De la Ana la Caiafa, partea a III-a, sau Mâţa fiebinte din curtea SNSPA

17 04 2013

Motto:

„Pisica moartă rămâne aici!”

Franklin Delano Roosevelt, preşedinte al SUA (1933-1945)

Acest articol este al treilea din seria „De la Ana la Caiafa”. Vă recomand să citiţi articolele anterioare pentru a face legătura logică.

De la Ana la Caiafa, partea I, sau Cum să îţi obţii şi vizezi actele de studii de licenţă şi master din România pentru a fi recunoscute în străinătate

De la Ana la Caiafa, partea II, sau Cum să îţi apostilezi, traduci şi legalizezi actele de studii pentru a fi recunoscute în străinătate

Acest articol va fi continuat. Urmăriţi seria pentru a înţelege mai bine ce trebuie să faceţi din punct de vedere birocratic şi administrativ pentru a avea actele de studii pregătite pentru a fi recunoscute în altă ţară. Îmi doresc ca articolele de mai sus să fie citite de cât mai mulţi studenţi şi absolvenţi români. Desigur, nu luaţi tot ce zic eu de bune, verificaţi informaţiile la sursă. De aceea, v-am dat datele de contact ale principalelor instituţii cu care aveţi de-a face în România în procesul de eliberare a actelor necesare pentru recunoasterea şi echivalarea în străinătate a diplomelor. Acest articol e o continuare directă şi un studiu de caz cu privire la unele din dificultăţile procesului de echivalare şi recunoaştere a studiilor.

Fabulospiritul, la mare artă în educaţie

Am crescut într-un mediu în care avem, într-o manieră tulburătoare, câteva iluzii:

  • iluzia că cei care conduc destinele educaţiei româneşti sunt responsabili (response+ability). Nu sunt. Ei au doar autoritatea de a lua decizii pe care alţii, de la mii până la milioane, le suportă

  • iluzia că diplomele instituţiilor de învăţământ superior sunt automat recunoscute în oricer ţară din Uniunea Europeană. Nu sunt. Iar statul român, după cât îi stă în putinţă, nu te ajută, ci te împiedică

  • iluzia că între instituţiile statului există o comunicare oficială. Nu este.

  • iluzia că a-ţi continua studiile în străinătate e un drept. Nu este. E un lux. Iar luxul se plăteşte.

Aceasta este o poveste reală, care îi afectează pe cel puţin vreo 10.000 de absolvenţi de mastere la ID finalizate la SNSPA. Poate şi pe tine. Din cauza asta, fă-ţi timp să citeşti acest articol pe îndelete, pentru că de asemenea detalii poate depinde viitorul tău. Dar pentru asta să o luăm cu începutul.

Prin noiembrie 2012, am mers la CNRED ca să mi se vizeze actele de studii de la SNSPA. Nu ştiam pe atunci că nu mi se poate viza diploma de master decât dacă mi se vizează mai întâi diploma de licenţă. Irina Iordache s-a uitat peste acte şi s-a uitat ca la maraton, pentru că nu mi-a spus că ar fi ceva în neregulă cu ele, ci m-a trimis la plimbare pentru că nu aveam diploma de licenţă vizată. În fine.

În 9 ianuarie 2013, m-am întors cu actele de la licenţă la master şi aveam speranţa ca CNRED să mi le vizeze. Aici m-am lovit de opoziţia dlui Mihăilescu, care susţinea că este nevoie de planul de învăţământ al masterului de comunicare managerială şi resurse umane (în care eu mi-am obţinut dizertaţia în vara lui 2011), forma ID, avizată de către MECTS. De aici începe un meci de ping-pong între Cristian Mihăilescu de la CNRED şi secretarul şef al SNSPA, Sorin Dragnea. Eu eram mingiuţa de ping-pong, pentru simplul motiv că aceşti doi bărbaţi, oameni adulţi în toată firea, se înţelegeau atât de bine unul cu celălalt încât refuzau să vorbească la telefon unul cu altul.

Aici începe telefonul fără fir între doi surzi. Cu refuzul de a-mi viza mie actele de studii de la SNSPA. Aceasta este o mâţă care, deşi moartă, a fost aruncată între atâtea mâini, încât pe parcurs s-a încălzit şi s-a transformat, dintr-o felină micuţă, în ditai râsul.

Aşadar, primul răspuns al lui Sorin Dragnea este să-mi dea o versiune printată a H.G. nr.1011/08.10.2001 privind organizarea şi funcţionarea învăţământului la distanţă şi a învăţământului cu frecvenţă redusă în instituţiile de învăţământ superior. Am luat foaia respectivă şi am dus-o la CNRED. Astfel, s-a născut o dispută de interpretare legislativă.

Cf. Cristian Mihăilescu, sensul art. 3 (1)-(2) este acela că fiecare plan de învăţământ, fie pentru zi, fie pentru ID, trebuie să fie avizat, acreditat, aprobat de către MECTS.

ART. 3

(1) Sunt abilitate sa organizeze învatamânt la distanta si învatamânt cu frecventa redusa institutiile de învatamânt superior acreditate, în specializarile universitare autorizate provizoriu sau acreditate conform Legii nr. 88/1993 privind acreditarea institutiilor de învatamânt superior si recunoasterea diplomelor, republicata.

(2) Sunt abilitate sa organizeze învatamânt la distanta si învatamânt cu frecventa redusa în specializari postuniversitare institutiile de învatamânt superior acreditate, la propunerea senatelor universitare si cu acordul Ministerului Educatiei si Cercetarii.

