Beneficii secundare ale citirii rapide

 

Probleme false care de fapt sunt oportunităţi

Antrenamentul pentru citirea rapidă, practicat corespunzător, este o experienţă şi o aventură care îţi transformă corpul şi mintea în modalităţi neaşteptate. M-am hotărât să abordez acest subiect pentru că mulţi dintre sutele de clienţi pe care i-am avut în citirea rapidă (fie în consultanţă, fie în mai ales în workshopuri) au semnalat multe aparente probleme care descriau de fapt procese normale, care ascund în spate beneficii.

  

Efecte biologice

Primul efect care se observă este că încep să te doară/usture ochii mai ales când faci anumite excerciţii specifice. Nu e un motiv să te alarmezi, ci o confirmare că faci exerciţiile bine! Exerciţiile pentru citire rapidă sunt un fel foarte special de gimnastică oculară, de aceea şi muşchii ochilor tăi pot face febră musculară! Şi vor face. Dar ştim că febra musculată trece prin continuarea antrenamentului. Există un beneficiu colateral al acestui efect.

Beneficiul este acela că vederea s-ar putea să ţi se îmbunătăţească. Nu radical, nu peste noapte, nu neapărat. Nu o să-ţi treacă, să zicem, miopia, sau hipermetropia, sau astigmatismul, dar vei putea observa mici (sau mari) îmbunătăţiri, cum ar fi de exemplu lărgirea câmpului vizual, mai ales în dreapta şi în stânga. Astfel, vei putea să observi mai uşor ce face cineva la 90 de grade faţă de tine fără măcar să întorci ochii. Vei putea observa mult mai uşor eventuale pericole fizice care trec în imediata ta vecinătate – ceea ce, la nivelul de milisecunde, poate fi un atu în traficul rutier.

Un alt efect, tot legat de ochi, este acela că s-ar putea să ai spasme involuntare ale ochiului. Acesta este un semn foarte probabil că ai lipsă de calciu şi magneziu. Dacă poţi, sună-l pe medicul tău de familie sau chiar fă-ţi nişte analize la sânge pentru a-ţi da o recomandare pentru un tratament. Ţine minte că pentru fixarea calciului şi a magneziului, este nevoie şi de vitamina D. Dacă este vară sau dacă e vreme însorită din plin afară şi petreci cel puţin jumătate de oră pe zi în soare (de exemplu, mergi sau stai la soare), atunci nu e nevoie să iei vitamina D. Însă dacă este iarnă, vreme prepondent închisă afară, sau nu petreci suficient timp la soare, atunci îţi recomand să iei fie o soluţie integrată de calciu, magneziu şi vitamina D, fie să iei şi vitamina D separat.

Dacă în timp ce faci exerciţiile ai senzaţii de oboseală, îţi vine să te aşezi sau ai senzaţia că ţi se înceţoşează privirea, atunci e posibil să ai anemie. Medicul de familie sau medicul de specialitate, pe baza analizelor la sânge, îţi poate recomanda ce să iei în funcţie de tipul de anemie. Trei tipuri de anemii foarte răspândite sunt anemia pe cauzată de lipsă de acid folic,de f(i)er sau de vitamina B12 (care de obicei nu se găseşte în complexul de B-uri – soluţia cea mai bună e fiola injectabilă, o dată pe lună sau mai des).

exercitii pt limfaDacă în timp ce faci exerciţiile de citire rapidă, simţi o anumită tensiune în arcadă, deasupra ochilor, s-ar putea să ai prea multă limfă din corp acumulată acolo. E nevoie de un masaj al zonei respective, arătată în imaginea alăturată. Dacă nu ştii cum să masezi această zonă, lasă mai întâi să îţi arate un medic sau un specialist. Ai grijă să nu îţi scoţi ochii! Dacă ai unghii lungi, s-ar putea să fie o problemă să îţi faci acest masaj singură. Te invit să vizualizezi un mic tutorial ca să-ţi faci o idee:

Dacă observi că ai diferite obiecte plutitoare prin ochi, atunci aceasta este o problemă separată care se rezolvă prin alimentaţie, folosind nişte suplimente alimentare adecvate.

  

Efecte psihologice

În mod optim, mai ales exerciţiile pentru defocalizarea privirii au un efect secundar asupra îmbunătăţirii concentrării. Dacă îţi vei dezvolta abilitatea de a privi defocalizat, care este vitală pentru citirea rapidă, atunci vei putea observa că nu mai ai nevoie să îţi mişti ochii într-o grămadă de părţi, ceea ce îţi poate aduce mai mult calm şi echilibru. De asemenea, ceilalţi oameni cu care interacţionezi este posibil să aibă o experienţă de comunicare mai plăcută cu tine, dacă te vei uita în ochii lor direct fără să îţi fugă privirea la propriu în alte părţi.

Atunci când antrenezi citirea rapidă şi concomitent citeşti mult (cum de altfel este foarte recomandat), noaptea în timpul somnului s-ar putea să experimentezi câteva efecte de care e bine să fii conştient(ă): s-ar putea să ai nevoie să dormi puţin mai mult (de exemplu, 9 ore în loc de 8, sau 8 ore în loc de 7). De asemenea, visele pe care le ai s-ar putea să fie mult mai încărcate cu informaţie decât de obicei. Acestea sunt normale. Este semn că subconştientul tău a înregistrat şi continuă să proceseze informaţia pe care ai învăţat-o când erai treaz(ă).

Pe măsură ce avansezi în performanţa cu citirea rapidă, este foarte probabil că îţi vei da seama că pur şi simplu ştii nişte lucruri, pe care nu ţii minte exact din ce carte sau din ce sursă le-ai citit. Sau te poţi trezi că te afli în faţa unor informaţii care îţi sunt familiare, deşi nu mai ţii minte când le-ai învăţat. Este normal, pentru că învăţarea cea mai importantă care se realizază prin citirea rapidă este asimilarea subconştientă a informaţiei, care se stochează în creier într-o zonă ce concentrează toate informaţiile grupate în jurul unui anumit subiect. Cu cât citeşti rapid mai mult, cu atât informaţia la care vei avea acees va fi mai amplă.

  

Concluzii

De fapt, ce faci atunci când practici antrenamentul citirii rapide este să înveţi un nou sistem de învăţare, un sistem de învăţare natural – aşa de fapt ar trebui să învăţăm cu toţii – dar cu care mintea şi corpul tău au nevoie să se obişnuiască. „Problemele” care pot apărea sunt de fapt semnale ale faptului că ochii şi creierul tău nu au învăţat niciodată cum să reacţioneze la învăţarea rală, de durată, şi ascund anumite probleme a căror rezolvare se află de fapt tot la îndemâna ta.

Ca o notă finală, anumite exerciţii din citirea rapidă, combinate cu anumite exerciţii din gamnastica oculară pentru antrenamentul vederii pot avea un efect foarte puternic în diminuarea miopiei, a hipermetropiei sau a astigmatismului. Dacă doreşti să scrii mai multe, scrie-mi.

Atenţie!

Orice fel de supliment alimentar se ia pe baza unei scheme de tratament recomandate sau aprobate de către medicul de familie, medicul specialist sau farmacist. Sugestiile din acest articol se bazează pe propria mea experienţă. Nu am cunoştinţe medicale. Înainte de a lua orice fel de supliment alimentar, m-am sfătuit cu un specialist. Citeşte prospectul şi instrucţiunile de utilizarea ale oricărui supliment alimentar şi fii atent(ă) la cum se pot combina între ele, precum şi cu orice medicamente mai iei în perioada respectivă.

  

Ştefan Alexandrescu

adresa de e-mail: stefan [punct] alexandrescu [at] yahoo [punct] com.

Copyright © Ştefan Alexandrescu.

Materialele de pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.

Anunțuri

O părere la “Beneficii secundare ale citirii rapide”

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s