Odessa, documentar de Florin Iepan. Între un film şi jumătate.

26 06 2014

 

Scenariul şi regia: Florin Iepan

Produs de Răzvan Georgescu

Coproducţie România-Germania-(Ucraina ?)

 

Uite filmul, nu-i filmul!

Documentarul Odessa al lui Florin Iepan e un soi ciudat de film-fantomă despre care s-a scris mult mai ales de către cei care nu l-au văzut. Aici mă adaug eu, şi nu este că n-aş fi vrut să îl văd, ba chiar dimpotrivă. Dar, dacă ţin eu minte bine, la prima proiecţie planificată la Bucureşti în cadrul festivalului One World România în 2013, filmul nu a rulat, iar organizatorul a motivat înlocuirea proiecţiei cu alt film prin faptul că Florin Iepan nu ar fi fost mulţumit de film în urma montajului şi s-ar fi retras în ultimul moment. Ulterior, am aflat că o versiune provizorie de lucru a fost văzută totuşi, limitat, de o serie de critici din Bucureşti în primăvara lui 2013, apoi tot limitat în iunie, la Cluj-Napoca (deşi tot nu era gata) iar filmul a rulat în cadrul caravanei One World Romania din toamna 2013 în Cluj Napoca, Miercurea Ciuc, Sfantu Gheorghe şi Chişinau (sau cel puţin a fost planificat să ruleze).

Aici scrie că filmul ar fi participat sau ar fi fost proiectat la festivalui internaţional de film de la Amsterdam. Dar pe site-ul festivalului nu am găsit deloc aşa ceva.

Aici scrie că filmul e din 2010. Premiera oficială a filmului a fost amânată în mod constant şi sistematic din 2011 până în prezent.

Catalogul filmelor româneşti editat de APFR (Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc) pentru 2013 listează acest titlu la pg. 86 la secţiunea „filme în dezvoltare/în producţie/în post-producţie”. În schimb, catalogul pe 2014 nu listează Odessa , nici între filmele româneşti ce au avut premiera 2013, nici în între cele aflate în dezvoltare. Să înţelegem prin urmare, că Florin Iepan a tras o ţeapă celor de la CNC, de la care a câştigat în 2007 o finanţare de 252.000 RON (pe care i-ar fi primit abia în 2010)?

Nu am reuşit să îmi dau seama dacă filmul chiar a rulat prin România (ca să fi rulat efectiv, se presupune că în sala de cinematograf trebuia să fie măcar vreo 2-5 spectatori) sau doar a fost trecut în această listă doar ca să dea bine pe hârtie la raport.

Aici scrie că filmul ar fi fost planificat să aibă 52 de minute. Aici scrie (despre versiunea de care nu ar fi fost mulţumit regizorul) că are 55 de minute. Aici, că ar avea 56 de minute. Pe imdb, filmul nu există.

 

Despre ce e vorba

Veteran al documentarelor, regizorul abordează masacrul de la Odessa, coordonat de mareşalul Ion Antonescu asupra unui număr disputat de evrei (Iepan susţine 22.000), în octombrie 1941. Am citit multe articole ocazionate de iniţiativa autorului, care în mod evident a părăsit obiectivitatea (calitate vitală pentru un regizor de documentar). Obiectivitatea i-a atras în trecut multă apreciere a criticii, publicului şi festivalurilor pentru multe reportaje şi documentare, între care pentru mult-cunoscutul Decreţeii (2005), pe care eu l-am văzut şi mi s-a părut foarte bun.

Mi se pare cel puţin interesant că Florin Iepan, un asemenea profesionist, şi-a riscat reputaţia şi a tergiversat acest proiect 6 ani, cu bani de la stat, încercând fără succes să o facă pe-a Michael Moore de România şi reuşind să facă un film cel mult mediocru, contestat şi văzut pe şest de o mână de oameni, apoi pur şi simplu uitat, după ce mai mult s-a ascuns pe la festivaluri decât a participat în ele, de parcă ar fi făcut o mare favoare cu prezenţa sa lui Alexandru Solomon, organizatorul One World Romania la Bucureşti şi lui Tudor Giurgiu, organizatorul TIFF la Cluj-Napoca, iar nu invers.

