Evaluarea la 360 de grade concepută de Ştefan Alexandrescu – principii generale

Scopul demersului

Acest proiect vizează realizarea unei evaluări la 360 de grade pentru Ştefan Alexandrescu şi, prin extensie, toţi clienţii care doresc să folosească acest proces. Mijlocul cu care acest proiect este realizat anual, pentru anul anterior, îl reprezintă măsurarea percepţiilor subiective ale persoanelor din diferite categorii de relaţionare cu care Ştefan Alexandrescu a intrat în contact.

Ipotezele acestei cercetări sunt:

  1. Atributele de brand personal rezultate în urma centralizării răspunsurilor primite rămân în mare parte aceeaşi, de la an la an.

  2. Poziţia atributelor se schimbă, de la an la an

  3. Atributele dezirabile (pozitive) au legătură cu atributele indezirabile (negative)

  4. Pe baza atributelor şi a poziţiilor acestora, se pot formula obiective de branding personal, în sensul accentuării atributelor pozitive şi a reducerii ponderilor atributelor negative

  5. Pe baza informaţiilor de la 30-40 de oameni intervievaţi, se pot trage concluzii cu privire la sensurile de schimbare observate (în ce măsură obiectivele din trecut au fost îndeplinite; ce obiective pot fi stsbilite pentru viitor).

  6. Din lista atributelor pozitive se pot extrage punctele forte ale subiectului, confirmabile prin metode psihometrice, şi punctele slabe – cu aplicaţii în branding personal şi managementul carierei

  7. Pe baza constatărilor, se poate realiza o analiză SWOT a subiectului.

Dacă acestea au fost întrunite, atunci obiectivitatea studiului este dată prin stabilirea clară a unor atribute pozitive şi a unor atribute negative, ca medie a subiectivităţii respondenţilor. Astfel, se realizează evaluarea la 360 de grade.

Metodologia

Pasul 1. Se stabilesc categorii profesionale şi categorii personale, egale ca număr de oameni cuprinşi în acestea.

Pasul 2. Pentru fiecare categorie, se stabileşte o listă de persoane care sunt întrebate (prin e-mail şi telefon): care sunt 4 caracteristici pozitive şi 4 caracteristici negative, primele care vin în minte, subiectiv, legat de subiectul evaluării. Se notează răspunsurile acestor persoane într-o manieră concentrată, într-un tabel (participanţii la workshop şi clienţii în consultanţă primesc un tabel atât în format electronic, cât şi listat).

Criteriile de selecţie pentru cei care au dat feed-back. Respondenţi:

  • ce se încadrează preponderent într-un context (şi-au format o impresie asupra subiectului dintr-un anumit unghi)

  • cu care subiectul a păstrat legătura în perioada pe care s-a făcut evaluarea

  • care au capacitatea intuitivă de cunoaştere a celorlalţi foarte bună, fie prin natura relaţiei cu subiectul, fie prin natura profesiei lor.

  • care să nu fi dat un feed-back la o evaluare din trecut (excepţie: maxim 3 persoane din ani anteriori pe fiecare evaluare si acelea de preferinta sa dea parerea dintr-o ipostaza diferita decat cea anterioara).

Clasificarea categoriilor majore de respondenţi pentru subiectul Ştefan Alexandrescu:

1a. Persoane care au cunoscut subiectul pentru o perioadă de timp semnificativă (exemple: rude, prieteni, clienţi, colaboratori, colegi)

1b. Persoane cu care subiectul s-a întâlnit de una-două ori, în diferite ocazii (evenimente de networking; cursuri, seminarii, traininguri, workshopuri de scurtă durată; dating)

2a. Persoane în câmpul profesional (clienţi, web 2.0, traineri, coachi, colegi de master)

2b. Persoane în câmpul personal (rude, prieteni, amici, cunoştinţe, colegi de apartament, dating, persoane cunoscute în activităţi legate de hobby)

Pasul 3. Se face o departajare, între persoanele care au dat răspunsuri complete (cel puţin 3 atribute pozitive şi cel puţin 3 atribute negative, fiecare distinctive şi diferite unele de altele) şi cele care au dat răspunsuri incomplete.

Pasul 4. Se realizează o fişă cu frecvenţe pe baza tuturor răspunsurilor.

Pasul 5. Rata de succes constatată prin această abordare iniţială se înregistrează între 40-50 % (răspunsuri complete din răspunsuri totale – deci pentru 30-40 de feed-back-uri trebuie abordate in jur de 80 de persoane). În cazul în care numărul de persoane necesare pentru o categorie de relaţionare nu a fost atins, el este completat prin contactarea suplimentară a altor persoane care se încadrează în aceeaşi categorie.

Pasul 6. Cotarea răspunsurilor.

Răspunsurile complete se punctează după cum urmează, pentru fiecare atribut în parte:

Poziţia atributului în lista respondentului X1…..Xn (n răspunsuri complete)

Nr. puncte

Locul 1

3

Locul 2

2

Locul 3

1

Locul 4

0.5

Locurile 5-6

0

Se adună punctajul pentru fiecare atribut pozitiv şi pentru fiecare atribut negativ, de la fiecare dintre răspunsurile complete.

Pasul 7. Prin modul în care sunt formulate atributele (o serie de cuvinte şi expresii), se relaţionează punctele forte cu punctele slabe, într-o manieră grafică uşor de înţeles.

Pasul 8. Se realizează o analiză de conţinut pe baza rezultatelor obţinute.

Pasul 9. Se diseminează răspunsul final tuturor celor care au participat la cercetare, cu respectarea confidenţialităţii corespondenţilor (sunt trecute doar iniţialele acestora în fişierul care le este trimis acestora).

Pasul 10. Se formulează obiective de dezvoltare profesională pentru anul următor (evaluarea pentru anul 2012 se realizează în 2013, iar obiectivele se fixează pentru 2013)

Note:

  • Analiza este realizată la persoana I, de către subiectul evaluării, care este şi cel care înregistrează răspunsurile (feed-back-urile).

  • Metodologia pentru evaluarea brandului personal este realizată de către Ştefan Alexandrescu şi perfecţionată de-a lungul anilor

  • La final, se realizează şi un top al persoanelor care cunosc subiectul cel mai bine, în funcţie de câte şi care din atribute au fost specificate de fiecare respondent în parte. Acest top ajută deoarece acestea sunt perosnele ce cunosc cel mai bine subiectul evaluării şi pot oferi feed-back relevant pe marginea lui în viiitor.

Pentru mai multe detalii şi consultanţă specializată, te rog scrie-mi la artis_consulting [punct] training [at] yahoo [punct] com

Acestea fiind scrise,

Îţi urez happy self-branding!

Îţi mulţumesc

Ştefan Alexandrescu

Dacă ţi-a plăcut acest articol, atunci îţi recomand şi:

Cine eşti tu şi cum te vezi prin ochii celorlalţi

Pentru o listă de articole pe tema brandingului personal, accesează această listă

Copyright (C) Ştefan Alexandrescu.

Materialele de pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.

Anunțuri

9 păreri la “Evaluarea la 360 de grade concepută de Ştefan Alexandrescu – principii generale”

  1. Pingback: 4+, 4- | DISCERNE

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s