„Am să-ţi rezolv problema, indiferent ce-ar fi!”

10 06 2015

Am auzit filosofia asta de la un membru al comunităţii de coaching din România. Eu am o perspectivă diferită, care se relaţionează cu ceea ce am scris în articolul despre respect.

Luând în considerare faptul că respect viziunea oamenilor, sunt conştient că noţiunea are înţelesuri diferite în funcţie de experienţa fiecăruia. Am să vă spun de ce cred că „Am să-ţi rezolv problema, indiferent ce-ar fi!” nu are vreun loc în coaching. Mi s-a spus asta cu un asemenea entuziasm, încât am avut senzaţia că persoana era gata să sară cu paraşuta din avion (eventual verificând înainte dacă aceasta funcţionează). Ţin minte un grup de practică în coaching de la NMC (Noble Manhattan Coaching), unde un cerc de specialişti a concluzionat că clientul trebuie să depună munca pentru a găsi o soluţie (asta mie îmi sună perfect logic).

Se întâmplă să consider neetic faptul că, atâta timp cât ai o soluţie care ţipă să iasă din tine să i-o dai clientului, este corect să îl laşi fără acea soluţie. Hai să ne gândim la asta din perspectiva ajutorării. Aceasta s-ar putea să fie o problemă comună pentru mai mulţi coachi. Sunt multe niveluri la care un client poate fi ajutat. Unul din acestea este nivelul de suprafaţă. Coachingul este o călătorie pe care clientul o realizează pe cont propriu. Ce găseşte e al lui. De exemplu, desigur că este drăguţ să-ţi spună cineva: „vai, îţi mulţumesc, mi-ai schimbat viaţa, nu ştiu ce m-aş fi făcut fără ajutorul tău”. Ia o pauză ca să te gândeşti puţin. Aş vrea acum să citez un profesionist în coaching.

Coachingul nu este în afacerea de a ajuta oamenii.

Licenţa: CC-By SA 2.0 Foto de Ben Record

Licenţa: CC-By SA 2.0 Foto de Ben Record

Da, în caz că nu ai observat ce am scos în evidenţă…

COACHINGUL NU ESTE ÎN AFACEREA DE A AJUTA OAMENII.

… iar ce înseamnă asta este că… atunci când un client îţi spune ce contribuţie incomensurabilă ai avut, răspunsul corect este să mulţumeşti politicos şi (dacă vrei) să spui că de fapt este meritul clientului. Pentru că chiar ESTE.

Dacă tu ca şi coach rezolvi problema clientului, atunci îi iei oportunitatea de a învăţa pe cont propriu ce poate folosi pentru a rezolva acea clasă de probleme. Oamenii care au nevoie să fie ajutaţi vor căuta ajutători, salvatori.

Dacă vrei să salvezi, atunci nu te ocupa cu coachingul, du-te să salvezi copacii! Este în regulă să nu-i întrebi dacă vor să fie salvaţi în aşa fel încât să trăiască. Ei nu au o conştiinţă, prin urmare nu pot fi responsabilizaţi pentru decizia luată.

Există o vorbă în română: „nu ajuta baba să treacă strada fără să vrea” . O eroare comună este făcută atunci când un client spune: „pot să mă schimb! Trebuie să mă schimb!, iar coachul îşi imaginează că clientul VREA să se schimbe. O bună întrebare într-o asemenea situaţie poate să fie: „VREI să te schimbi?” Abia acolo începe coachingul. Clientul trebuie să îl convingă pe coach că are voinţa să se schimbe.

Coachingul nu e consultanţă.

Coachingul nu e psihologie.

Coachingul nu e terapie.

Coachingul este coaching.

Înţelege asta înainte să treci la practică! Orice iluzii de moralitate pe care s-ar putea să le ai sunt structuri prin care te amăgeşti şi prin care împiedici ajutarea în mod realist şi profund a clientului. Cel puţin, asta e ceea ce cred eu. Vă invit să comentaţi asupra poziţiei exprimate de mine în acest articol.

  

Traducere a articolului „I‘ll solve your problem, no matter what” de Ştefan Alexandrescu, publicat iniţial pe Analytic Vision la 20 iulie 2010. Reprodus de aici. Copyright © Ştefan Alexandrescu 2010 pentru versiunea în limba engleză. Copyright © Ştefan Alexandrescu, 2015, pentru versiunea în limba română

Acțiuni

Information

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

