Cum ar fi fără Internet?

Am fost provocată să-mi amintesc de viaţa mea fără acces la Internet şi să-mi imaginez cum ar putea fi. Ce am făcut? M-am panicat! Am depăşit deadline-ul şi toate gândurile cele mai negre şi-au făcut loc în mintea mea. Cum mă imaginez? Şomeră! Această provocare m-a făcut să-mi dau seama că viaţa mea şi cariera mea profesională stă agăţată într-un cablu…ăla de net ! De atunci, încerc să mă adun şi să-mi alung toate gândurile şi să scriu despre viaţa mea fără Internet.

Am încercat să-mi imaginez cum era acum ceva timp, când nu aveam acces la Internet şi a fost trist. Mi-am amintit instat de referatul meu la biologie din clasa a VI-a pe care am luat 8 pentru că era scris de mână şi nu la calculator şi cel mai important nu avea nici o sursă bibliografică online. Atunci am conştientizat nevoia de Internet şi tot atunci am conştientizat că tot acest trend acaparase lumea atât de mult încât munca mea depusă în bibliotecă şi cele zece surse bibliografice din cărţi cu renume valorau zero în faţa marelui zeu Internetul.

Când l-am descoperit, am fost fascinată de el, treptat a devenit parte din viaţa mea şi azi mă simt legată de el cu totul. Pe vremea aceea nu ştiam ce sunt alea routere şi habar nu aveam să le configurez. Acum umblu cu un hard disk extern în poşetă şi mi se pare un must have, la fel ca oglinda sau luciul de buze. De când am intrat în lumea IT, de când site-urile web si programarea au devenit ocupaţia mea principală totul se învârte în jurul Internetului, în jurul magazinelor online, în jurul la tot ce oferă acest portal spre viitor, spre cunoaştere, spre evoluţie.

Anul trecut la facultate a fost o dezbatere pe tema Internetul de ne face mai proşti sau mai deştepţi şi am fost surprinsă de multitudinea de studii făcute în această direcţie şi de argumentele pro şi contra aduse de colegii mei. Dacă ar fi să răspund eu, aş spune că totul ţine de felul în care fiecare alege să folosească Internetul. M-am gândit să fac şi eu propria mea listă pro şi contra şi să vă invit şi pe voi să o completaţi!

Conform unui studiu realizat de  Centrul de Cercetare Pew “Internet & American Life Project” si Centrul pentru internet de la Universitatea Elon majoritatea utilizatorilor (76%) cred ca internetul stimuleaza inteligenta umana, accesul la informatii facilitind procesul decizional, in timp ce doar o mica parte din utilizatori (21%) cred ca va avea efecte negative. Studiul a adus în lumină faptul că internetul va contribui in viitor la cresterea nivelului de inteligenta umana.

Gary Small, profesor de psihiatrie la Universitatea din California a realizat şi eu studiu care a demonstrat că internetul are acelaşi efect ca lecitina asupra creierului uman şi în urma studiului s-a ajuns la concluzia că şi un creier îmbătrânit poate învăţa fără probleme şmecherii tehnice. Profesorul a strans o echipa de neinitiati in tainele browsing-ului, i-a trecut in fata calculatorului si i-a pus sa navigheze. Dupa doar o saptamana de “practica”, oamenii deja isi dezvoltasera abilitatile tehnice, ba mai mult, in zona cerebrala responsabila cu luarea deciziilor s-a inregistrat mai multa activitate decat inainte de inceperea “stagiului”. In momentul in care navigam pe Internet suntem pusi in situatia de a lua multe decizii: accesam sau nu un link, citim sau nu mailul venit de la un necunoscut, riscam sau nu infectarea cu un troian etc. Pe langa toate acestea, Internetul este o sursa bogata de informatie. Asadar, adultilor cărora nu le place cititul, sahul sau jocurile de perspicacitate, li se recomanda un asa-zis nou intrat in cercul sporturilor mintii: navigatul pe Internet. O ora de cercetari pe situri, zilnic, este suficient. Se vor proteja astfel de dementa si alte boli neurologice ce survin o data cu inaintarea in varsta.

Ce-i drept sunt şi studii care arată că internetul ne face mai superficiali.

1) oamenii care citesc texte pe ecranul calculatorului înţeleg mai puţin decât cei care citesc cuvinte tipărite pe hârtie;

2) oamenii care urmăresc prezentări multimedia complexe îşi aduc aminte mai puţin decât cei care îşi iau informaţia într-o manieră mai sedată şi mai concentrată;

3) oamenii care sunt atraşi de emailuri, actualizări şi alte mesaje on-line înţeleg mai puţin decât cei care sunt capabili să se concentreze;

4) oamenii care au de-a face cu mai multe sarcini sunt mai puţini creativi şi mai puţini productivi decât acei care fac un singur lucru la un moment dat.

Internetul nu este doar intr-o situatie pasiva; el este si reactiv. Nu doar ne procuram informatie cu ajutorul sau, o si creem. Faptul ca oricine poate deveni creator de informatie ne transforma in potentiale victime ale dezinformarii.Pentru ca, in ciuda faptului ca avem acces la uriase resurse de informatii, ne e prea lene sa verificam; luam de bun aproape orice ni se livreaza. Postura de “prosumator” (producator si consumator) de informatie ne transforma psihologic; tindem sa nu mai acceptam decit propriile opinii si, in loc sa ne deschidem criticilor si sa ne aparam cu argumente parerile, alegem calea mai scurta a atacului si preferam sa lovim din umbra, la adapostul pseudonimelor, pe cei care ne contrazic.

Dacă ar fi să analizăm cum arată creierul uman, ar fi simplu să înţeleg că dincolo de tot schimbarea se află în noi şi dacă avem o gândire proastă internetul nu o va face mai deşteaptă, dar dacă avem o gândire evoluată s-ar putea ca prin Internet să deschidem şi alte porţi, să avem şi o altă viziune asupra lucrurilor.

Brain

Pe mine personal Internetul m-a schimbat, m-a făcut să-mi doresc mai mult, să caut mai mult şi m-a făcut să înţeleg că orice întrebare are un răspuns. Ce-i drept, nu iau de bun primul răspuns generat de Google, ci mai caut şi ce e şi mai drept nici Wikipedia nu este tot timpul o sursă corectă de informare, dat fiind faptul că oricine poate actualiza informaţia de acolo şi până această este verifică pot trece zile bune în care ţie îi sunt furnizate informaţii greşite. Eu rămân fidelă cărţilor, în format electronic şi studiilor bazate tot pe cărţi. Sunt mai mult decât recunoscătoare faptului că pot accesa oricând orice informaţie vreau, că pot cumpăra online routere wireless sau pot compara diverse oferte de hard disk-uri pe orice magazin online vreau, dar nu uit niciodată că înainte de Internet au fost cărţile şi ele sunt cele care ne-au format şi ne-au dat capacitatea de a descoperi Internetul.

Mereu m-am întrebat ce voi face când voi fi mamă şi cât acces îi voi oferi copilului meu la Internet. M-am gândit din start la o restricţionare a site-urilor care nu au un conţinut tocmai adecvat şi implicit o restricţionare a tot ce implică un pericol pentru copilul meu. Acest tot pus la dispoziţie online descoperit la vârste în care nu putem diferenţia binele de rău poate transforma un copil în ceea ce nu ne-am dori. Aşadar, dragi cititori vă invit să folosiţi internetul cu cap şi să vă provocaţi să aflaţi cât mai multe lucruri care să vă ajute să evoluaţi.

Dacă mâine nu aş mai avea acces la Internet şi implicit aş fi şomeră, aş umbla cu un teanc de CV-uri din companie în companie şi mi-aş căuta un job ca economistă sau aş alege să fac din pasiunea mea pentru muzică un job. Oricum ar fi am două opţiuni care m-ar salva şi acum vă întreb şi pe voi, ce aţi fi mâine fără Internet? Depinde viaţa voastră de un cablu sau nu?

Bibliografie:

1. The future of the Internet – http://www.pewinternet.org/files/old-media/Files/Reports/2010/Future%20of%20internet%202010%20-%20AAAS%20paper.pdf

2. Your Brain on Google: Patterns of Cerebral. Activation during Internet Searching – http://www.psychologytoday.com/files/attachments/5230/136.pdf

 Guest post de Bianca Roxana Ionel. Publicat iniţial aici. Copyright (C) Bianca Roxana Ionel, 12 noiembrie 2014. Dacă ţi-a plăcut acest articol, atunci te invit să citeşti şi acest interviu cu ea şi blogul ei.

biancaionelwebdeveloper

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

