Articole despre advertising, PR şi promovare scrise de Marcus Victor Grant

În lumea comunicatorilor profesionişti (arie în care m-a calificat facultatea și experiența), domeniul per ansamblu care înglobează toate formele posibile de comunicare şi profesiile legate de acestea se numeşte „marcom”. Relaționarea între:

  • marketing

  • branding

  • advertising

  • publicitate

  • reclamă

  • PR (relații publice)

  • promovare

  • imagine organizațională

este una care poate stârni discuții între specialiști pentru ore.

Atunci când abordăm un subiect încadrabil într-ununul din aceste segmente, cel mai probabil vom atinge măcar una din celelalte. A încadra un anumit articol strict doar într-o căprărie este subiect intelectual de analiză.

Câteva precizări conceptuale se impun totuşi. Trecerea de la o profesie la alta depinde de experienţa şi abilităţile fiecăruia. Există, totuşi, nişte diferenţe fundamentale între marketing şi relaţii publice. Advertisingul şi promovarea pot servi atât marketingului, cât şi relaţiilor publice şi sunt, în general, baze-suport transdiciplinare.

Abordarea mea a fost întotdeauna una transdiciplinară dar am pornit de la promovare. Experienţa mea propriu-zisă în advertising este limitată şi concentrată mai mult pe copywriting, adică redactarea materialelor scrise pentru promovare, întrucât nu am lucrat într-o agenţie specializată şi nici nu am fost director de comunicare la vreo corporaţie.

Atunci când ne referim la advertising, de obicei ne referim la ATL (above the line) şi, implicit la bugete mari pentru spoturi publicitare la radio, televiziune, internet şi panouri publicitare imense (billboards) prin oraş.

Desigur, există şi BTL (blow the line) – lucruri pe care oricine şi le poate permite, de genul fluturaşi, afişe, obiecte promoţionale inscripţionate, roll-up-uri, standuri personalizate şi alte jucărele din astea utile care pentru anumite tipuri de servicii şi produse, dar mai ales pentru evenimente, îşi pot face treaba eficient. Desigur, tot ce este BTL este mai greu asociat ideii de advertising – pentru că este mai degrabă reclamă – dar intră cu siguranţă în aria promovării.

Advertisingul este doar o componentă a promovării. Ambele pot fi incluse atât în sfera PR, cât şi în sfera marketing.

În 2014, atunci când am scris prima oară acest articol, suțineam că cei care doresc să lucreze în breaslă au nevoie să treacă și printr-o specializare de facultate (comunicare & PR, publicitate, marketing sau psihologie), dar realitatea este că cei din breaslă preferă să lucreze ori cu străini competenți și ieftini, ori cu softuri de inteligență artificială decât cu șomeri cu diplomă vomați pe bandă rulantă de sistemul universitar din România. O specializare în comunicare și relații publice finalizată acum 20 de ani încă mai valorează ceva, spre deosebire de incompetența instituționalizată din prezent.

Am exclus din lista acestei subcategorii:

  1. studii de caz în manipulare sau propagandă, chiar dacă Edward Bernays susține că relații publice este un termen inventat mai acceptabil social pentru propagandă

  2. manipulare, chiar dacă asta se presupune că ar trebui să facă relațiile publice și marketingul

  3. viziune, chiar dacă asta se presupune că ar trebui să aibă fiecare specialist ce lucrează în acest domeniu

  4. branding & marketing, chiar dacă promocarea conține implementări ce servesc obiective din acestă zonă

  5. modelele antreprenoriale cu excepția situației în care sunt in marcom

  6. mainstream social media platforms, chiar dacă acestea reprezintă canale de promovare

  7. persuasiune & negociere (cu excepția copywritingului aplicat) chiar dacă aceste abilități de influențare contează în promovare

  8. vorbitul în public, chiar dacă aceste abilități de influențare contează în relații publice

  9. recenziile de eveniment chiar dacă acestea conțin studii de caz în relații publice

Un articol nu se încadrează în niciuna din aceste subliste:

Media of Marketing

  

Promovare

Așa nu

  1. 5 Creative Mind Traps That BUSINESS OWNERS Doing Marketing and Sales Believe They Are Entitled To. Find Out Now the Truths That Will Set You Free! [en]

  2. Casa de pariuri ratate în film
  3. „Împachetarea” unei cărţi de specialitate / Wrapping” a Specialty Book [en] [link valid de la 17.8.2023]

 

Așa da

  1. Branduri de băuturi alcoolice şi comportamentul consumatorului de bere din România sau dacă ar fi trăit acum, Constantin Rădulescu Motru ar fi fost brand manager la InBev
  2. Cum să te promovezi video în România
  3. How to Promote: Great Video Examples, Selected by Marcus Victor Grant [en]
  4. Cronica unui campionat anunţat, partea I
  5. Cronica unui campionat anunţat, partea II
  6. Întoarce atenția clienților către tine scriind convingător!
  7. Fend Your Back from Non-Sense: Get Value! (link valid de la 19.10.2022)
  8. Cum creezi cu imaginație povești care conving și încântă? Metafore (vs.) storytelling.

 

Relații publice

Delimitări conceptuale

  1. De ce relaţiile publice nu sunt marketing / Why Public Relations Are Not Marketing [en]
  2. Marketingul şi PR-ul se mută pe net şi in Romania
  3. New Media (vs) PR? – Iluzia circului cu purici / New Media (vs) PR? – The Flea Circus Illusion [en] 

      

Fă și tu așa (recomandări și studii de caz)

  1. Îmbunătăţirea imaginii ONG-urilor prin relaţii publice / Improving the Image of NGOs by Means of Public Relations [en] [link valid de la 17.5.2022]
  2. Cum se făcea PR la cinema în 2001
  3. Contribuie în Şcoala pentru o Românie Verde pentru a susţine Zibo.ro să planteze 1 milion de copaci în România!
  4. De ce au ales sfinţii apostoli Petru şi Pavel să fie martirizaţi la Roma
  5. Success Strategy in marketing & PR
     

Lectură creativă!

Marcus Victor Grant

consultant în strategie de comunicare şi resurse umane

Copyright © Marcus Victor Grant 2014-prezent, toate drepturile rezervate.

Materialele publicate pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.