Cronica filmului Box (2015)

9 11 2015

Produs, scris şi regizat de Florin Şerban

coproducţie România-Germania-Franţa, 2015

lung-metraj de ficţiune, 93 minute

Minimalismul dus la extrem este un extremism periculos, care în unele cazuri, cum se aplică la filmul Box, ajunge să fie terorism cinematografic.

Florin Şerban este vinovat (da, vinovat) pentru unul din cele mai proaste filme româneşti ale anului şi asta n-ar fi nimic dacă nu ar fi un film cu pretenţii, care într-o manieră complet inexplicabilă, a reuşit să câştige un premiu la Karlovy Vary.

Cum se poate ca de la promiţătoarea gură de oxigen care s-a numit pentru cinematograful românesc Eu când vreau să fluier, fluier, să se ajungă aici? Cum se poate că producătorii străini au investit bani într-un scenariu atât de prost? Ei bine, există o explicaţie pentru asta: Florin Şerban nu numai că a scris un scenariu fără miză, fără conflict, fără explicaţii, dar a dovedit cu vârf şi îndesat că poate să fie chiar un mai prost regizor decât un prost scenarist: foarte mult material din ceea ce se vede pe ecran este acolo degeaba. Produsul finit este atât de prost încât merită să fie studiat scenă cu scenă drept un veritabil contra-exemplu despre cum se face un film.

Spectatorul român consumator de artă este versat. Are răbdare. Dă şanse şi are încredere în autorii unui film, cu condiţia ca până la final, răbdarea şi atenţia să îi fie recompensate. Asta nu se întâmplă aici.

Scenele lungi din film nu construiesc personajele, nu ajută la desfăşurarea acţiunii, nu transmit niciun mesaj, sunt doar secvenţe parcă scoase de la resturile unui documentar observaţional despre nişte proşti.

Avem două personaje care abia leagă vreo două vorbe pe tot parcursul filmului. Aflăm cum le cheamă pe la jumătatea filmului, când în sfârşit se decid că poate e o idee bună să lege o conversaţie. Personajele sunt retardate, dar îşi dau un aer de seriozitate care ar risca să-i facă pe unii să creadă că s-ar putea întâmpla ceva relevant. Actorii nu trebuie să se chinuie prea mult să reflecte aerul tâmp al personajelor: pur şi simplu se uită inexpresiv în cameră din când în când, sau în podea, sau unul la altul. În unele scene, nici nu este necesar să schiţeze vreo emoţie, că oricum sunt filmaţi de la spate, cum ar fi momentele acelea lungi în care camera îi filmează mergând agale pe stradă, fără să se grăbească, filmându-i de la spate. Tehnica poate să fie interesantă, dar aici este obositor de mult folosită, pentru a genera un efect care apare abia pe la jumătatea filmului şi dispare rapid.

Box este precum Mumia se întoarce doar că fără mumie. Titlul filmului n-are legătură cu subiectul filmului, care este un puştan căruia i se aprind călcâiele după o cucoană care ar putea biologic să-i fie mamă. Ca dovadă, o avem pe Hilda Peter, actriţa principală, cu privirea tâmpă şi inexpresivă, pe afişul filmului.

Spectatorul nu se poate uita pe ecran fără să-i scape senzaţia că filmul s-a întâmplat de fapt în altă parte, iar ceea ce se vede sunt resturile care au căzut la montaj.

Poate că dacă ar fi o comedie cu proşti, ar putea avea ceva substanţă, dar chiar şi acolo se presupune că spectatorului ar trebui să-i pese de personaje cât de cât. În momentul în care Cristina (personajul principal) îşi ţine respiraţia sub apă în cadă, mă gândeam şi eu că poate s-a sinucis şi aşa se termină dracului mai repede filmul ăsta odată, dar m-am găsit terifiat în faţa unei scene (din nou) exagerat de lungi în care comentează supa în familie.

Pe la un moment dat, apare o miză pentru un surogat de conflict: Rafael este presat de antrenorul său să piardă meciul de box pe care ei au pariat, dar şi asta se rezolvă destul de repede fără prea mare spectacol, tensiune, sau păsare din partea spectatorilor.

Singurul lucru de calitate din film este aspectul tehnic al imaginii. Arată ca o imagine de film, cu o atenţie deosebită la lumini şi umbre, la culoare şi la tot ceea ce trebuie, atâta doar că tot ceea ce se vede este atât de plictisitor încât ne gândim că acest talent ar putea servi mai degrabă alte intenţii mai bine formulate.

Văzând acest film, mă întreb dacă nu cumva talentul lui Florin Şerban, comentat în urma filmului său anterior, nu a fost decât un accident statistic. Într-o cinematografie de competiţie, în mod normal, cam toată lumea care a luat decizii capitale la filmul ăsta ar trebui să se ducă să se ascundă pe sub o piatră şi să nu li se mai dea vreodată fonduri să mai facă film. Dar nu este cazul. La aproape 70 de filme de mediu-metraj şi lung-metraj pe an, filmul românesc îşi permite să înregistreze şi eşec după eşec.

Punctajul meu: 2/10

PS: Autorii insistă să scoată în evidenţă faptul că nu cunosc corect limba engleză în acest trailer internaţional (a crossroad, nu a crossroads)

PPS: Cei care ştiu că Florin Şerban a câştigat în 2011 la CNC 175.935 de lei pentru proiectul Omul care nu a spus nimic. Chiar dacă nu ştiu ce s-a mai întâmplat de atunci cu acel scenariu, pot spune cu mâna pe inimă că acest titlu mergea şi la proiectul de faţă, fără probleme🙂

Trailer

Ştefan Alexandrescu

ocazional, critic de film

Copyright text © Ştefan Alexandrescu.

Materialele de pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.


Acțiuni

Information

3 responses

22 11 2015
Dan Chişu în peisajul filmului românesc | DISCERNE

[…] spune cu privire la leşinături artistice de calibrul Câinelui Japonez (2013), Rocker (2012), sau Box […]

Apreciază

26 01 2016
Cele mai debile filme româneşti din 2015-2016, partea IV | DISCERNE

[…] juvenilă este imaginea. Tibi este un film cu proşti (care arată, totuşi, bine), ca şi Box, cu singura deosebire că montajul este încă şi mai prost. Ca scurt-metraj, probabil că a […]

Apreciază

28 03 2016
Live blogging despre gala decernării premiilor Gopo din 2016 | DISCERNE

[…] la tata, Lumea e a mea, Box, De ce eu?, Comoara, Bucureşti Non Stop, Aferim! sunt filmele din ale căror cadre se compune […]

Apreciază

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




%d blogeri au apreciat asta: