Manuscrisul tău vede lumea

 

Ai scris o carte. Felicitări! Acum, poate vrei să o publici, ca să o citească şi alţii!

 

Înregistrează-ţi drepturile de autor

În România, există societăţi colective de gestiune a drepturilor de autor, care oferă protejarea gratuită a manuscriselor prin înregistrare. Mergi la  Copyro pentru text şi la OSIM pentru orice fel de mărci originale doreşti să foloseşti. Ideile nu pot fi protejate prin copyright. Există posibilitatea de a-ţi înregistra drepturile pe o metodologie standardizată, la Asociaţia Standardelor din România, ASRO. Oficul Român pentru protejarea Drepturilor de Autor (ORDA) poate fi sesizat în caz de furt intelectual din partea unui terţ cu care dialogul, negocierea şi medierea nu dau roade.

Modalitatea în care îţi înregistrezi un manuscris la Copyro este: îl listezi legat (poate fi şi cu arc), în trei exemplare, cu toate paginile numerotate şi dai un telefon la Copyro pentru a te programa, în interval de câteva zile, pentru protejarea manuscrisului, cu cartea de identitate. Din cele 3 exemplare cu care te duci, unul rămâne la tine, după ce se aplică o ştampilă şi se întocmeşte un proces verbal la faţa locului. Înregistrarea unui manuscris la Copyro îi asigură protecţia conform legii româneşti a drepturilor de autor şi este una din modalităţile oficiale pentru a realiza această protecţie asupra unui material original. Din câte ştiu, înregistrarea drepturilor de autor la Copyro în Bucureşti este gratuită.

Mai există şi alte societăţi colective de gestiune a drepturilor de autor. Copyro e doar una dintre ele.

Întâlnirea cu editorul (publicistul)

 18_come at me, ese

Prezintă proiectul unui editor (publicist)cu care te întâlneşti în oraş şi căruia îi vei trimite manuscrisul tău în prealabil. Editorul nu va citi în detaliu manuscrisul tău, de aceea îţi poate fi util să realizezi un rezumat, care, alături de cuvântul autorului şi cuprinsul cărţii îi poate oferi editorului o perspectivă asupra conţinutului, publicului-ţintă şi stilului.

Editorul îţi va comunica un răspuns, care poate fi pozitiv, echilibrat (îţi va spune la ce mai ai de lucrat) sau negativ. Această etapă poate fi amănată sau devansată, locul ei nu este neapărat aici în ordinea paşilor pentru conceperea unei cărţi de specialitate, dar este important să ştii la un moment dat că o persoană competentă în domeniul editorial ar fi interesat să lanseze cartea ta la editura pentru care lucrează.

Atenţie! Fereşte-te de Vanity press . Editurile care se oferă să publice un număr de exemplare pe cheltuiala autorului reprezintă o afacere înfloritoare în România – care se adresează celor care vor să publice un volum pentru propria lor glorie, nu pentru a se adresa unui public autentic care să preţuiască un conţinut al muncii lor. Dacă ai bani pentru Vanity Press, atunci cu siguranţă ai bani pentru Self-Publishing – ceea ce poate fi o soluţie mai onorabilă, atunci când nu este o chestiune de brand pentru tine să îţi apară cartea la o editură de top sau de nişă. Pe de altă parte, când e vorba de Self-Publishing, totul trebuie făcut de tine în regie proprie după cum am scris aici din experienţa mea pentru publicarea cărţii Căile persuasiunii în negociere.

Modalitatea cea mai uşoară de a intra în contact cu editorii este la târgurile periodice de carte care se organizează. Cele mai cunoscute târguri, în Bucureşti, sunt BookLand, BookFest şi Gaudeamus. În Iaşi, se ţine târgul Librex.

Întâlnirea cu editorul nu bate musai în cuie un dead-line, întrucât el mai are o mulţime de alte proiecte mult mai aproape de finalizare decât al tău. Abia eşti aproape de jumătatea drumului dacă ai obţinut un acord. Răspunsul său nu ar trebui să aibă un impact emoţional asupra ta. Un contract scris  se stabileşte atunci când cartea este gata de trimis la tipar. Ceea ce nu e cazul, încă.

Dacă primeşti un feed-back consistent şi argumentat în direcţia unei re-structurări a cărţii, atunci opreşte-te aici şi reia procesul de la capăt. Munca depusă pentru a finisa o carte eronată structural este efort de Sisif.

 

Îţi doresc să faci impresie bună cu ce ai scris!

Ştefan Alexandrescu

consultant în strategie de comunicare şi resurse umane

autorul cărţilor Căile persuasiunii în negociere, Ce (mai) inseamna succesul la scoala și Modelarea din NLP, o cale rapidă spre excelență

Această serie este dezvoltarea unei serii de 3 articole anterior publicate pe Discerne care a avut peste 2000 de vizualizări. Acest articol a mai fost publicat în ziarul on-line Jurnalul Bucureştiului.

Copyright © Ştefan Alexandrescu.

Materialele de pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.

 

Anunțuri

O părere la “Manuscrisul tău vede lumea”

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s