Strategia modelării şi beneficiile sale emoţionale

2 09 2014

 

de Daniela Dochiţa

Oricine poate observa tacticile prin care se obţine câştigul, dar puţini pot observa strategia din care se naşte victoria.“

Daniela Dochita

Daniela Dochita

Daniela Dochiţa: cu o bogată experienţă în domenii precum învăţământ, jurnalism,vânzări, Daniela a avut succese deosebite în vânzări şi training, în servicii finaniare şi bancare. Fiind o persoană ambiţioasă, a continuat dezvoltarea personala prin completarea studiilor cu master atât în domeniul resurselor umane cât şi al programării neuro-lingvisice. În prezent manager de resurse umane în cadrul unuia dintre cele mai mari grupuri bancare europene, Daniela continuă dezvoltarea propriei cariere şi lărgirea orizontului de cunoaştere.

 

Să călcăm pe urmele succesului celorlalţi

În NLP (Programare Neuro-Lingvistică), termenul de “modelare” are un cu totul alt înţeles decât cel cu care suntem obişnuiţi şi pe care îl găsim definit în DEX. Vom trata, în acest material, modelarea din punctul de vedere al NLP-ului. Cea mai simplă definiţie pe care NLP-ul o dă modelarii este: “învăţarea prin reproducerea modelelor celorlalţi”.

O parte din aptitudinile noastre fundamentale au fost învăţate prin reproducerea modelelor celorlalţi. Dacă ne întoarcem cu gândul în trecut sau privim cu atenţie în jurul nostru, vom descoperi că adevăraţii experţi în reproducerea modelelor sunt bebeluşii – în general – şi copiii mici. Şi noi am făcut asta în acea etapă a vieţii însă, pe măsură ce am crescut şi ne-am adaptat metodelor tradiţionale de învăţare pentru acumularea cunoştinţelor, am pierdut această abilitate. Este bine sau nu? Altă dată nici nu mi-aş fi pus o astfel de întrebare; sau aş fi gândit: “toate la timpul lor” adică, fiecare etapă a dezvoltării noastre are caracteristicile ei specifice. NLP-ul însă mi-a reconfigurat multe păreri. Aşa am ajuns să înţeleg cum o abilitate pe care o credeam de mult uitată poate reprezenta scurtătur a spre succes pe care o căutam tot timpul.

Fiind cu toţii într-o permanentă căutare a succesului, inevitabil remarcăm că sunt extrem de puţini cei care ştiu realmente să-şi folosească resursele interioare. Vrem să ne dezvoltăm în această direcţie? Dacă răspunsul este afirmativ, primul pas este încrederea în noi înşine; în modul cum învăţăm, ne dezvoltăm, ne coordonăm, luăm iniţiative şi facem faţă schimbărilor constante. Ce ne poate ajuta? Modelarea.

Sue Knight în cartea sa “Tehnicile programării neurolingvistice” descrie modelarea ca fiind calea spre înţelepciune şi împlinire personală reală; mai mult decât atât, este un mod de respectare şi de punere în valoare a calităţilor unice pe care le avem.

Modelarea este o stare de curiozitate şi de altruism. Este dorinţa de a-i asculta, privi, respecta pe ceilalţi, de a învăţa de la alţii , dar şi de a găsi propriile resurse interioare de care nu suntem întotdeauna conştienţi, de a le scoate la suprafaţă şi mai ales de a le pune în valoare pentru noi înşine. Este un interes pentru proces, dincolo de conţinut. Nu este doar o tehnică, ci un stil de viaţă, astfel încât oriunde ne aflăm şi oricine s-ar afla alături de noi, putem învăţa şi ne putem maturiza continuu.

Interesant este că putem aplica aceste lucruri cu mult succes în contextul afacerilor , unde schimbările sunt spectaculoase şi binevenite atunci când asigură o reuşită. Însă trebuie să recunoaştem că un sistem împământenit deja în tradiţia unei companii este destul de greu de schimbat , fără o strategie pe măsură.

În prezent, multe companii deţin un sistem de îndrumare în cadrul căruia membrii conducerii, într-una din etapele dezvoltării lor, sunt repartizaţi unui angajat cu mai multă experienţă şi mai în vârstă, de la care să înveţe. Reuşita acestui sistem depinde, în mare măsură, de abilitatea angajatului respectiv de a-şi împărtăşi celorlalţi calităţile. Deseori, ei nu-şi cunosc cele mai importante aptitudini, nu ştiu să vorbească despre ele, şi nici nu ştiu să explice cu precizie ce anume din tot ceea ce fac are importanţă majoră în obţinerea succesului.