Iepan a afirmat, conform Adevărul, că „Eu vreau să obţin un «feedback» despre holocaustul român de la o populaţie care este total indiferentă”. Dincolo de pleiada de fluierături şi înjurături pe care le-au ocazionat multe din articolele despre filmul Odessa în presa scrisă online din România, am căutat să aflu păreri de la critici şi specialişti care chiar au văzut filmul.

 

Criticii români au respins documentarul lui Iepan

Gloria Sauciuc, redactor-şef la Cinemagia, comentează elegant în acest excelent articol pe care vă invit să îl citiţi în întregime, cu comentariile aferente pe marginea proiecţiei de la Centrul Ceh din Bucureşti:

„Aşadar, documentarul merge pas cu pas pe urmele lui Iepan, care îşi descrie propriul periplu în căutarea preşedintelui care să facă un monument la Odessa (în memoria victimelor masacrului), a televiziunii care să dea informaţii despre documentar ori a regizorului care să devină interesat de acest proiect [n.r. Păi Iepan ce face, nu regizează?] Documentarul bate foarte mult moneda pe epopeea acestui Don Quijote contemporan – regizorul Florin Iepan, periplul său părând că va rămâne – în urma montajului final – firul narativ principal. A doua problematică discutată este a masacrului propriu-zis. Aici Iepan lansează o serie de cifre şi date pentru care nu are acoperire, conform unor participanţi la sesiunea Q&A de după proiecţie„

Într-o cronica Lamentaţia lui Iepan.” Venera Dimulescu, de la LiterNet scrie:

Dacă i se poate reproşa vreodată lui Florin Iepan egocentrismul meseriei, atunci acesta este momentul. Scena din taxi alături de martorul Holocaustului, în care regizorul îi numeşte pe simpatizanţii monarhiei “fraieri”, constituie un exemplu. Miza este atât de ridicată încât regizorul preia rolul artistic al operei sale şi încearcă să-şi facă singur dreptate. De data aceasta, el este cel care vrea să demonstreze, şi nu munca lui.

Fragment din Odessa, documentar de Florin Iepan:

 
 

Săptămâna viitoare vă propun un articol despre conţinutul filmului. Week-end plăcut!

Ştefan Alexandrescu,

ocazional, critic de film

Copyright (C) Ştefan Alexandrescu, iunie 2014. Preluarea acestui articol sau a unor pasaje este permisă doar cu condiţia preluării integrale a linkurilor şi referinţelor pe care le conţine, cu specificarea numelui meu ca autor şi cu un link la articolul original.


Acțiuni

Information

5 responses

1 09 2014
Cele mai proaste documentare româneşti din 2013-2014 | DISCERNE

[…] surogatul de film al lui Iepan am scris în două articole ample aici şi […]

Apreciază

6 10 2014
Premiere româneşti la festivalul ASTRA 2014. Partea I. | DISCERNE

[…] pseudo-filmului Odessa, un documentar de calitate şi intenţii îndoielnice despre care am scris aici şi aici. O variantă intermediară a fost proiectată în avanpremieră în 23 mai 2014. Detalii […]

Apreciază

14 01 2016
Cele mai proaste filme româneşti în coproducţie din 2013-2014, partea I | DISCERNE

[…] acest film am scris deja două articole ample, pe care vă invit să le citiţi aici şi […]

Apreciază

10 07 2016
Aurel Iovitu

masacrul s-a facut, la fel si pogromurile de la dorohoi,Iasi si Bucuresti. care-i problema?

Apreciază

16 07 2016
discerne

problema este ca un asemenea subiect merita o abordare profesionista si nu a primit-o

Apreciază

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




%d blogeri au apreciat asta: