Preţul unei cărţi

 

În economie, se vorbeşte despre diferenţa între cost şi preţ. Înainte să stabilească preţul unei cărţi, editura şi autorul trebuie să ştie care sunt costurile asociate unei cărţi – adică ce bani şi pe ce căi scoate un proiect editorial din buzunarele lor înainte să intre ceva. Ca întotdeauna, pe cât posibil, preţul trebuie să fie mai mare decât costul. Altfel spus, din vânzarea primului tiraj trebuie să se recupereze minim costul de producere al cărţii. Hai să vedem care sunt costurile asociate cu scoaterea pe piaţa a unei cărţi – din propria experienţă, pe care am avut-o lucrând la proiectul editorial Căile persuasiunii în negociere.

 

  1. Costuri de tipar. Teoretic, ar trebui ca acestea să se situeze între 25-33% din preţul cărţii – ceea ce rareori se întâmplă, mai ales când furnizorii practică „mici” scumpiri în valuri. Aici intră inclusiv cheltuielile pentru scoaterea exemplarelor de probă, înaintea publicării. Cu cât tirajul cerut este mai mic, cu atât preţul per exemplar este mai mare.

      

  2. Costuri de distribuţie. Lanţurile de librării din România sunt conduse în regim de monopol, cerând în mod standard între 40-60 % din preţul cărţii. Pe lângă asta, la cele mai multe, contractele sunt redactate cu picioarele, conţin clauze abuzive şi uneori chiar ilegale, iar reprezentanţii companiilor respective sunt complet inflexibili la orice fel de modificare. Pe lângă asta, distribuitorii nu plătesc la timp banii rezultaţi din încasare, refuză să facă evidenţe detaliate de stocuri şi fac din amânare o strategie.

Comunicarea cu lanţurile de librării solicită foarte mult timp, deplasare, bani pe telefon şi, desigur, diplomaţie în negociere, datorită comportamentului expeditiv şi manipulativ al interlocutorilor, adesea lipsiţi de respect şi de răbdare. A plasa câteva zeci de exemplare în librării pentru o editură sau un publisher este sinonim cu a le trimite într-o gaură neagră din care nu ştii când, dacă şi cum vei recupera nişte bani.

Desigur, librăriile vând în mod real acele exemplare – cel puţin cele care nu sunt îngropate între rafturi, dar încasarea banilor poate dura şi între 6-12 luni – timp în care capitalul investit stă pe loc. Ca să facă povestea şi mai interesantă, aproape toţi distribuitorii prevăd o clauză care împiedică ceea ce ei numesc „concurenţă neloială” – adică editura, autorul şi nimeni de fapt, nu are voie să vândă acea carte mai jos de preţul cu care se găseşte în librărie. Deci trebuie să fie acelaşi preţ peste tot.

  

  1. Taxe. 5 % TVA pentru cărţi. Posibil 20 % TVA dacă au şi publicitate pentru terţi în ele – cel puţin, asta or să-ţi zică unele tipografii. 3% impozit pe venit. Pentru situaţia în care autorul nu este angajat sau organizat ca PFA, există o specificare cretină în lege care specifică faptul că editura trebuie să plătească asigurările de sănătate la stat – 42 de lei pe fiecare lună de contract, pe formularul 112. Dacă mai rămâne vreo măruntă urmă de profit care să se întoarcă în buzunarele autorului, aceea mai vine încă o dată taxată cu 16 % – impozitul pe venitul global.

26_bani

  

  1. Promovare şi cheltuieli asociate. Asta implică: listare fluturaşi, afişe pentru lansări, eventual transportul lor, DVD-uri promoţionale, role de scotch pentru lipirea lor, hârtie, pixuri, markere, cheltuieli de protocol, anunţuri plătite şi reclamă pe internet. Atenţie! Asta în condiţiile în care grafica este făcută de alţii, iar majoritatea promovării pe internet făcută prin relaţii publice şi Search Engine Marketing, afişele le lipeşte autorul prin oraş şi fluturaşii îi distribuie tot personal. Dacă nu ştii să faci asta ca autor care publică o carte, trebuie să angajezi pe cineva să o facă, pentru că editura cu siguranţă nu o va face în locul tău.

      

  2. Transportul autorului şi al cărţilor pentru lansări ale cărţii. Asta se referă mai ales la situaţiile în care promovarea cărţii se face în alt oraş. Implică mai ales bilete de tren/microbuz, transportul urban în oraşul respectiv, transportul cărţilor (dacă ele sunt expediate separat) şi, ocazional, cheltuieli cu taxiul. Implică drumurile făcute pentru lansări ale cărţii şi apariţii la televizor.

      

  3. Diferite servicii conexe. Aici intră cheltuieli mărunte, care se adună însă: telefon, comisioane bancare, multiplicare acte pentru comunicare cu instituţiile. Aici ar mai intra şi cazare pentru autor în alte oraşe în timpul lansării. La capitolul acesta intră şi expedierile poştale ale exemplarelor gratuite de protocol, pentru colaboratori, lideri de opinie şi presă sau consumaţia ocazionată de întâlnirea în oraş cu aceştia.