Dacă “elevul” este familiarizat cu sistemul NLP de reproducere a modelelor diferitelor abilităţi, el poate extrage aptitudinile pe care are nevoie să le înveţe, indiferent de nivelul de conştientizare a acestora de către mentorul său. Inclusiv persoana al cărui model este reprodus poate beneficia de acest proces – învăţând din reacţiile celorlalţi la felul în care el îşi structurează experienţa. În acest fel, mentorii înşişi pot ajunge la un nivel ridicat al aptitudinilor pe care le au.

father and dog

Modelarea în afaceri a condus la progrese importante privind felul în care sunt învăţate aptitudinile. Există tipare unice care funcţionează într-o companie, într-un departament sau pe un segment de piaţă – tipare care nu funcţionează în alte domenii. Modelarea ne permite să analizăm aceste tipare specifice unui anumit context pentru a reproduce excelenta într-un domeniu la alegere. Identificând acele persoane care excelează în organizaţia ta, nu numai că vei putea reproduce succesele lor, dar vei putea să-i ajuţi pe acei oameni să menţină o consecvenţă în realizările proprii.

 

Conştientizarea unor reţete funcţionale pentru succes

Modelarea este “arma secretă” în afacerile de astăzi, cu condiţia să fie bine stăpânită.

Este uşor să accesezi strategiile pe care le doreşti, chiar dacă folosirea lor în afaceri nu a devenit o practică obişnuită. Orice individ sau organizaţie care foloseşte acest mod de gândire va continua să conducă jocul pentru mulţi ani de acum înainte.

Ideea este aceea că modelarea prezintă un mod foarte diferit de gândire şi muncă, faţă de cel de până acum. A le acorda oamenilor dintr-o companie posibilitatea de a reproduce modelul unor deprinderi înseamnă să le acorzi mijloacele de reproducere a unor moduri de a găsi soluţii în orice situaţie de care se lovesc.

Putem aplica procesul de modelare şi cu referire la propria persoană, prin reproducerea unei abilităţi sau a unei competenţe dintr-o anumită arie a vieţii sau a muncii noastre cu scopul de a o folosi într-un alt context.

În mod obişnuit, obţinem rezultate prin intermediul programelor pe care le derulăm în mintea noastră şi prin acţiunile noastre. Când mergem, conducem maşina, vorbim, citim sau râdem, este puţin probabil că noi conştientizam felul în care facem aceste lucruri. Programele care le fac posibile sunt coordonate de către inconştient. Ele sunt cunoscute sub numele de “strategii”.

Dacă dorim să reproducem un model de excelenţă propriu sau al altcuiva, trebuie să activăm atât strategii inconştiente , cât şi conştiente, care ne permit să facem ceea ce facem. Ca exemplificare: când cunoaştem strategia cuiva care ştie să-şi conducă viaţa, atunci deţinem cheia pentru reproducerea acelei experienţe în viaţa personală.

Tot în cartea lui Sue Knight, “Tehnicile programării neurolingvistice” am găsit un exemplu foarte elocvent a ceea ce înseamnă complexitatea unei strategii. Când un bucătar pregăteşte o cină perfectă, nu numai că respectă o reţetă pentru folosirea ingredientelor, dar respectă totodată o reţetă de gândire şi comportament. De exemplu, este posibil ca el să îşi imagineze cum ar dori să arate felul de mâncare pregătit (vizual), ce miros să aibă, (olfactiv) care va fi consistentă (senzitiv) sau cum îşi vor manifesta invitaţii încântarea (auditiv).

Înţelegerea unei strategii ne dă puterea să alegem când şi cum să o folosim. De exemplu, dacă cineva şi-ar dori să-mi influenţeze o anumită decizie, ar reuşi doar dacă înţelege strategia mea, şi nu încercând să-mi impună strategia sa.

Ce implică o strategie:

1. Crearea unei imagini a ceea ce ne dorim (vizual)

2. Căutarea în noi a unui răspuns legat de viabilitatea rezultatului (auditiv)

3. Obţinerea unui sentiment de siguranţă referitor la faptul că asta ne dorim (senzitiv)

Când întrebăm pe cineva “Cum faci acest lucru?” – apelând de fapt la conştientizarea propriei sale strategii – este puţin probabil ca interlocutorul să poată să dea un răspuns direct. Fie va spune “nu ştiu”, fie îţi va relata ce crede că face. De puţine ori însă, răspunsul său coincide cu ceea ce face de fapt. Pentru a reuşi să extragem o strategie, persoana al cărei model vrem să-l reproducem trebuie să urmeze sau să retrăiască experienţa pe care noi dorim să o studiem. Numai aşa putem veni în contact direct cu ceea ce face, gândeşte, simte şi trăieşte în acel moment.

