Hoţii de film românesc. Partea II. Artis film.

 

Am început să scriu aici desprecum funcţionează mecanismul filmelor-fantomă care iau bani de la stat ca să finanţeze tot felul de elucubraţii cu pretenţia de „film”.

1. Brâncuşi din eternitate / Brâncuşi în eternitate / Brâncuşi pentru eternitate

scenariul Radu Aneste Petrescu, Pascal Ilie Virgil, Ioan Cărmăzan

regia Adrian Popovici

produs de Cornelia Paloş şi Adrian Popovici

A fost selectat în 2006 pentru producţie şi a câştigat un concurs de finanţare la CNC. Bugetul provizoriu în 2009 era de 2,6 milioane de lei. Filmul figurează cu diferiţi ani în funcţie de sursă:

Cinemagia.ro şi Filme-romanesti au retras detaliile iniţiale despre acest film

TNB: 2013

Pascal Ilie Virgil: 2009

AFPR (catalog 2014) şi Tera Peliculas: 2014

A fost raportat aici şi aici că în martie 2012, a fost prezentat ca film aşteptat în 2012. Alături, desigur, de alte 8 filme care de fapt nu au fost lansate în 2012 şi unele din ele nici până acum. În cele din urmă, pentru ca acest proiect să nu intre pe lunga listă a ţepelor de proiecte nelivrate pe banii statului, s-a produs ceva mai rău: a ieşit pe piaţă pe 19 septembrie 2014 un film pe care unii (vai şi-amar de capul lor!) se chinuie să-l vadă fără să ştie că de fapt Brâncuşi săracul se răscoleşte în mormânt ştiind inepţia creată cu numele său.Singura cronică ce a fost făcută vreodată filmului (probabil va rămâne unica) se găseşte aici.

Scenă din film:

 

Trailer

 

 

  

2. Strugurii speranţei (2013)

126 de minute

Iniţial trebuia să fie o coproducţie Franţa-Germania-Turcia-România. Acesta este un film pentru care Artis Film a câştigat bani de la stat, pe care nu i-a folosit pentru realizarea efectivă a filmului, întrucât acesta a fost realizat (scenariu, regie) de către Tunç „Bay” Okan cu un buget de vreo 3 milioane de euro doar în Turcia. Cineva să le spună celor de la Cinemagia şi celor de la APFR că acest proiect a fost realizat acum un an şi jumătate sub titlul original Umut üzümleri şi România nu are ce căuta pe lista ţărilor de producţie. A primit de la top 1000 voters pe Imdb un punctaj mizerabil de 3/10. Nici acest cronicar nu a fost impresionat.

Trailer

  

3. Aventurile lui Cap Pătrat şi Cap Rotund / The Stressful Adventures of Boxhead and Roundhead (2014)

Colaboratorul Discerne, George Perju, a scris despre acest film aici. A reuşit performanţa unică de a primi 136.000 de euro pentru o coproducţie al cărei buget a fost de doar 80.000 $ (!!!???). Într-un târziu, cei de la CNC s-au sesizat şi au pus recuperatorii pe urmele celor de la Artis Film.

 The Stressful Adventures of BoxHead and Roundhead

  

4. Maria, regina noastră / Mary, Our Queen

Scenariul: Cornelia Paloş

Regia: Adrian Popovici

Produs de Cornelia Paloş, Adrian Popovici cu bani de la CNC şi TVR

De asemenea, figurează în cataloful APFR 2014 ca fiind sperat să fie lansat în 2014, deşi durata filmului este evazivă.

Un lucru cel puţin neobişnuit este că mai există un documentar cu acelaşi titlu, din 2010, realizat de Marian Baciu prin studioul Sahia Film Production, al cărui trailer este disponibil aici.

Cinemagia are un articol despre această producţie pe care probabil nu l-au mai actualizat de vreo 3-4 ani, pentru că aici scrie că e din 2011 şi că a fost: „finanţat de CNC cu 268.887 RON în cadrul sesiunii de concurs iunie – iulie 2010”. Dacă jurnaliştii se iau după Filme-romanesti.ro sau cel mai probabil după Cinemagia.ro, crezând poate că dacă scrie acolo ceva, înseamnă că e bătut în cuie, atunci nu este de mirare cum filmografia unor şarlatani se îmbogăţeşte cu titluri… din condei! În România, nu mai este nevoie să şi realizezi un film pentru a-l avea pe vecie în filmografie: ajunge să-l anunţi!

Evident, filmul nu era gata nici în 2012, când a fost publicat acest articol, nici în 2013, când s-a promis şi nici în 2014.

Pe cinefan scrie că va fi lansat în 2015. Dacă toată lumea aruncă cu ani, atunci mă hazardez şi eu: 2020. De ce nu?

