Schema logică a inteligenţei şi prostiei

Motto:

„Omul DESTEPT învaţă de la alţii. Omul MEDIOCRU învaţă din greşeli.
numai PROSTUL le ştie pe toate.”

Goethe.

 Am început acum două zile să vă explic că există mai multe feluri de a (nu) fi prost.Am pornit în demersul meu de la prof. univ. dr. psih. Daniel David, Despre Prostie. Omul, între Homo Sapiens şi Homo Stupidus

A doua figură, promisă atunci, este o schemă logică a prostiei: cum ne dăm seama că cineva este prost/inteligent şi în care categorie se încadrează?

schema logica a inteligentei si prostiei

Un prost poate acumula nişte cunoştinţe, dar nivelul la care va putea să le folosească este unul destul de redus (mai ales dacă nu are o educaţie universitară). Aşadar, în această situaţie, ştim din start că mijloacele, resursele intelectuale, sunt reduse. Apoi, ne întrebăm: are scopuri? Dacă da, atunci e un prost cu pretenţii (adică un prost autentic)(A1). Dacă nu, atunci e un prost adaptat (C10).

Dacă avem de-a face cu un IQ peste 110, avem de-a face cu un om inteligent (ceea ce însă nu îl absolvă cu nimic de prostie). Ne întrebăm dacă nivelul de inteligenţă este alimentat cu un set de cunoştinţe. Teoria spune că dacă un om inteligent nu îşi alimentează inteligenţa cu educaţie, atunci nivelul la care va putea performa va fi unul redus şi ajungem din nou în situaţia de a ne întreba dacă are scopuri.

Un om inteligent care are scopuri, dar nu are mijloacele necesare realizării lor este un novice cu ambiţii (A3). Un om inteligent cu anumite cunoştinţe semnificative (are resurse) care nu are scopuri, nici mijloacele necesare (educaţie/pregătire) pentru realizarea lor, este un inteligent pasiv (D12). Pe unul ca acesta îl poţi mobiliza, spre exemplu, să înveţe ceva, astfel încât mintea sa inteligentă să se hrănească printr-o educaţie, astfel încât să aspire la statutul de inteligent educat, dar totuşi pasiv – cel puţin până când îşi foloseşte inteligenţa în folosul unor scopuri. Un inteligent pasiv este ceea ce proverbul românesc numeşte „brânză bună în burduf de câine”. Totuşi, trebuie ţinut cont că, indiferent din ce motive stă brânza bună în burduful de câine, nu va sta acolo multă vreme. Altfel spus, prostia este contagioasă, iar inteligentul pasiv care petrece mult timp în compania proştilor, poate deveni unul cu timpul.

Ajungem şi la cazul fericit al unui inteligent educat, care are cunoştinţe de specialitate, ştie cum să le aplice, deci mintea sa are potenţial, capacitate, şi are şi resursele pentru a le pune în aplicare în scopul realizării unor intenţii bine determinate. Aici, se pune întrebarea: transformă acest inteligent energia potenţială pe care o are la nivel intelectual în energie cinetică, menită să transforme lucruri în viaţa sa şi/sau a altora? Daca da, atunci este cel puţin un deştept inteligent (B6). Într-o situaţie mai bună, este un inteligent activ (B7). Iar atunci când reuşeşte să transforme viaţa altora, este un inteligent erou (B8).

Dacă însă un inteligent educat nu îşi foloseşte resursele intelectuale în realizarea unor scopuri performante ce depăşesc mediocritatea sau supravieţuirea, atunci el este în cel mai bun caz un ignorant (D13). În cazuri mai rele, el este un prost deştept (A5), un prost expert (B9) sau un prost erudit (A4).

În cele din urmă, tabelul de mai jos detaliază pe marginea modului cum am definit tipurile şi le-am încadrat în categorii.

tabel

Voi lua, în articolele care urmează, câteva exemple sociologice contemporane pentru a înţelege mai bine tipologiile. Deşi contextele în care acestea se manifestă sunt extrem de variate, iau câteva exemple care după părerea mea şi pe baza acestei scheme logice sunt, într-o accepţiune largă, exemple de prostie. Particularizare pe români.

În toată această exemplificare, exceptez cazurile celor care suferă de diferite boli psihiatrice, care astfel sunt incapacitaţi de la a-şi folosi în mod corespunzător resursele pe care le-ar avea. De fapt, stricto sensu, idiotul/cretinul diferă de prost, deoarece idiotul/cretinul suferă de o debilitate mintală maximă, condiţionată fiziologic. În schimb, prostul se compară cu inteligentul şi adesea trece drept unul.

Richard Bandler a dat următorul exemplu de dialog, care mi s-a părut memorabil:

„- Eşti prost?

– Nu, dar îmi dau seama când vorbesc cu unul”

Astfel, în viaţa cotidiană pare destul de uşor să „recunoaştem” un prost. Cu toate acestea, procesul de a da exemple pentru categorii foarte specifice de prostie este unul deosebit de provocator. În articolele care urmează, voi prezenta în detaliu, cu exemple, tipurile diferite de prostie, dar şi de inteligenţă.

Îmi propun, în această nouă serie, să abordez structurat, sub forma unui eseu fără pretenţii ştiinţifice, o chestiune foarte serioasă şi gravă, tratată prea mult în băşcălie. Acesta este al doilea articol. În articolele următoare, voi elabora pe marginea următoarelor patru categorii pe care le amintesc din articolul anterior:

(A) Scopuri da, mijloace/resurse nu

A1. Prost autentic/ Prostul cu pretenţii / Homo Stupidus Authenticus

A2. Prostcu diplomă /Homo Stupidus cum Diploma

A3. Novice cu ambiţii / Homo Novitius cum Ambitiones

A4. Prost erudit / Homo Stupidus Scolasticus

A5. Prost deştept / Homo Stupidus Theoreticus

(B) Scopuri da, mijloace/resurse da

B6. Deştept inteligent / Homo Smart Quod

B7. Inteligent activ / Homo Intelligens Activus

B8. Inteligent erou / Homo Intelligens Heros

B9. Prost expert / Homo Stupidus Peritus

(C) Scopuri nu, mijloace/resurse nu

C10. Prost adaptat / Homo Stupidus Aptaretur

C11. Novicele fără ambiţii / Homo Novitius Nullo Ambitiones

(D) Scopuri nu, mijloace/resurse da

D12. Inteligent pasiv / Homo Intelligens Passivus

D13. Prost ignorant / prost simpatic / Homo Stupidus Ignorans

V-am atras atenţia? Ei bine, dacă da, atunci vă invit să citiţi următoarele articole, în care voi exemplifica şi explica aceste categorii.

Îţi mulţumesc.

Happy intelligence!

Ştefan Alexandrescu

Copyright (C) Ştefan Alexandrescu.

Materialele de pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.

Anunțuri

7 păreri la “Schema logică a inteligenţei şi prostiei”

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s