Cum să scrii o carte de specialitate. Rezumat.

7 04 2015

 

Poveste

Cartea

A fost odată o carte.

Ea a a fost mai întâi scrisă în tot ceea ce s-a scris dinainte. Apoi a apărut ideea, într-un anumit context. Această idee s-a materializat într-o formă de comunicare pe care autorul a vrut s-o exprime pentru ca şi alţii să aibă acces la ea, s-a gândit bine la ea, a pus-o pe hârtie sau a tehnoredactat-o, a reanalizat-o, a rescris-o astfel încât să-i fie cât mai frumoasă, apoi a publicat-o.

Cartea a ajuns să fie răsfoită de mulţi potenţiali cumpărători, din care unii care au ales să nu o achiziţioneze din diferite motive, iar alţii să o achiziţioneze din alte motive.

Cartea noastră avea un obiectiv principal: să transmită idei. Într-o bună zi, cineva a cumpărat un exemplar din cartea noastră, iar acel exemplar a devenit al lui. Bineînţeles, conţinutul îi aparţinea tot autorului, dar acel exemplar revenea celui care a dat bani pe ea. Ce fel de om era acesta? Ce credea? Cine era el? Căror grupuri aparţinea?

Fiecare a înţeles ceva din cartea aceea. Unii nici măcar nu au citit-o.

Într-o bună zi, cumpărătorul s-a întâlnit cu autorul, l-a recunoscut şi i-a spus că acea carte îl ajutase în mod indirect să înveţe ceva preţios: că totul a mai fost scris înainte, doar că în alt mod.

Iar autorul cărţii a continuat să scrie cărţi, pentru ca poate şi alţi cumpărători să-i spună asta, sau poate pentru că îi plăcea lui foarte mult să scrie. Aici nu se poate şti.

Tu, cititorule, ce-ai câştigat?

 

pscarus pe pescarus

De la ideea cărţii tale până la un raft în Danemarca

Îţi place povestea de mai sus? Vrei şi tu? Ei bine, în acest ultim final al seriei despre cum să concepi o carte de specialitate, te invit să trecem împreună printr-un rezumat al tuturor articolelor pe care le-am publicat până acum pe acest subiect pe acest blog, în exclusivitate. Discerne e singurul loc unde se mai găsesc aceste articole.

 

1. La început a fost ideea. (19 ianuarie 2015) Publicat iniţial în 8 mai 2014 în Jurnalul Bucureştiului

Mulţi oameni au idei. Adesea, unele idei apar în acelaşi timp mai multor oameni. Totuşi, înainte ca o serie de idei să fie puse la lucru pentru realizarea unei cărţi, este nevoie să ai o structură. O schemă a părţilor, secţiunilor, capitolelor şi sub-capitolelor cărţii tale, pe care le vei dezvolta pornind de la un conţinut deja început sau de la ideile tale. Stabileşte cine va citi cartea şi cui te vei adresa.

 

2. Scrie la „cald”, editează la „rece” (25 aprilie 2015) Publicat iniţial la 11 mai 2014 în  Jurnalul Bucureştiului

Redactează. Scrie şi rescrie. Creează la cald, editează la rece. Foloseşte alternativ viziunea creatoare şi spiritul critic, nu în acelaşi timp!

 

3. Totul a mai fost exprimat. Doar că sub altă formă. (4 februarie 2015) Publicat iniţial la 12 mai 2014 în  Jurnalul Bucureştiului

Documentează-te din nou şi din nou. Află ce s-a scris pe subiectul cărţii tale, citeşte rapoarte de cercetare, fă referinţe, creează specificaţii documentare, trimiteri, referinţe, indexuri, glosare de termeni. Bazează-te pe realitate. Ţine minte că nu e cazul să reinventezi roata. Cere permisiuni pentru a reproduce porţiuni sau articole scrise de alţii.

 

4. Perspectiva de ansamblu: detaşează-te! (10 februarie 2015) Publicat iniţial la 15 mai 2014 în  Jurnalul Bucureştiului

După ce ai scris prima versiune a conţinutului, detaşează-te! Scrie cuvântul înainte al autorului, formatează textul, cere păreri ale unor specialişti şi apropiaţi pe ceea ce ai scris. Foloseşte aceste viziuni de ansamblu pentru a îmbunătăţi conţinutul şi a îmbogăţi cartea după o a doua privire, de ansamblu.

 

5. Manuscrisul tău vede lumea (17 februarie 2015) Publicat iniţial la 16 mai 2014 în  Jurnalul Bucureştiului

Înregistrează-ţi drepturile de autor şi trimite-ţi manuscrisul la editori. Organizează întâlniri, obţine păreri şi convinge măcar un editor că manuscrisul tău merită publicat. Fii pregătit pentru orice răspuns! Mai e încă mult de lucru.

 

6. Începutul cărţii. (23 februarie 2015) Publicat iniţial la 19 mai 2014 în  Jurnalul Bucureştiului

Finalizează cartea, terminând cu începutul. Convinge un specialist să îţi facă prefaţa. Adaugă o listă de mulţumiri în care îţi exprimi succint recunoştinţa faţă de cei fără de care proiectul tău editorial nu ar fi ajuns în această etapă.

 

7. Manuscrisul tău, în mâinile editurii (27 februarie 2015) Publicat iniţial la 21 mai 2014 în  Jurnalul Bucureştiului

Corectează cartea la punct şi virgulă, în cele mai mici detalii, sau deleagă această muncă unui specialist. Uneori, corectura este făcută de editură. Dar cel mai bine este ca autorul să-şi facă deja o proprie corectură. Din momentul în care manuscrisul ajunge la editorul care a acceptat să publice cartea, el va citi în detaliu ce ai scris şi va propune modificări de fineţe, care ţin de forma cărţii. Acest proces se numeşte copy editing şi nu toţi editorii fac asta.

 

8. Profesionalismul prin excelenţă al unei edituri (9 martie 2015) Publicat iniţial la 23 mai 2014 în  Jurnalul Bucureştiului

Contează pe profesionalismul prin excelenţă al unei edituri, sau cel puţin a unor specialişti. Vei avea nevoie de un designer pentru copertă, cu care vei lucra la concepţia coperţii. Chiar înainte de a fi publicat, manuscrisul este bine să treacă prin etapa de proofreading – ultima corectură, de data aceasta, pe un exemplar de probă, un proof of concept al volumului pe care urmează să îl scoţi.

 

9. Preţul unei cărţi (18 martie 2015) Publicat iniţial la 24 iulie 2014 în  Jurnalul Bucureştiului

 

Editorul stabileşte preţul cărţii, prin consultare cu diverşi specialişti, cu distribuitorii şi cu autorul. Preţul cărţii este stabilit în funcţie de costurile asociate cu producţia şi marketingul, iar cheltuielile realizate până la lansarea cărţii trebuie acoperite integral din vânzarea primului tiraj, pentru a nu ieşi în pierdere. În costuri intră: tiparul, distribuţia, taxele, promovarea, transportul, diverse servicii conexe şi exemplarele care se distribuie gratuit. Aceste costuri sunt împărţite între editură şi autor conform înţelegerilor stabilite prin contract.

 

10. „Împachetarea” unei cărţi de specialitate (23 martie 2015). Publicat iniţial la 27 mai 2014 în  Jurnalul Bucureştiului

Cartea a fost publicată. Distribuţia cărţii poate fi stabilită direct cu editura sau separat, în funcţie de ce aranjamente are editura cu distribuitorii. Promovarea cărţii implică mixul de comunicare (marketing şi PR) care se foloseşte pentru aducerea în interesul publicului-ţintă al apariţiei editoriale.

 

11. Dezvoltarea unei cărţi de specialitate. (1 aprilie 2015). Publicat iniţial la 3 iunie 2014 în  Jurnalul Bucureştiului

 

După un anumit timp (de regulă ani) în care o carte a cunoscut atât succesul prin raportare la public şi critica de specialitate, cât şi suficiente propuneri sau idei de îmbunătăţire sau actualizare, autorul ia în considerare fie o revizie, fie o traducere a cărţii, care să se adreseze unui publica mai amplu şi, de regulă , internaţional. O traducere în limba engleză poate face cartea accesibilă inclusiv în ţările nordice, unde spre exemplu Danemarca are un consum ridicat de cărţi de specialitate şi o piaţă de 100 de ori mai mare decât în România.

 

Spor la publicistică!

Ştefan Alexandrescu

consultant în strategie de comunicare şi resurse umane

 

autorul cărţilor Căile persuasiunii în negociere, Ce (mai) înseamnă succesul la școală și Modelarea din NLP, o cale rapidă spre excelență

Această serie este dezvoltarea unei serii de 3 articole anterior publicate pe Discerne care a avut peste 2000 de vizualizări. Acest articol a mai fost publicat în ziarul on-line Jurnalul Bucureştiului.

Copyright © Ştefan Alexandrescu.

Materialele de pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.

 


Acțiuni

Information

13 responses

16 01 2016
Retrospectiva 2015 pe Discerne | DISCERNE

[…] început şi finalizat seriile de articole despre „cum să scrii o carte”, „criza de la 30 de ani” (aici, aici, aici şi aici) şi ASTRA 2015 (aici, aici, aici, […]

Apreciază

28 05 2016
De ce costă atât de mult cărţile în România. Studiu de caz din experienţă proprie. | DISCERNE

[…] Dacă ți-a plăcut acest articol, atunci te invit să citești unul similar și practic, Preţul unei cărţi în cadrul seriei Cum să concepi o carte de specialitate. […]

Apreciază

28 05 2016
Căile persuasiunii în negociere (2012) de Ştefan Alexandrescu | DISCERNE

[…] Seria de articole Cum să scrii o carte de specialitate. Rezumat. […]

Apreciază

29 05 2016
La început a fost ideea | DISCERNE

[…] Această serie este dezvoltarea unei serii de 3 articole anterior publicate pe Discerne care a avut peste 2000 de […]

Apreciază

29 05 2016
Scrie „la cald”, editează „la rece” | DISCERNE

[…] Această serie este dezvoltarea unei serii de 3 articole anterior publicate pe Discerne care a avut peste 2000 de vizualizări. Acest articol a mai fost publicat în ziarul on-line Jurnalul Bucureştiului. […]

Apreciază

29 05 2016
Perspectiva de ansamblu: detaşează-te! | DISCERNE

[…] Această serie este dezvoltarea unei serii de 3 articole anterior publicate pe Discerne care a avut peste 2000 de vizualizări. Acest articol a mai fost publicat în ziarul on-line Jurnalul Bucureştiului. […]

Apreciază

29 05 2016
Totul a mai fost exprimat. Doar că sub altă formă. | DISCERNE

[…] Această serie este dezvoltarea unei serii de 3 articole anterior publicate pe Discerne care a avut peste 2000 de vizualizări. Acest articol a mai fost publicat în ziarul on-line Jurnalul Bucureştiului. […]

Apreciază

29 05 2016
Manuscrisul tău vede lumea | DISCERNE

[…] Această serie este dezvoltarea unei serii de 3 articole anterior publicate pe Discerne care a avut peste 2000 de vizualizări. Acest articol a mai fost publicat în ziarul on-line Jurnalul Bucureştiului. […]

Apreciază

29 05 2016
Manuscrisul tău, în mâinile editurii | DISCERNE

[…] Această serie este dezvoltarea unei serii de 3 articole anterior publicate pe Discerne care a avut peste 2000 de vizualizări. Acest articol a mai fost publicat în ziarul on-line Jurnalul Bucureştiului. […]

Apreciază

29 05 2016
Începutul cărţii | DISCERNE

[…] Această serie este dezvoltarea unei serii de 3 articole anterior publicate pe Discerne care a avut peste 2000 de vizualizări. Acest articol a mai fost publicat în ziarul on-line Jurnalul Bucureştiului. […]

Apreciază

30 05 2016
„Împachetarea” unei cărţi de specialitate | DISCERNE

[…] Această serie este dezvoltarea unei serii de 3 articole anterior publicate pe Discerne care a avut peste 2000 de vizualizări. Acest articol a mai fost publicat în ziarul on-line Jurnalul Bucureştiului. […]

Apreciază

30 05 2016
Profesionalismul prin excelenţă al unei edituri | DISCERNE

[…] Această serie este dezvoltarea unei serii de 3 articole anterior publicate pe Discerne care a avut peste 2000 de vizualizări. Acest articol a mai fost publicat în ziarul on-line Jurnalul Bucureştiului. […]

Apreciază

30 05 2016
Dezvoltarea unei cărţi de specialitate | DISCERNE

[…] Această serie este dezvoltarea unei serii de 3 articole anterior publicate pe Discerne care a avut peste 2000 de vizualizări. Acest articol a mai fost publicat în ziarul on-line Jurnalul Bucureştiului. […]

Apreciază

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




%d blogeri au apreciat asta: