi (2014), Tătă lumea din comuna noastră (2015), Colţuri de Bucureşti (2014), Îndrăznesc să nasc aşa cum vreau (2014), Paşi spre conştientizare (2014), 7 cuvinte (2015). Mai mult, mulţi din aceştia reuşesc să facă filme mai bune, mai repede şi mai multe decât regizorii români de film, cei consacraţi, care ne-au obişnuit cu pauze de 5-7 ani între filmele lor. Este, din fericire şi cazul lui Dan Chişu care fie a învăţat din experienţele filmice mai puţin reuşite din trecut, fie a reuşit să găsească mediul şi subiectul excelent: poate că Dan Chişu ar excela în producţia de documentar de lung-metraj.

Filmul a fost proiectat la festivalul internaţional de film documentar ASTRA, unde, probabil, a fost tratat ca o glumiţă, cum a fost de altfel (pe nedrept) considerată întreaga filmografie a lui Dan Chişu. Însă puţini au observat că Dan Chişu vine dintr-o zonă, dintr-un curent cu totul aparte, în ciuda faptului că are 60 de ani: noul cinematograf românesc, cinematograful cu adevărat independent (căci deja Tudor Giurgiu este mainstream), care nu are nevoie de premii pe la festivaluri ca să placă, nu are nevoie de seriozitate mormântală sau subiecte sobre şi dramatice ca să stârnească reacţii pozitive şi nici de bani de la CNC ca să dea bine pe sticlă.

YouTube Bazaar îmi pare, cu sau fără voia lui, o expresie a direcţiei în care se duce cinematografia românească, cu bune şi cu rele şi, prin aceasta, o capodoperă ce riscă să treacă neobservată. Partea bună este că acest curent pe care îl reprezintă şi din care face parte va continua, indiferent dacă YouTube Bazaar va avea succes de public sau de casă.

Punctajul meu: 8/10

Vă invit să vizionaţi un montaj promoţional realizat din conţinutul filmului

 

 Ştefan Alexandrescu

ocazional, critic de film

Copyright text © Ştefan Alexandrescu.

Materialele de pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.


Acțiuni

Information

2 responses

22 11 2015
Dan Chişu în peisajul filmului românesc | DISCERNE

[…] pe ecrane două filme regizate de el: Bucureşti Non-Stop (premiera în Bucureşti 13 nov 2015) şi YouTube Bazaar (premiera în Bucureşti 23 noiembrie […]

Apreciază

20 03 2016
Hoţii de film românesc, partea a III-a | DISCERNE

[…] de modă veche” arată cu atât mai ridicol prin comparaţie cu noii-veniţi.Vezi exemple aici şi […]

Apreciază

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




%d blogeri au apreciat asta: