Despre strategie, între categorii şi tag-uri, partea I

Clasificarea informaţiilor

Modalitatea standard de organizare a informaţiilor până la sfârşitul celui de-al doilea mileniu al erei noastre a fost cu ajutorul taxonomiilor. Taxonomiile oferă un sistem de clasificare bine organizat, predeterminat, care se pliază bine pe anumite categorii bine definite, aşa cum sunt categoriile pe care le-am definit pentru subiectele majore ale acestui blog. Aceasta este o macro-organizare.

Noua modalitate standard de organizare a informaţiilor în era web 2.0 şi web 3.0 sunt folksonomiile. Folksonomiile permit mai multor utilizatori să organizeze în mod interactiv conţinutul şi să îl eticheteze cu ajutorul unor cuvinte-cheie (tag-urile). Aceasta este o micro-organizare.

Cercetările ştiinţifice trebuie să aibă o serie de cuvinte-cheie în rezumat, care să definească topicurile care vor fi atinse, conceptele-cheie la care lucrarea face apel. Tot astfel funcţionează şi tag-urile în blogging şi în social bookmarking, tot la fel funcţionează şi hashtag-urile pe Twitter.

În esenţă, atât taxonomiile cât şi folksonomiile ne ajută să organizăm informaţia mai eficient pentru a fi mai uşor de găsit pentru noi şi pentru ceilalţi.

14_creion in perie

 

Cum folosesc tag-urile pe blogul meu

Cum aleg un tag? În primul rând, gândesc inductiv, la ariile de interes general (categoriile) în care s-ar putea încadra subiectul, în general. Mai întâi îl fixez în categorii şi sub-categorii. Apoi, mă gândesc deductiv la cuvintele-cheie (tagurile) care fac cât mai interesant articolul. Spre exemplu, într-un articol am făcut o referire la motivaţie. Articolul nu este despre motivaţie, deci nu îl voi pune în categoria structuri ale personalităţii sau sub-categoria resurse umane, dar îi voi adăuga tag-ul motivaţie. Dacă folosesc rar dar de cel puţin 2-3 ori asemenea referiri atunci am să adaug tag-ul motivaţie la articol, astfel că atunci când îl caut, să îl găsesc cu ajutorul unui singur cuvânt care îl evidenţiază.

Spre exemplu, dacă eu public un articol despre subiectul central time management şi fac o mică trimitere la linia timpului, subiectul se încadrează după părerea mea undeva la graniţa între dezvoltare personală şi linia timpului. Eu scriu mai des pe blog despre dezvoltare personală, aceasta este o arie mai cuprinzătoare, prin urmare am hotărât ca dezvoltare personală să fie o categorie principală. Scriu mai rar pe acest blog despre linia timpului, aşadar acesta va fi un tag, alături de time management.

Aceasta este doar clasificarea mea, nu neapărat şi clasificarea cititorilor mei. Eu, ca blogger care doresc să-mi fac cunoscute articolele mele, mă gândesc: despre ce caută mai des cititorii care ajung la mine prin motoarele de căutare? dezvoltare personală sau linia timpului? Evident, dezvoltare personală. Google indexează în primul rând categoriile, nu tag-urile.

Totuşi, sunt subiecte specifice care pot fi etichetate cu multe tag-uri drept cuvinte-cheie de specialitate şi se încadrează la mai multe categorii. Un bun exemplu este lucrarea mea de dizertaţie de la SNSPA, al cărei rezumat te invit să-l citeşti (fii atent şi citeşte în articol mai ales la domeniile în care se încadrează şi ce tag-uri am folosit la sfârşitul lui).

fusta

 

Cum te ajută categoriile să gândeşti strategic

Discerne şi Debug Your Mind sunt două bloguri pe care le-am gândit încă de la bun început ca nişate. Ce am făcut eu, înainte să mă apuc să scriu, a fost să mă gândesc foarte bine despre ce voi scrie, înainte să îmi fac blogul. Astfel, mi-am definit categoriile.

Le-am definit în aşa fel încât tot ceea ce aveam intenţia să scriu pe blog se va încadra în aceste categorii. Toate categoriile pe care le-am predefinit, atât pentru Debug Your Mind, cât şi pentru Discerne, au rămas şi astăzi şi am mai adăugat foarte puţine, şi numai atunci când mi-am dat seama sau mi-am propus că am sau că voi avea mai multe articole care să se încadreze în acea categorie. Schimbarea categoriilor şi a tag-urilor la zeci sau sute de post-uri e treabă migăloasă, şi cine şi-a băgat degetele în asta, ştie despre ce vorbesc. Mai bine e să stabileşti de la bun început.

Cei care îşi fac blog doar de dragul de-al avea şi a mai scrie ce le tună din când în când pe el pun de fapt căruţa înaintea boilor. De ce? Pentru că, dacă nu cumva lasă post-urile în „uncategorized” (semn că pe blogul respectiv şi în capul bloggerului e varză), atunci alcătuiesc categoriile pe măsură ce scriu articolele şi nu se gândesc: „oare voi mai scrie despre ceva de genul ăsta vreodată?” sau „oare am mai scris despre asta?”.

De aici şi până la a scrie despre orice, oricând, oriunde şi oricum, nu mai e decât un singur pas. Dacă vrei să ai succes ca blogger la început de drum, trebuie să scrii despre lucruri relevante pe care le vrei asociate cu tine, adaptându-te la perioada în care scrii, în categoriile potrivite cu ce ai de gând pe termen lung şi într-un stil care se potriveşte în primul rând cu publicul tău ţintă, în al doilea rând cu subiectul şi abia în al treilea rând cu tine. Dacă încalci aceste reguli, este posibil că vei face erori precum:

  • Să scrii despre cum te-ai înjurat cu unul în trafic sau peste ce gropi ai dat (toată lumea scrie despre asta, nu eşti cu nimic special şi nici nu aduci ceva nou). Scrie mai degrabă despre unde mergeai şi ce ai făcut acolo. Dacă asta nu e interesant, nu mai scrie nimic sau publică pe privat, doar pentru tine.

  • Să scrii admirativ despre concertul Lady Gaga sau Madonna în timpul postului sau într-o zi de sărbătoare, în condiţiile în care atâţia creştini au protestat împotriva acestora.

  • Să scrii despre cât de mult te bucuri că nu ai mai dat nu ştiu ce examen la care nu ai învăţat, pentru că e grevă şi profesorilor le crapă măselele de la salariile mici.

  • Să pui articolele pe care nu ştii cum să le categoriseşti în „chestii d’ale mele”, “diverse” sau “interesant”. De ce nu „cutia cu maimuţe”?

  • Să scrii pe un blog profesional despre cearta personală pe care ai avut-o cu un prieten sau cu un iubit/iubită.

  • Să scrii în acelaşi stil despre absolut orice subiect.

  • Să scrii în funcţie de ce simţi pe moment şi apoi să apeşi „publică”. Mai există şi opţiunile „privat” sau „programare”. Dacă ai chef să ştie toată lumea ce ţi-a tunat la 2 de noapte prin cap după ce te-ai trezit dintr-un vis ciudat, mai gândeşte-te 2 zile şi vezi dacă mai crezi la fel.

 

Articol scris pe 3 septembrie 2012, publicat la 13 septembrie 2012, rescris la 25 maii 2014 şi republicat la3 octombrie 2014

Spor la împărţeala pe căprării!

Ştefan Alexandrescu

blogger din 2007 (cu anumite pauze)

Anunțuri

2 păreri la “Despre strategie, între categorii şi tag-uri, partea I”

  1. 🙂 Uite ca acum comentariile NU mai sunt inexistente pe acest blog. 🙂 Multe dintre lucrurile pe care le-ai scris in acest text le-am gandit si eu cand mi-am pornit blogul ceicunoi.wordpress.com. Deşi într-o prezentare a unor oameni de la google se spunea că google nu prea mai ţine cont de tag-uri aşa mult, şi că de fapt Meta description-ul este cel mai important pentru indexare, mie pe blog îmi intră foarte mulţi după tag-uri, mai ales că wordpress-ul nu-mi oferă posibilitate de a pune Meta description la postări :((((. Anyhow. Ne-am văzut de câteva ori acu vreo 2 ani poate şi mai mult, mi-ai împrumutat nişte cărţi pe citire şi învăţare rapidă şi am luat si CDul pe care il aveai atunci cu informatii despre asta. Au fost bune, dar din pacate nu am insistat pe acest drum deşi ar fi genial sa poti citi foarte rapid. Îţi multumesc pentru informaţiile pe care mi le-ai dat atunci, dar şi pentru cele pe care le-ai postat pe acest blog la categoria Citire rapidă. O sa le iau la rand, NU le scoate pana nu le citesc pe toate! :). As aprecia orice feedback daca apuci sa te uiti in fuga şi pe blogul meu. Mersi. Emilian. ceicunoi.wordpress.com. Îţi urez SPOR!

    Apreciază

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s