Emoţiile nu sunt dispuse să fie ignorate sau respinse “

Anne de Graaf

 

Cei ce-şi controlează stările, controlează succesul

Putem identifica strategii utile în spatele oricărui comportament. Ceea ce facem implică întotdeauna un proces valoros, chiar dacă lucrurile nu stau la fel în ceea ce priveşte conţinutul său. Trebuie să analizăm toate comportamentele la care apelăm pentru a descoperi strategiile din spatele acestora. Astfel, putem descoperi că în spatele unora dintre slăbiciunile noastre se află strategii extrem de valoroase, atunci când sunt folosite în contextul potrivit.

Să luăm ca exemplu o persoană îmbufnată. Sunt oameni care pot fi îmbufnaţi ore în şir, zile, săptămâni şi, în unele cazuri, chiar ani de zile! Probabil că nu este chiar o însuşire pozitivă, dar dincolo de îmbufnare, există strategia păstrării unei anumite stări emoţionale pentru o perioadă de timp. În contextul dat, este o însuşire negativă, dar să presupunem că aceeaşi persoană şi-ar fi dorit să-şi menţină o stare de încredere sau de motivare şi nu a reuşit. Unde ar trebui să caute răspunsul? Nu în cărţile pentru dezvoltare personală şi nici la alţi oameni – pentru că deja deţine ceea ce îşi doreşte. Respectiva persoană deţine strategia de menţinere a unei stări; tot ceea ce trebuie să facă este să transfere această strategie unei alte stări emoţionale.

emotions in snow

Ţine minte! Poţi folosi orice stare de la orice om pentru a învăţa din aceasta şi de a-i susţine pe alţii să se ajute.

 

Viitorul sună bine cu NLP

Aplicaţiile NLP se diversifică în fiecare zi. Ele au fost şi sunt folosite pentru a afla felul în care lideri renumiţi au generat angajamente şi pasiune. S-a folosit programarea neurolingvistică pentru a descoperi cum gândesc aceştia, cum folosesc un anumit limbaj şi ce schimbări subtile din limbajul lor corporal influenţează răspunsurile pe care le primesc. Putem studia negociatori pricepuţi, oameni care pot discuta despre cele mai sensibile chestiuni şi pot conduce discuţia spre o înţelegere care câştigă angajamentul tuturor celor implicaţi. De asemenea, putem folosi programarea neuro-lingvistică pentru a reproduce modelul acelor companii care au de la bun început succes într-o lume a tehnologiei înalte.

Există multe exemple: comercianţi ce răspund nevoilor neexprimate ale clienţilor; prezentatori care pot relata informaţiile într-un mod irezistibil, motivator; consultanţi care, folosindu-se de cele mai elegante întrebări, reuşesc să declanşeze schimbări profunde. Cum fac ei aceste lucruri? Cu NLP, învăţăm care sunt răspunsurile, dar mai ales întrebările care contează. Când te implici în NLP, te implici într-un proces educaţional puternic, care evoluează continuu.

Rezultatul modelarii este o competentă conştientă, o artă a abilitaţilor pe care le ai şi a celor pe care doreşti să le ai. Prin practica acestor abilităţi şi a diferitelor moduri de gândire, acestea devin parte a competenţei tale. În cea mai simplă formă a sa, NLP este un proces pe care l-am folosit toată viaţa. În cea mai sofisticată formă a sa, NLP este o cale de generare a excelenţei în tot ceea ce facem ca individ, că echipa sau în cadrul unei organizaţii.

Dacă ţi-a plăcut acest articol, atunci îţi recomand să citeşti şi cartea despre modelare din care face parte, care este descrisă aici.

Articol publicat iniţial sub titlul Modelare în NLP şi republicat cu permisiunea scrisă a autorului de aici

Copyright (C) Daniela Dochiţa

Articol reformatat şi editat de Ştefan Alexandrescu, august 2014


Acțiuni

Information

One response

25 09 2015
Principalele categorii de sarcini | DISCERNE

[…] Care sunt beneficiile emoţionale de care aveţi parte, petrecând timpul mai mult decât este necesar într-o anumită […]

Apreciază

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




%d blogeri au apreciat asta: