Marketingul psihologiei şi al NLP-ului

Hristos a inviat!

V-am pregatit de Paste continuarea seriei incepute acum 2 saptamani. Am publicat doua articole despre diferentierea in marketing intre psihologie si NLP. Va invit sa le (re)cititi aici si aici. Acest articol constituie o concluzie.

Au fost dintotdeauna oameni în NLP care au folosit unelte din domeniu pentru a câştiga bani păcălind oamenii repede şi oameni care au folosit uneltele NLP în scopuri ştiinţifice şi cu rezultate dovedite, mai ales în cadrul organizaţional. Dar nu despre asta e vorba. Este vorba despre faptul că NLP şi psihologia sunt domenii diferite. Aşa cum coachingul şi psihologia sunt domenii diferite. Aşa cum mecanicul de tren şi vatmanul fac lucruri diferite. Fiecare sunt reglementate şi standardizate diferit. Aşa cum există în România un Colegiu al Psihologilor, există şi o Asociaţie Română de Coaching (ARC), fiecare având anumite norme de etică şi anumite reglementări pentru desfăşurarea profesiei pe care o patronează, având ca membri practicanţi ai acelei profesii, ale căror drepturi se obligă să le apere. În schimb, prezenţa ARONLP (Asociaţia Română de Programare Neuro-Lingvistică) din punct de vedere deontologic şi marketing este prea puţin aplicată.

Un trainer NLP care se marketează ca trainer NLP îşi face un serviciu sieşi, pentru că se diferenţiază clar de un psiholog sau de un coach, spre exemplu, dar face un serviciu şi potenţialilor clienţi, pentru că ştiu clar pentru ce se duc la el, şi concurenţei, pentru că permite clar să diferenţieze cine este concurenţă directă şi cine este concurenţă indirectă.

În schimb, un trainer NLP care nu e psiholog dar se marketează ca psiholog face un deserviciu profesiei sale, clienţilor şi comite un malpraxis ( a se citi „fals”) din punct de vedere psihologic. De fapt, eroarea, susţin eu, este una de marketing, chiar dacă nu apare niciodată abordată astfel.

Voi intra puţin în câteva detalii tehnice pentru clarificare şi exemplificare. Orice produs sau serviciu vinde anumite beneficii către publicul-ţintă, care în mod ideal se găseşte în piaţă. Cei care au în ofertă un anumit produs/serviciu îşi structurează oferta în funcţie de concurenţă. Concurenţa este directă sau indirectă. Spre exemplu, există o concurenţă directă între Tide şi Ariel pe segmentul premium al detergenţilor. Cele două branduri concurează pentru satisfacerea exact aceloraşi necesităţi ale publicului-ţintă. Dero însă nu concurează direct la acelaşi nivel cu Ariel, pentru că nu se găseşte în acelaşi segment, deşi e aceeaşi categorie de produs. Se adresează altor necesităţi, altui public-ţintă. Ariel concurează încă şi mai indirect cu Dove. Dar dacă este să luăm în considerare faptul că cineva poate alege între a cumpăra un săpun prost şi un detergent bun sau un săpun prost şi un detergent slab, atunci se pune problema de concurenţă indirectă între Ariel şi Dove, aşa cum cineva care organizează un concurs de dans ia în considerare ca şi concurenţă indirectă o competiţie de judo, lansarea unei superproducţii sau un meci de fotbal.

Cele trei domenii luate pentru exemplificare: NLP-ul, psihologia şi coachingul pot intra în concurenţă indirectă, prin faptul că se adresează unei pieţe largi de oameni care au necesităţi de autocunoaştere şi informare. Dar ele nu pot intra în concurenţă directă pentru simplul motiv că sunt servicii diferite. Ele se adresează unor necesităţi diferite. Am să dau nişte exemple. Dacă cineva are o traumă, se duce la un psiholog, care îl poate ajuta să-şi înţeleagă trecutul. Dacă cineva vrea să îşi îmbunătăţească performanţa de a vorbi în public, se duce la un specialist NLP, care îi va oferi un set de tehnici, tactici, trucuri şi ponturi pentru a-şi spori charisma. Dacă cineva doreşte să formuleze şi să atingă un obiectiv, se duce la un coach, împreună cu care va elabora un program de monitorizare a etapelor până la atingerea obiectivului. Pare că toţi (şi psihologul, şi practicianul NLP, şi coachul) s-ar putea ocupa la fel de bine şi de traumă, şi de public speaking, şi de goal planning. Par asemănătoare, dar nu sunt.

Un trainer NLP care spune că e psiholog, dar nu specifică ce studii are la bază în acest sens, în schimb se adresează unei nişe din aria psihologie pentru servicii de dezvoltare personală (o manieră de a „umbla cu cioara vopistă”) este ceea ce se numeşte brand infrigement. Adică o categorie care intră pe teritoriul de poziţionare a unei alte categorii.

Care este esenţa? 

„În psihodiagnoză, delimitările între normalitatea psihică şi ceea ce iese în afara normalităţii includ măsurători cantitative, dar şi calitative, cel mai adesea integrând cele două şiruri de judecăţi.” (M. Minulescu – Curs de Introducere în psihodiagnoză, pag. 51). Întrebarea pe care o adresez în acest eseu este: unde este normalitatea şi cum a fost ea măsurată? Normalitatea poate însemna, după părerea mea, 4 lucruri:

  • normalitatea raportată la normă, la un etalon, obţinut statistic;
  • normalitatea raportată la o lege, la un set de reguli, un set de principii, directive, stabilite de o autoritate formală sau non-formală;
  • normalitatea raportată la majoritate – cea mai periculoasă formă de normalitate;
  • normalitatea raportată la fire, la esenţă.

Observ cum unii (prea mulţi) din cei care conduc asociaţii profesionale şi reglementează domenii ale comunicării ignoră legi fundamentale ale comunicării de marketing prin lipsa de anticipare a problemelor care apar pe o piaţă în dezvoltare a serviciilor. Aceste servicii (consiliere psihologică, psihoterapie, NLP, coaching) satisfac necesităţi de autocunoaştere şi educare. În acelaşi timp, există o tot mai mare avalanşă de absolvenţi în psihologie care nu reuşesc să practice psihologia. Părerea mea este că e un caz de malpraxis în marketing, nu în psihologie. Şi se petrece la un nivel organizaţional.

Happy personal development!

Iti multumesc!

Stefan Alexandrescu

Dacă ţi-a plăcut acest articol, atunci îţi recomand şi:

Marketing Un-Mix

Am dezvoltat pe marginea acestui subiect în cartea Modelarea din NLP, o cale rapidă spre excelență.

Copyright (C) Ştefan Alexandrescu.

Materialele de pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.

Anunțuri

O părere la “Marketingul psihologiei şi al NLP-ului”

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s