Cum faci o recenzie de carte?

Am mai scris review-uri, ce e drept după ureche și fără un suport standard, le puteți citi aici și aici, dar m-am gândit că cel mai ok ar fi să aflu cum pot scrie o recenzie ca la carte. Din păcate nu am terminat o facultate de litere și nici prin liceu sau generală nu am făcut recenzii, așa că m-am văzut nevoită să caut pe Google un răspuns la întrebarea mea.

Am găsit și nu doar într-un loc și m-am gândit să fac eu o structură a unei recenzii pe care să o împărtășesc și cu voi și să o aplic și eu în articolele mele de acest gen. Din punctul meu de vedere, pentru a face o recenzie bună trebuie să respecți trei pași importanți și alți sub-pași aferenți celor principali.

Pasul 1: Înainte de a citi cartea

  • privește cartea, analizează design-ul, grosimea cărții, ilustrațiile de pe copertă;
  • deschide cartea și răsfoiește-o, vezi câte capitole are, mărimea fontului, numărul de paragrafe pe o pagină, dacă are dialog, imagini, note de subsol, etc. Toate aceste elemente te vor ajuta să îți faci o idee despre felul în care a ales autorul să structureze cartea și lizibilitatea acesteia;
  • fă un plan pe baza căruia să iei notițe în timp ce vei citi cartea, întrebări la care te aștepți să îți răspundă această carte, așteptări, citate care ți se par interesante, orice element pe care tu pui accent atunci când citești o carte.

Pasul 2: În timp ce citești cartea

  • pe baza planului facut înainte de a citi cartea, ia notițe și nu te lăsa furat de conținut,
  • dacă deja atenția ta a fost captată, ia o pauză și notează ce a fost acel ceva care te-a captivat, sau acel ceva care te plictisește de îți vine să nu mai citești acea carte,
  • fii atent la personaje, la trăsăturile de caracter, la replici și trăiri, dacă ceva te surprinde, notează,
  • cum vorba multă e sărăcia omului, mai jos aveți schița mea pentru recenzia unei cărti, cu mențiunea că schița poate varia în funcție de cartea aleasă. Pentru mine acesta este tiparul, iar în timp ce citesc mai adaug si alte puncte dacă le consider necesare.

structura review

Pasul 3: După ce ai citit cartea reciteşti schiţa şi începi planul pentru recenzia ce va fi publicată. Am preluat structura clasică a unui review şi am mai adaugat câteva elemente după cum urmează:

  • Titlul cărţii, autorul, traducătorul (dacă este cazul), locul publicării, data publicării. ediţia, numărul de pagini, elemente speciale folosite în carte (ilustraţii, hărţi, picturi celebre, etc), preţ şi ISBN. Acestea toate pot fi indentificate pe primele pagini ale cărţii, în cazul cărţii alese de mine, le puteţi vedea mai jos.

detalii recenzie carte

  • Câteva fraze introductive în care să fie surprins subiectul cărţii, tipul acesteia, contextul în care a fost scrisă, câteva detalii despre autor şi stilul ales de acesta.
  • Urmează conţinutul review-ului care poate fi dezvoltat pe capitole, şi evidenţiat ce va plăcut şi ce nu va plăcut, ce va ţinut în suspans şi ce va plictisit, eventuale citatate care vi se par interesante. Din punctul meu de vedere, dacă nu eşti critic de carte, o analiză swot a cărţii e un pic prea mult pentru acest nivel, dar pentru cei care simt că pot fi obiectivi, pot face şi acest lucru. Mai simplu, explică efectul pe care l-a avut cartea asupra ta.
  • Dacă ţi-ai dori să schimbi ceva la carte, fii liber şi spune asta, dar ai grijă să nu îi dezvălui finalul.
  • Acum că te aproprii de final, ar fi bine să reciteşti review-ul şi să te asiguri că nu ţi-a rămas nimic de adăugat.
  • La final, poţi recomanda sau nu cartea, de preferat ar fi să spui exact cărui public s-ar adresa, din punctul tău de vedere.

Aceste fiind spuse, spor la citit şi la scris!

Surse:

Guest post de Bianca Roxana Ionel. Publicat iniţial aici la 30 septembrie 2015. Copyright (C) Bianca Roxana Ionel, 2015. Dacă ţi-a plăcut acest articol, atunci te invit să citeşti şi acest interviu cu ea şi blogul ei.


Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

