Cronica filmului Aventurile lui Cap Pătrat şi Cap Rotund/The Stressful Adventures of Boxhead and Roundhead

2 11 2014

Data avanpremieră: 20 iunie 2014 (Melbourne)

Data premieră: 3 octombrie 2014 (Bucureşti, în cadrul Festivalul Internaţional de Film Digital Kinofest 2014 la ora 18 la cinema Union) Vezi când mai rulează.

Film de ficţiune. Satiră animată (2D)

scenariul şi regia: Elliott Cowan

Produs de Cornelia Paloş, Adrian Popovici, Elliott Cowan, David Ginsberg, Richard O‘Connor.

Coproducţie România-SUA

Durata: 72 de minute

Introducere de Ştefan Alexandrescu

Realizat cu bani de la CNC şi TVR. În scris, ar fi primit 137,000 Euro de la CNC în august 2010. În 2012 era promis spre lansare în 2013. De fapt, nici nu a figurat în vreun moment din 2014 pe site-ul oficial Artis Film ca fiind în vreun stadiu de producţie sau realizare (voi intra în detalii în legătură cu această casă de producţie într-un al articol). 

Subiect: Două cuie călătoresc de la ţară la oraş trăind un coşmar de umilire plin de mister. Autorul a mai realizat o serie de scurt-metraje bazate pe aceleaşi personaje.

Conform paginii de Facebook a filmului, a avut premiera în 20 iunie 2014 la un festival de animaţie din Australia. Sunt citate în stream-ul lor „recenzii” pozitive fără sursă. După ore de căutare, am descoperit câteva cronici pozitive: aici, aici, aici, aici şi aici  Însă, de bine, ţin să menţionez că ambele sunt pozitive. Poate să iasă un film bun din Artis film? Colaboratorul Discerne care a aruncat un ochi critic asupra acestui film vă este deja cunoscut: av. George Perju.

The Stressful Adventures of BoxHead and RoundheadCronica de George Perju

O coproducție româno-americană și o animație în același timp. Iată o asociere de atribute pe care nu multe filme o au. Însă un film inedit nu este neapărat un film bun, aşa cum un prim balet al şchipilor nu este neapărat de apreciat. Iar dacă Elliot Cowan (interviu cu el aici), care a regizat filmul și a scris scenariul acestuia, nu știa acest lucru, sper că a învățat odată cu producerea acestui film.

Ca multe filme cu intenții bune, filmul acesta eșuează atunci când vine momentul rezultatelor concrete. Se pare că filmul a avut un buget de 80.000 USD, ceea ce înseamnă puțin pentru orice film, cu atât mai mult pentru un film de animație care necesită totuși satisfacerea anumitor aspecte tehnico-artistice care costă inevitabil bani. Dacă la actori mai poți face rabat angajând niște debutanți dornici să-și arate talentul pe bani puțini, nu același lucru se poate spune despre echipele de artiști tehnici.

Deja am sugerat calitatea slabă (și vorbesc eufemistic) a imaginii animate. Într-un film al cărui gen este definit tocmai prin acest mod de exprimare artistică – ”desenul mișcător” – atunci va fi imposibil ca acest aspect să nu influențeze calitatea generală a filmului. Din acest punct de vedere, filmul pare foarte amatoresc. Însă picătura ultimă (sau mai degrabă polobocul) care umple paharul de defecte al filmului este scenariul foarte… incoerent.

Scenariul acestui film m-a făcut să ma gândesc la un simptom de tulburare psihică a gândirii care poartă denumirea de ”vorbire dezagregată”, în care legăturile logice în discurs sunt puternic afectate. Nu știu sigur dacă acest scenariu ”dezagregat” a fost plănuit așa încă de la bun început, poate în ideea de a crea un soi de film dadaist-deconstructivist, sau e doar un accident de scris, însă oricare ar fi explicația, rezultatul nu este grozav.

Dacă n-aș ști că scenariul este scris de un american, aș zice că e scris de un român care abia a învățat limba engleză – atât de prost este. Scenele sunt rupte unele de altele, se leagă precum apa cu uleiul.

Vocile actorilor sunt la fel de banale și inexpresive ca și restul filmului, neajutându-l cu nimic în ceea ce privește îmbunătățirea calității artistice a acestuia. Produsul artistic final pare mai degrabă un colaj de short-uri, decât un film coerent și închegat. Pesemne că scenaristul american nu a depășit deocamdată condiția de creator de scurt-metraje și ar fi mai bine pentru toată lumea să mai exerseze cu această formă de exprimare artistică înainte să încerce ceva mai serios sau mai amplu. Nu spun că nu s-ar întrevede ceva talent la Cowen, însă de la talent artistic la capodoperă sunt ani-lumină.

Probabil că filmul dorește să fie un fel de analiză critică socio-politică a ultimelor decenii, însă un film nu poate fi apreciat doar pentru bune intenții, oricât de indulgenți am dori să fim. Dialogurile repetitive și pline de replici-clișeu arată cel puțin un blocaj la nivelul creativității scenaristice. Uneori, scenariul pare atât de slab, încât te face să te gândești la un școlar leneș care și-a scris tema într-o pauză de zece minute, chiar înainte să-l asculte domnul profesor. Evident, profesorul este publicul spectator, și oricât de îngăduitor ar putea fi un profesor, uneori pur și simplu trebuie să vezi realitatea așa cum este și să lași elevul corigent, chiar dacă o parte din tine ar vrea să-i dea notă de trecere. Filmul acesta pur și simplu nu trece, nu poate să treacă, pentru că nu s-a străduit suficient – în ciuda bunelor intenţii ale realizatorului.

Punctaj: 4/10

Trailer

 


Acțiuni

Information

2 responses

14 11 2014
Hoţii de film românesc. Partea I. | DISCERNE

[…] studiou aici. Este vorba despre Cernozaurii (2013). Un colaborator de-al meu a scris o cronică la Aventurile lui Cap Pătrat şi Cap Rotund. În articolul următor, voi scrie şi despre câteva proiecte mai recente ale Artis Film. De […]

Apreciază

26 11 2014
Hoţii de film românesc. Partea II. Artis film. | DISCERNE

[…] Discerne, George Perju, a scris despre acest film aici. A reuşit performanţa unică de a primi 136.000 de euro pentru o coproducţie al cărei buget a […]

Apreciază

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




%d blogeri au apreciat asta: