Articole despre advertising, PR şi promovare scrise de Ştefan Alexandrescu

17 03 2014

Un prieten m-a rugat deunăzi să îi dau o listă cu articolele mele despre advertising, PR şi promovare, scrise de mine şi publicate pe diverse site-uri, mai ales Analytic Vision, Discerne şi Economia Online. Atenţie, nu branding, nu marketing, ci acestea 3: advertising, PR şi promovare.

Câteva precizări conceptuale se impun totuşi. În lumea comunicatorilor profesionişti, domeniul per ansamblu care înglobează toate formele posibile de comunicare şi profesiile legate de acestea se numeşte „marcom”. Trecerea de la o profesie la alta depinde de experienţa şi abilităţile fiecăruia. Există, totuşi, nişte diferenţe fundamentale între marketing şi relaţii publice. Advertisingul şi promovarea pot servi atât marketingului, cât şi relaţiilor publice şi sunt, în general, baze-suport transdiciplinare.

Abordarea mea a fost întotdeauna una transdiciplinară, din cauza orientării mele pronunţate spre consultanţa strategică în comunicare, dar , ca tot omul, am pornit de la beţişoare şi alfabet, adică promovare. Experienţa mea propriu-zisă în advertising este limitată şi concentrată mai mult pe copywriting, adică redactarea materialelor pentru promovare, întrucât nu am lucrat într-o agenţie de advertising şi nici nu am fost director de comunicare la vreo corporaţie. Atunci când ne referim la advertising, de obicei ne referim la ATL (above the line) şi, implicit la bugete mari pentru spoturi publicitare la radio, televiziune, internet şi panouri publicitare imense (billboards) prin oraş. Desigur, există şi BTL (blow the line) – lucruri pe care oricine şi le poate permite, de genul fluturaşi, afişe, obiecte promoţionale inscripţionate, roll-up-uri, standuri personalizate şi alte jucărele din astea utile care pentru anumite tipuri de servicii şi produse, dar mai ales pentru evenimente, îşi pot face treaba eficient. Desigur, tot ce este BTL este mai greu asociat ideii de advertising – pentru că este mai degrabă reclamă – dar intră cu siguranţă în aria promovării.

Advertisingul este doar o componentă a promovării. Ambele pot fi incluse atât în sfera PR, cât şi în sfera marketing. Pentru a ajunge totuşi în breaslă, este totuşi necesar ABC-ul unei facultăţi. Iar în România există 3 facultăţi care pot califica un tânăr pentru aşa ceva. Cele mai potrivite două sunt specializările în relaţii publice şi publicitate, care se găsesc de obicei în cadrul facultăţilor de litere, de filosofie sau de ştiinţe politice. Doar la SNSPA, după cunoştinţele mele, există o facultate dedicată: FCRP; adică Facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice „David Ogilvy”. Marketingul este o altă specializare, care se studiază la facultăţile şi universităţile economice, având fie o catedră separată, fie fiind comasate cu managementul. A treia specializare utilă pentru profesia de comunicator, ceva mai îndepărtată şi nu chiar optimă, dar suficient de bună încât să fie luată în considerare ca un atu este psihologia, cu condiţia ca în programa de studii a respectivei specializări de psihologie, să se regăsească disciplinele: psihologia publicităţii, psihologie economică, psihologie organizaţională, psihologia muncii şi eventual psihanaliză – deoarece psihanaliza a stat la baza relaţiilor publice.

 Amintesc că aici nu figurează articolele care sunt exclusiv despre branding (organizaţional sau personal) şi nici cele despre vânzări. Am exclus de asemenea post-urile în care eu fac promovare la ceva în mod deosebit. În drepul fiecărui articol am ales o fotografie amuzantă pentru ilustrarea subiectului pe care îl tratează articolele.

Acestea fiind clarificate, iată mai jos, pe categorii, articolele iniţiate de mine pe aceste subiecte:

Promovare de business

  1. When You Don’t Need to Promote Your Business
  2. The Ethics of Public Speaking
  3. The Quadrant of Making Things Happen
  4. Ce ar trebui să ştie un antreprenor/manager despre promovarea afacerii pe internet – oarecum impropriu articol, este un interviu luat de Dragoş Ilinca Adrianei Iordan acum mulţi ani.
  5. Cronica unui campionat anunţat, partea I
  6. Cronica unui campionat anunţat, partea II

special deal

Relaţii publice

  1. New Media vs. PR
  2. Cum se făcea PR la cinema acum 10 ani
  3. Marketingul şi PR-ul se mută pe net şi in Romania
  4. Îmbunătăţirea imaginii ONG-urilor prin relaţii publice

giant girl

Advertising

  1. Branduri de băuturi alcoolice şi comportamentul consumatorului de bere din România  sau dacă ar fi trăit acum, Constantin Rădulescu Motru ar fi fost brand manager la InBev
  2. Cum să te promovezi video în România
  3. How to Promote: 10 Great Video Examples Selected by Ştefan Alexandrescu

you had one job

Lectură plăcută!

Ştefan Alexandrescu,

consultant în strategie de comunicare şi resurse umane

Anunțuri

Acțiuni

Information

4 responses

19 03 2014
Articole despre propagandă | DISCERNE

[…] publicat acum 2 zile o listă de articole despre promovare, advertising şi PR. Având în vedere că relaţiile publice şi promovarea sunt legate conceptual şi istoric de […]

Apreciază

20 09 2014
Din nou, Discerne între cei mai buni | DISCERNE

[…] tras linie şi am făcut inventarul articolelor despre advertising, PR şi promovare; despre propagandă; cu metafore; despre prostie; despre motivaţie, despre cum să scrii o carte […]

Apreciază

2 10 2014
Articole pentru studenţi | DISCERNE

[…] Articole despre advertising, PR şi promovare scrise de Ştefan Alexandrescu […]

Apreciază

22 11 2015
Dan Chişu în peisajul filmului românesc | DISCERNE

[…] de tinereţe, cât şi ca român frustrat pentru că este autor neînţeles, cu hibele sale de relaţii publice. Să ţinem minte, la cinema vorbeşte în primul rând opera, nu […]

Apreciază

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




%d blogeri au apreciat asta: