Cum să alegi un film bun

 

Problema mea nu este aceea de a gasi filme foarte bune, problema mea este ca deja am

  • un watchlist (Lista de filme de vizionat) de sute de capodopere, filme geniale, perfecte si revolutionare si nu am timp sa le vad pe toate, prin urmare le aleg in functie de cat timp am pentru a le studia si in functie de disponibilitatea lor pe internet sau de oportunitatea de a le vedea in cinema.

  • un pending list (filme ale caror cronici intentionez sa le citesc ca sa ma hotarasc daca vreau sa le vad sau nu) de alte cateva sute de titluri, despre care nu stiu daca si cand am sa le citesc.

Aceste liste cresc cu o viteza mai mare decat cea cu care reusesc sa vad eu filme, deci este absolut clar ca nu voi reusi pe parcursul vietii sa le vad pe toate nici daca prin absurd mi-as propune, prin urmare le aleg pe cele mai bune. Iar asta inseamna inclusiv si mai ales ca aleg sa vad o capodopera decat un film bun.

 

Teoretic, se spune ca „nu e frumos” sa ai o parere despre un film inainte sa il fi vazut. Dar viata este prea scurta ca sa vezi toate filmele care iti pica in atentie, asa ca trebuie sa alegi. Din fericire, aici intra in ac tiune industria criticii de film, care are misiunea entuziasta de a-ti creste tie personal nivelul cultural si sa te ajute sa te feresti de filmele proaste si sa le gasesti pe cele buna.

In acest scop, ti-am pregatit o mica procedura la care am ajuns, pe care mi-am perfectionat-o de-a lungul anilor pentru a ajunge sa vad in cea mai mare parte filme foarte bune si capodopere. Iti recomand ca pe timpul procesului de navigatie sa folosesti optiunea „open link in new tab” sau sa faci click pe rotita in dreptul linkului ca sa nu pierzi pagina curenta.

Daca nu esti familiar cu limba in care sunt scrise cronicile, atunci poti folosi translate.google.ro sau poti folosi browserul Google Chrome cu conditia sa il setezi sau sa ii ceri sa iti traduca acele pagini pe care le vrei in romana. Indicatiile de mai jos sunt date pentru cazul (default) in care cunosti limba engleza. Tot acest proces poate sa para putin obositor sau complex la prima privire, dar dupa ce te obisnuiesti, va deveni o rutina destul de rapida.

 

Cum sa alegi filmele cu discernamant in 10 pasi simpli pentru orice novice

  1. Fă-ţi cont pe imdb.com şi loghează-te cu acesta. Cauti un titlu pe imdb.com, il identifici, ajungi la pagina principala, care contine informatii combinate.

  2. Observi puntajul general. Daca este sub 6.0 (chiar si 5.9), uita de el. Desi sunt filme cu punctaje intre 5.0 si 5.9 care merita vazute, acestea reprezinta raritati care pot fi alese de cunoscatori, pe riscul lor.

  3. Daca punctajul general este cel putin (macar) 6.0, apasa pe „user ratings” sau pe linkul care indica numarul de votanti. Scroll down. Vezi daca filmul are macar 3-4 voturi de la „top 1000 users”. Daca are, si daca punctajul e sub 6.0, atunci uita de film.

  4. Mergi la linkul „awards”. Daca filmul are premii pentru regie sau scenariu, atunci are o bila alba. Daca are premii Oscar, Globul de Aur, BAFTA, WGA (Writers’ Guild Award), DGA (Directors’ Guild Award), Independent Spirit sau Cesar pentru regie sau scenariu sau la unul din urmatoarele festivaluri: Cannes, Venetia, Berlin, Sundance, Moscova, Toronto (TIFF – atentie, a nu se confunda cu Transilvania International Film Festival), atunci poti trece filmul pe lista de vizionat. Daca in schimb, a primit „Razzie Award”, adica Zmeura de Aur pentru cel mai prost film, regizor sau scenariu, uita de el.

  5. Daca filmul nu are premii relevante pentru pasul nr. 4. sau daca vrei sa verifici oricum calitatea filmului, mergi la „external reviews” si observa meniul din partea dreapta inainte de orice, la „opinions”. Daca exista un link in acest meniu pe care scrie „metacritic reviews”, fa click acolo. Daca sunt cel putin 4-5 cronici, iar media punctajelor (scorul) este sub 60 din 100, atunci uita de film. Daca nu exista link la metacritic, sari la pasul 8.

