Recenzia cărţii Îmblânzitorul de fluturi (2015)

21 09 2015

fluturiAcesta este un volum colectiv de dezvoltare personală şi profesională. În ordinea contribuţiei la materialul final (168 de pagini), autorii sunt: Andy Szekely, Dan Bugariu, Ştefan Ţugui, Remus Bălan, Bianca Giurgiu, Călin Iepure, Zoia Zărnescu, Codrin Morariu, Alexandra Pârlogea, Gabriela Chiriac, Augustin Mihăilă, Nicu Brînda, Raluca Bugariu, Riana Bugariu, Romeo Zeno Creţu, Dan Duduman şi Ştefania Duduman.

Subtitlul cărţii este: 25 +1 de poveşti adevărate despre frica de a vorbi în public şi cum o poţi învinge simplu şi uşor. Titlul porneşte de la „fluturii din stomac”, tracul resimţit de unii când se urcă pe scenă pentru a vorbi în public.

Autorul principal al volumului (peste jumătate din material) îi aparţine lui Andy Szekely. Am mai citit şi aceste cărţi ale lui Andy: NLP – Calea succesului (2002), Ghidul credibilităţii (2007), Învăţarea accelerată.Cele 8 greşeli pe care le fac cei care învaţă eficient şi cum poţi să le eviţi (2008), Cele mai bune tactici ale experţilor prin care să eviţi manipularea şi să influenţezi cu integritate (2008), Decizii radicale pentru oamenii deştepţi (2011). A mai scris şi publicat aceste cărţi, conform bibliografiei listate în volumul de faţă: Raportul AS (2010), Comunică, Influenţează, Convinge (2013), Manifestul educaţiei (2013), Formula măiestriei (2015).

Sunt familiar cu stilul de scriitură al lui Andy, deoarece i-am citit şi urmărit site-ul din 2004 încoace. Am participat şi la formări sau cursuri organizate şi/sau susţinute de el în numeroase ocazii şi am colaborat punctual cu el. Am o părere foarte bună despre el şi am scris aici despre cum mi-a influenţat viaţa.

Această carte mi se pare absolut genială din mai multe puncte de vedere.

Pe de-o parte, este o carte uşor de înţeles pentru oricine. Indiferent de nivelul de cunoştinţe, de dezvoltare sau de valori pe care cititorul le are, cartea livrează inspiraţie, încredere şi tehnici, fiind aproape la fel de pasionantă ca un seminar live cu Andy. Chiar dacă nu l-ai întâlnit niciodată, stilul oral îţi creează senzaţia unei fluidităţi remarcabile: parcă auzi pe cineva povestind, ceea ce este aur curat pentru o carte în dezvoltarea personală şi profesională, fără să fie plină de banalităţi sau truisme de stil american. Dacă vrei să-ţi depăşeşti teama de a vorbi în public, aceasta este o carte excelentă!

Dincolo de această perspectivă, este o carte al cărei rafinament va putea fi savurat de către experţi: are suficient de multe tehnici şi demonstrează suficient de multe abilităţi încât să ofere suficient material pentru învăţare, modelare şi aplicare. Aici intervine şi originalitatea materialului: Andy însuşi a inventat tehnici, deoarece avea nevoie de ele pentru că nu le-a găsit la momentul potrivit. De fapt, chiar dacă eşti specialist în vorbitul în public, îţi dai seama că această carte nu se aplică doar în acest context îngust, ci poţi înlocui „public speaking” cu orice alt context şi vei descoperi resurse incomensurabile! Este o carte atât de utilă, încât chiar a doua zi după ce am citit-o, am aplicat o tehnică descrisă cu un client şi a mers absolut excelent!

În al treilea rând, această carte este extraordinară pentru că este un material cursiv scris de un maestru şi de discipolii săi. Chiar dacă volumul are mai mulţi autori, acest lucru nu se simte prea puternic la lectură, oferind o colecţie de experienţe ale unor oameni dispuşi să înveţe de la ceilalţi şi să-şi împărtăşească experienţa pentru a-i sprijini pe alţii să se dezvolte, nişte lideri în adevăratul sens al cuvântului. Este o piatră de hotar a măiestriei lui Andy ca autor: să scrie o carte împreună cu oamenii a căror viaţă a influenţat semnificativ în bine prin programul Speaker Elite, dezvoltat în principalele oraşe ale României. este o mostră strălucită de branding personal, pentru că de fapt întreaga carte este un material promoţional şi informativ despre Speaker Elite – care a fost impactul în performanţă al acestui program intensiv, până acum şi cum poate fi cumpărată o bucăţică foarte concentrată din ştiinţa performanţei – cu doar 81 de lei.

Din păcate însă, dacă la partea de conţinut lucrurile stau excelent, trebuie să mărturisesc că din punct de vedere grafic, tipografic şi publicistic, cartea las[ de dorit. Prost tăiată, pe hârtie de calitate inferioară, fără ISBN, fără CIP, cu o structură inegală, spaţiere inegală între paragrafe, cu greşeli de tehnoredactare (de exemplu numele unui coautor este scris când „Brândea”, când „Brîndea”). Aspectul general este neglijent, dar coperta este foarte profesionistă. Este ca şi cum te-ai urca într-un automobil care are caroserie de Ferrari, motor de Ferrari şi înăuntru tapiţerie de Trabant.

Lansarea cărţii va avea loc vineri 25 septembrie 2015, la Bucureşti. Pentru înscriere la lansare + seminar susţinut de Andy Szekely, te invit să completezi acest formular.

PS: Aviz amatorilor, unele pasage din această carte au o tentă new-age (Nicu Brînda, Dan Bugariu).

Recenzie de Ştefan Alexandrescu