„Împachetarea” unei cărţi de specialitate

 

Se ştie că cei patru p ai marketingului sunt: produsul, plasarea (distribuţia), preţul şi promovarea. Astfel, o carte de specialitate trebuie gândită ca un produs care se adresează unui public cât mai bine definit. Despre preţ, am scris în articolul anterior al seriei despre „Cum să concepi o carte de specialitate”. Acum e momentul să ne concentrăm şi pe ultimele etape ale împachetării cărţii de specialitate publicate.

 

Distribuţie.

Editura poate:

  • să aibă o distribuţie proprie (cum e cazul Humanitas, de exemplu);

  • să se bazeze pe un distribuitor tradiţional unic;

  • să menţină multiple contracte de distribuţie cu mai multe companii;

  • avea o politică POD (print on demand) iar distribuţia să fie la mica înţelegere cu autorul;

  • să combine oricâte din opţiunile de mai sus.

În orice caz, în funcţie de acest aspect, depinde foarte mult un alt element de marketing: pricing (stabilirea preţului). În funcţie de negocierea între editor şi distribuitor(i), preţul/preţurile la care volumul poate fi găsit pe piaţă pot fi foarte diferite. În general, în România ca regulă, o carte de specialitate nouă, alb-negru, de vreo 200 de pagini, nu poate fi vândută fără pierdere cu mai puţin de 20-25 de lei. Am explicat aici pe larg de ce.

fusta

 

Promovare

Sarcina promovării cărţii cade întotdeauna şi pe umerii autorului, sau numai pe umerii lui. Altfel spus, el va trebui să se gândească încă înainte de a semna contractul cu editura, câte exemplare va rezerva pentru lideri de opinie, presă, bloggeri – exemplare gratuite spre a fi recenzate – în legătură cu care nu are garanţia unei cronici, sau a unei cronici favorabile!

Partea cea mai vizibilă a muncii de PR (relaţii publice) este lansarea propriu-zisă a cărţii, care ocazionează realizarea unui comunicat de presă, eventual a unei mici conferinţe de presă, a unei sesiuni în care autorul şi/sau editorul pot invita unul sau mai mulţi specialişti care să spună câteva cuvinte despre carte – înaintea autorului.

Din păcate, în România, PR-ul unei cărţi durează cam cât lansarea, iar restul comunicării cade în sarcina marketingului – dacă există buget pentru aşa ceva. Pe termen lung, în cadrul efortului de promovare în comunicarea cu liderii de opinie şi reprezentanţii presei, ar fi necesar ca autorul să reţină testimoniale relevante (cum am făcut eu pentru Căile persuasiunii în negociere), pe care să le publice în primele pagini ale celei de-a doua ediţii a cărţii. Un reprezentant de relaţii publice plătit obţine spaţiu pentru autor în reviste, portaluri, pentru publireportaje, interviuri, şedinţe foto, cronici, etc.

Desigur, mijloacele virtuale (nu mă refer la Facebook) facilitează mult sarcina de PR pe care autorul şi-o asumă, astfel încât nimeni să nu poată fi acuzat că nu a ştiut pe cine să cheme la lansarea sa de carte.

Ideal ar fi ca autorul să facă un turneu al lansărilor, fie în mai multe locaţii ale aceluiaşi oraş, fie în mai multe oraşe ale ţării şi la târgurile de carte importante (care în România sunt BookFest, Gaudeamus şi BookLand).

 

Ştefan Alexandrescu

consultant în strategie de comunicare şi resurse umane

autorul cărţilor Căile persuasiunii în negociere, Ce (mai) înseamnă succesul la școală și Modelarea din NLP, o cale rapidă spre excelență

Această serie este dezvoltarea unei serii de 3 articole anterior publicate pe Discerne care a avut peste 2000 de vizualizări. Acest articol a mai fost publicat în ziarul on-line Jurnalul Bucureştiului.

Copyright © Ştefan Alexandrescu.

Materialele de pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.

 

Anunțuri

O părere la “„Împachetarea” unei cărţi de specialitate”

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s