  6. Daca sunt cel putin 4-5 cronici si punctajul este cel putin 60, atunci fa click in josul paginii pe „See all X reviews on Metacritic.com”, unde X e numarul de recenzii.

  7. Ajuns pe pagina titlului de pe metacritic, observa distributia cronicilor: cate sunt „positive”, cate sunt „mixed” si cate sunt „negative”. In general, eu pornesc de la cronicile negative daca este cazul, apoi continui cu cronicile „mixed”. In functie de cat de argumentate le gasesc, ma opresc din citit si iau o decizie daca sa vad filmul sau nu.

  8. Daca nu exista link de la meniul „opinions” din dreapta paginii „external reviews” a titlului selectat, atunci ai de ales din lista de cronici sa alegi cateva cronici si sa le citesti, sa iti dai seama cat de argumentate sunt si in functie de ele, sa iei o decizie: vezi filmul sau nu. Iti recomand, in general, aceste site-uri ca fiind de o excelenta calitate, demonstrata de-a lungul timpului, de obicei scrise de jurnalisti profesionisti si specialisti in critica de film: A.V Club, Epinions, DVD Review, Roger Ebert, Eric D. Snider, Urban Cinefile, eFilmcritic, Abus de Cine, indiewire, Washington Post, Jo Blo’s Movie Emporium, Christian Spotlight on the Movies. Ca sa ai repere relevante, iti recomand sa eviti criticile de la filmcritic.com, Time Out, Spirituality & Practice, Los Angeles Times, Empire UK, James Berardinelli’s ReelViews, Rotten Tomatoes, Apollo Movie Guide, cinemagia.

  9. Daca, pe urma evaluarii, ai ales sa vezi filmul, poti sa faci oricare din urmatoarele:

  • faci click pe butonul „watchlist” pentru a-l adauga la lista ta de filme pe care iti propui sa le vezi mai tarziu

  • poti sa cauti filmul pentru a-l vedea in intregime pe urmatoarele site-uri de continut video: youtube.com, dailymotion.com, video,google.com, megavideo.com sau poti sa dai search pe google dupa titlul filmului + „watch online”

  • poti sa cauti filmul pe site-urile amazon sau pe alte site-uri de cumparaturi pentru a-l cumpara pe DVD; daca esti client Amazon Prime, ai mari sanse sa il vezi online direct, la o calitate foarte buna

  • daca filmul nu este protejat de drepturi de autor (daca de exemplu este din anii ’20 sau ’30 sau daca autorii au convenit sa imparta filmul gratuit), atunci poti sa il cauti pe diferite site-uri fara a incalca legea

  • sa intri pe cinemagia.ro si sa afli daca filmul poate fi vazut curand la cinema sau la TV

  • cauta sa inchiriezi filmul de la un magazin local de DVD-uri

  • afla daca poti sa il imprumuti de la British Council, centre Cultural Francais sau alte institute culturale – desigur, pe baza de abonament anual – pe caseta video sau DVD

  1. Dupa ce ai vazut filmul, poti sa ii acorzi un punctaj folosind contul tau de imdb, poti sa citesti cronicile de film pozitive de pe metacritic.com si sa cauti „film analysis” impreuna cu titlul filmului – analizele de film sunt mai ample decat recenziile si se adreseaza celor care au vazut filmul, pentru ca iti spun ce se intampla pe tot parcursul actiunii. Poti sa discuti filmul cu un prieten sau poti sa scrii un „user review” pe contul de imdb.

Iti urez vizionare placuta!

PS: Vrei să înveţi cum să vezi filme slecte, care să-ţi îmbogăţească orizontul cultural? Vino la trainingulCum să alegi un film„!

Anunțuri

2 păreri la “Cum să alegi un film bun”

  1. Off-topic, cum să evaluezi un film post-vizionare. 🙂

    The Problem with Action Movies Today – YouTube : https://www.youtube.com/watch?v=eac0lXfMs9c

    In the video, Chris Stuckmann tells you 5 things:
    1. The story should be credible & unique. You should innovate within the story.

    2. The hero should have clear faults. The viewers connect with the faults of the hero. He should be one of us, and beat his condition.

    3. The villain / bad guy should take a missing point of the hero and complement the hero. Also, the bad guy should be better than the good guy at least in some aspects.

    4. The stunts should be credible, perhaps even made by the actors themselves.

    5. Shaky cameras should be avoided, in general.

    The hero in the story needs to improve from A to B. In point A, the person should have real difficulties, even a breaking point. At B, the hero should win. The faults make the hero likeable. The hero should be vulnerable. This keeps the suspense, not having a hero who always wins.

    Apreciază

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s