      

  4. Un factor important, de care trebuie să îţi aduci aminte în toată socoteala este cel al exemplarelor de protocol şi, în general, al celor oferite gratuit. Începem să socotim:

  • 7 exemplare la Biblioteca Naţională (obligatoriu prin lege, împreună cu declararea tirajului),

  • 1 exemplar la Biblioteca Metropolitană (obligatoriu prin lege),

  • 1 exemplar la Copyro (pentru protecţia drepturilor de autor),

  • exemplare oferite cadou pentru experţii invitaţi la diferite lansări (normal),

  • exemplare pentru oameni de la TV/radio care te invită în emisiunile lor (normal),

  • exemplare oferite gratuit pentru promovare/recenzii (normal) în diferite reviste şi bloguri (din care mulţi o vor uita pe raft şi nu vor scrie nicio recenzie),

  • exemplare la tombole pentru promovare (activitate care are de obicei succes),

  • exemplare pentru diverşi colaboratori (oameni care te-au ajutat pe tine ca autor într-un fel sau altul cu cartea, cărora le eşti recunoscător, de exemplu cine ţi-a corectat cartea, cine ţi-a dat feed-back, cine ţi-a scris prefaţa, etc.),

  • exemplare făcute cadou la apropiaţi, de sărbători sau cu ocazia zilelor de naştere: Paşte, Crăciun, Anul Nou, 1 martie, 8 martie, 1 mai, etc. (o carte scrisă de tine oferită în dar e un cadou frumos şi avantajos).

  • Mai adaugă exemplarele care trebuie să rămână la autor, respectiv la editură (minim 2 şi 2) şi îţi dai seama că ajungi la un număr considerabil, puţin câte puţin.

 

Ei bine, toate exemplarele acestea sunt necesare şi costă bani – care se adaugă la cheltuielile de promovare.

Am trecut în revistă aceste 6 categorii de costuri, dar nu am luat în considerare:

  • Plata autorului pentru munca depusă. Dacă aceasta există, va fi într-un târziu de câteva procente (sau fracţiuni de procente) din exemplarele vândute.

  • Salariile angajaţilor editurii care au lucrat la proiectul editorial din momentul în care a intrat manuscrisul în editură până când a ieşit sub formă de lansare editorială.

  • Sprijinul neplătit pe care îl primeşte autorul în timpul procesului de concepere a cărţii.

Sper că nu te aşteptai să câştigi bani din publicarea de cărţi de specialitate în România 🙂 . Dacă ai reuşit, spune-mi şi mie cum, ca să îmi iau notiţe.

search for money modificat

 

Ştefan Alexandrescu

consultant în strategie de comunicare şi resurse umane

autorul cărţilor Căile persuasiunii în negociere, Ce (mai) înseamnă succesul la școală și Modelarea din NLP, o cale rapidă spre excelență

PS: Această serie este dezvoltarea unei serii de 3 articole anterior publicate pe Discerne care a avut peste 2000 de vizualizări. Acest articol a mai fost publicat în ziarul on-line Jurnalul Bucureştiului aici.

Copyright © Ştefan Alexandrescu.

Materialele de pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.

Anunțuri

8 păreri la “Preţul unei cărţi”

  1. Buna
    De exemplu’ daca deja am cartile tiparite de o editura si doresc sa le duc la o alta editura, librarie si cartea costa in jur de 20 Ron, cat trebuie sa dau la editura din valoarea cartii?

    Apreciază

    1. depinde cum ai facut contractul cu editura respectiva. Daca ei nu au drepturi de autor asupra cartii, cesionate de tine pe baza unui contract atunci nu trebuie sa le dai nimic. In schimb, daca au drepturi de autor, atunci acestea au fost reglementate pe baza unui contract in care ar fi trebuit ca raspunsul la intrebarea ta sa fie stipulat.

      Apreciază

      1. Iti multumesc pentru raspuns
        Inca o intrebare 🙂 cum procedez daca doresc sa-mi vand cartea (deja punlicata de o editura) si la alte edituri 🙂
        Care ar fi procedura?
        Multumesc

        Apreciază

      2. Aceeasi carte, publicata la mai multe edituri in acelasi timp, asta inca n-am vazut-o, dar am o sugestie.
        Poti sa cumperi cartea mea, Caile persuasiunii in negociere – https://discerne.wordpress.com/2014/10/17/cum-sa-te-faci-intelesinteleasa-cand-vrei-sa-convingi-de-stefan-alexandrescu/ si, folosind tehnicile de acolo, sa convingi mai multe edituri sa fie de acord cu un contract de cesiune neexclusiva a drepturilor de autor pentru cartea ta.

        Apreciază

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s