Ce întrebări să-i pui psihologului pe care îl alegi, partea II

 

Continuare de aici.

Întreabă psihologul pe ce criterii determină numărul de sesiuni necesar pentru un anumit tip de problemă şi cum structurează timpul în cadrul fiecărei şedinţe/sesiuni. Un bun furnizor de servicii trebuie să te poată convinge că are o strategie care a fost demonstrată ca funcţională.

Întreabă-l pe psiholog cu privire la potenţiale provocări cu care s-a confruntat în cariera sa, mai ales în ceea ce priveşte aspecte etice ale codului deontologic al psihologilor. Dacă spune că nu a avut niciodată provocări, atunci este pentru că:

  1. minte

  2. nu are suficientă experienţă sau

  3. nu ştie care sunt cerinţele etice ale meseriei

Nimeni nu este perfect, iar un bun psiholog nu va nega provocările. Ar putea încerca să evite întrebarea, dar nu ar recunoaşte că nu există provocări. Este mai bine să obţii un răspuns clar când pui întrebarea asta.

O altă întrebare pe care merită să o pui este care a fost cea mai îndelungată perioadă în care a avut un client în terapie. Dacă furnizorul de servicii afirmă: „o, am clienţi şi de acum 3-4 ani”, atunci ia-ţi rămas bun şi mergi mai departe. Un terapeut care-şi face treaba nu face un anumit client dependent de el/ea, ci se asigură că există îmbunătăţiri ale stării clientului pe parcurs. În anumite cazuri, o terapie poate dura chiar până la 2 ani, dar orice bun psiholog, după ce depăşeşte un anumit termen, trebuie să explice DE CE a decis să continue terapia cu acel client particular. Chiar dacă procesul ia timp, nu trebuie să ia prea mult timp, altfel s-ar putea să ai în faţa ochilor un incompetent sau un şarlatan care te usucă de bani. O menţiune totuşi: în psihiatrie, această regulă nu este valabilă, deoarece aici vorbim de pacienţi a căror boli necesită supraveghere constantă de-a lungul anilor.

Întreabă psihologul cu privire la formarea pe care a obţinut-o şi despre planurile proprii pentru dezvoltare personală. O asemnea slujbă solicită o îmbunătăţire continuă. Dacă de când a finalizat licenţa sau masterul singura formare a urmat-o doar în aria principală de expertiză (să zicem, psihanaliză, sau hipnoză, sau analiză tranzacţională – dar numai una), atunci este foarte probabil un psiholog care nu are o perspectivă suficient de amplă. Un bun furnizor de servicii trebuie să se îmbunătăţească în mod continuu.

Întreabă furnizorul de servicii ce instrumente de diagnoză foloseşte. Cum a obţinut aceste abilităţi, unde le-a practicat şi pentru cât timp? O parte importantă în a rezolva o problemă este să o diagnostichezi corect. Cât timp este alocat pentru diagnoză? Un bun psiholog ar aloca cel puţin 1-2 şedinţe iniţiale pentru diagnoză şi, de asemenea, trebuie să-ţi spună că există un set de instrumente diferite pentru diagnoză. În anumite cazuri, folosirea întrebărilor ar putea să ajungă, iar unii ar putea să spună că şi-au dezvoltat în mod intuitiv un set de întrebări. Chiar dacă aşa stau lucrurile, furnizorul de servicii trebuie să explice de unde a învăţat ce ştie, cât timp a practicat, cu cine şi cu ce rezultate.

Unii psihologi, datorită procesului îndelungat de formare, devin rigizi şi înclină să creadă că le ştiu pe toate. Cei buni nu cred asta. Aşadar, ei sunt deschişi la feed-back, deoarece ei ştiu că feed-back-ul este o sursă pentru îmbunătăţirea continuă. O bună întrebare este: „Ce feed-back ai aplicat recent şi a funcţionat?”. Dacă fac o pauză sau se uită la tine în gol, spune „la revedere” şi mergi mai departe.

Pentru a avea o abordare de business, poţi să întrebi psihologul cât cere pe şedinţă şi apoi să pui întrebarea: „ce-mi oferi de bani ăştia?” şi vei afla dacă furnizorul de servicii are un discurs de vânzare sau nu.

Ţine minte că un psiholog poate susţine o serie de lucruri, dar în acelaşi timp trebuie să fie în stare să-ţi argumenteze din formare sau din experienţă. Doar pentru că nu răspunde la câteva din întrebările acestea nu înseamnă musai că psihologul este incompetente sau că vrea să te jecmănească. S-ar putea să nu fie vina sa. Între timp, faptul că un furnizor de servicii este bine intenţionat sau prea sigur de sine nu înseamnă că trebuie să-i completezi un cec în alb. Unii riscă să facă mai mult rău decât bine, chiar fără să realizeze asta.

Un alt lucru la care merită să acorzi importanţă este în a judeca atent testimonialele. Dacă un prieten de-al tău îţi spune că psihologul este grozav, s-ar putea să însemne că este potrivit pentru el. Nu neapărat şi pentru tine.

Luând în considerare că te aştepţi să plăteşti pentru a obţine calitate de la un furnizor de servicii, asigură-te că primeşti răspunsurile corecte pentru a merita acea calitate!

Consider că există atât profesionişti excelenţi, cât şi incompetenţi nefericiţi. Ambii obţin clienţi. Problema este că un incompetent ruinează încrederea unui client de a găsi un furnizor de servicii bun, iar ca urmare un excelent profesionist ar putea să nu reuşească să ajute un client din cauza răului făcut de un incompetent.

  

Traducere a articolului What Questions to Ask Your Psychologist de Ştefan Alexandrescu, publicat iniţial pe Analytic Vision la 17 mai 2010. Reprodus de aici. Copyright © Ştefan Alexandrescu 2010 pentru versiunea în limba engleză. Copyright © Ştefan Alexandrescu, 2015, pentru versiunea în limba română

Anunțuri

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s