  

5. Bonded / Încătuşat

Probabil vă va distra să aflaţi că Artis Film a câştigat alţi 812.505 lei în 2010 pentru a realiza un film cu Pierce Brosnan şi Alfred Molina, care ar fi urmat să fie regizat de Adrian Popovici. Cel puţin aşa scrie aici. Nu că vreun asemenea proiect ar fi fost materializat vreodată, desigur. Despre această năzbâtie, Evenimentul Zilei a scris articolul: Pierce Brosnan, finanţat de CNC fără ştirea lui. Contactat de jurnalişti, Adrian Popovici a răspuns că speră să-l aducă pe Robert DeNiro în distribuţie :). Articolul descrie, între altele şi:

  • cum Netzer i-a dat în judecată pe Popovici şi Paloş pentru că l-au fraierit de câteva zeci de mii de euro

  • cum aceiaşi producători i-au fraierit şi pe producătorii maghiari ai filmului Retrace/Reîntoarcerea (Regia: Judit Elek, 2012)

  • cum au încălcat drepturile de autor şi le-au tras ţeapă celor de la CNC pentru filmul Eva.

Desigur, dacă te iei după Cinemagia, acest proiect chiar figurează în filmografia lui Popovici. Chiar dacă a fost o farsă: filmul nu a intrat niciodată în producţie.

  

6. Dolphine Pentagon / Eclipsa la nord de Creta

regia: Adrian Popovici

scenariul: Pascal Ilie Virgil

Proiectul este listat ca fiind în dezvoltare, în catalogul APFR pe 2014. Există pe Facebook un album cu imagini de la filmările acestei producţii.

  

7. Dr. Honigberger – O poveste fără sfârşit

În 2008, a primit 33.000 de lei de la CNC (sursa). Probabil au fost bani de buzunar pentru cei de la Artis Film, raportat la cât se obişnuiau să primească. În orice caz, titlul filmului este sugestiv pentru ţepele constante pe care Cornelia Paloş şi Adrian popovici s-au obişnuit să le tragă: este o poveste fără sfârşit şi probabil că vor continua să tragă ţepe, ajutaţi de ignoranţa jurnaliştilor care grăbesc să creadă că tot ce scrie pe nişte site-uri e adevărat.

Cam atât deocamdată. Într-un articol viitor, voi scrie despre alţi hoţi de film: casa de producţie Filmex România.

  

Ştefan Alexandrescu,

ocazional, critic de film

9 gânduri despre „Hoţii de film românesc. Partea II. Artis film.

  1. Brancusi in Eternitate a luat foarte multe premii, asta de ce nu ai mentinat? Este un film bun si daca nu esti naiv, il vei intelege. Toate filmele mentionate sunt bune. Fara expertiza in cinematografie, este usor sa critici. In plus, ‘banii de la stat’ sunt doar in proportie de 10%. Un film costa sute de mii de euro, nu stiai? CNC-ul da tot timpul foarte putini bani, de aceea nu avem o platforma inematografica puternica. Si da, sa facem cat mai multe filme (slabe si mai putin slabe) – doar asa o sa ajungem si noi la fel ca francezii (ei fac filme cu finantari de la stat de 100 de ori mai mult decat noi si ca atare curg premiile si Oscarurile la ei). Noi criticam aiurea, tu ai facut vreodata vreun film? Tu stii cum mor de foame regizorii? Tu stii cat se munceste pentru un film? Tu stii ca oamenii isi vand casele ca sa-ti puna banii in productii? Nu mananca, nu se imbraca..tu stii asta? Si legat de calitate… Sa-ti dau un exemplu: Chiar daca ai o idee geniala a zicem, cu actori geniali, cu un regizor genial, filmul poate sa nu iasa la montaj…si cine e raspunzator? Cinematografie e o arta, nu ai de unde garanta ca un film iese bine sau nu iese. Hm….sper ca m-am facut inteleasa.

    Write a comment…

    Apreciază

    1. Buna, Victoria. Multumesc pentru comentariu, am sa iti raspund mai pe larg intr-un articol, nu am timp acum.
      Nu inteleg cum poti spune ca „toate filmele mentionate sunt bune” din moment ce majoritatea nici macar nu exista?
      Un critic de film nu trebuie sa fie expert in cinematografie, tu stii f. bine asta si nu este nevoie sa realizezi un sofism de tip argumentum ad hominem. In plus, articolul meu este un demers jurnalistic cu surse precizate. Prin urmare, cand spui ca „noi criticam aiurea”, sunt de acord ca poate tu critici aiurea, dar nu si eu.
      Da, stiam ca un film costa sute de mii de euro, dar nu este adevarat in cazul multor filme romanesti ca banii de la stat sunt 10 %
      Eu stiu cum mor de foame regizorii, stiu ca renunta la case pentru a face film. Cu atat mai mult, banii ar trebui sa ajunga la regizorii capabili, nu la cei care ii irosesc.
      „nu ai de unde garanta ca un film iese bine sau nu iese.” – asa e, dar cand te uiti la niste incompetenti care au facut porcarii pe banda rulanta, nu te poti astepta sa iasa ceva bun.
      Si ce premii a luat Brancusi in eternitate? Chiar te rog sa imi scrii, dovedeste-mi ca nu m-am documentat bine.

      Apreciază

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.