Această interpretare se găseşte în opoziţie cu interpretarea d-lui Sorin Dragnea, secretar-şef SNSPA, care insista pe art. 10-11 ale aceleiaşi legi, susţinând că dacă un plan de învăţământ este avizat pentru zi şi acesta conţine aceleaşi dicipline şi condiţii ca şi cel pentru ID, atunci planul de învăţământ la ID nu trebuie avizat, acreditat, aprobat de către MECTS.

ART. 10

Pentru fiecare specializare planul de învatamânt oferit prin programele de învatamânt la distanta sau de învatamânt cu frecventa redusa este corespunzator celui de la forma de învatamânt superior de zi.

ART. 11

În învatamântul superior si la forma de învatamânt la distanta sau de învatamânt cu frecventa redusa functioneaza sistemul de credite transferabile în aceleasi conditii cu cele prevazute pentru forma de zi.

În acest context, SNSPA nu ar avea un plan de învăţământ pentru ID a masterului de comunicare managerială şi resurse umane avizat, aprobat, acreditat de minister. Ca bază pentru forma ID a masterului de comunicare managerială şi resurse umane se foloseşte planul de învăţământ de la zi, care este avizat, aprobat, acreditat de minister.

Dl. Mihăilescu de la CNRED a cerut un document care, cf. d-lui Sorin Dragnea, nu ar fi existat niciodată, pentru că nimeni nu l-a cerut. D.p.d.v. al scretarului-şef SNSPA, eliberarea unui asemenea document ar fi constituit un fals. D.p.d.v al CNRED, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului nu putea aviza favorabil diploma de master în comunicare managerială şi resurse umane pentru recunoaşterea şi echivalarea în străinătate, fără acel plan de învăţământ la ID vizat de MECTS  întrucât ar fi comis un fals.

A se observa că în tot acest demers, nu a existat niciun discurs inter-instituţional, ci doar un ping-pong absurd. Era evident că cineva bătea câmpii. Laptele nu putea să fie şi alb şi negru în acelaşi timp. Întrebările mele erau: cine minte? cine nu şi-a făcut treaba? cine este responsabil pentru această situaţie?

Aşa că am abordat amândouă instituţiile în paralel: şi MECTS, şi SNSPA.

Remus Pricopie, actualul ministru al MECTS (nr tel 02140556223, 02140556208), este din întâmplare fostul rector SNSPA. Înainte de a fi fost rectorul SNSPA, a fost decanul Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice, din întâmplare tocmai în perioada în care au fost acreditate şi avizate de minister planurile de învăţământ de la masterele de la ID, inclusiv masterul urmat de mine, cel de comunicare managerială şi resurse umane. Acum un lucru interesant de ştiut despre prof. univ. dr. Remus Pricopie este că el predă relaţii publice. Teoretic, ar trebui să ne bucure că un asemenea specialist se află la conducerea MECTS, nu? Er… Mai gândeşte-te!

Am pregătit un memoriu pe care i l-am trimis prin e-mail ministrului Pricopie luni, pe 21 ianuarie 2013. Mi-a răspuns scurt, că se va interesa despre ce este vorba. Şi se pare că s-a interesat atât de bine, încât de atunci nu am reuşit să mai primesc niciun răspuns de la el. E-mail-urile repetate, solicitările de audienţă şi telefoanele la minister nu au dat roade. La un moment dat, o secretară de la MECTS mi-a sugerat să nu mai sun o dată la două zile, că degeaba sun. „Don’t call us, we’ll call you”.

Prof. univ. drd. Mihnea Cosmin Costoiu este ministrul delegat pentru învățământ superior, cercetare științifică și dezvoltare tehnologică. Studiindu-i CV-ul pe internet, am constatat că a studiat în străinătate şi că pare că a avut oarece tangenţe şi cu cercetarea academică. Am aflat că pe atunci, ministrul nu avea birou pe nicăieri, nu avea program de audienţe şi nu răspundea la niciun e-mail oficial. Mama m-a întrebat oare ce făcea acest ministru şi i-am mărturisit că nu prea aveam idee, iar ea s-a întrebat dacă nu cumva în curând vom avea un ministru delegat şi pentru învăţământul din creşe şi grădiniţe.

Conf. univ. dr. Nicoleta Corbu, actualul decan al Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice „David Ogilvy” (Telefon 0213180881, 0753084031) din cadrul Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) mi-a acordat o audienţă (programul său de audienţe este joia între 15-17) în a doua jumătate a lui ianuarie 2013. Atitudinea ei a fost una foarte preocupată, îngrijorată. A recunoscut problema ca una validă, nu doar la nivelul unui caz, ci şi pentru TOŢI STUDENŢIII SNSPA CARE AU FINALIZAT ORICE MASTER LA ID şi că necesită o rezolvare la nivel instituţional şi că urmează să desfăşoare o procedură pentru a comunica cu MECTS despre această problemă. Ce procedură, nici ea nu ştia prea bine, dar a rămas cu îngrijorarea.

Aşadar, la sfârşitul lui ianuarie 2013, mâţa moartă din curtea SNSPA a fost aruncată în curtea MECTS. Ca să pun şi eu lemne pe foc, am înregistrat memoriile către cei doi miniştri pe 5 februarie 2013 la registratura MECTS, sub numărul de înregistrare 71225 I, II. Aceasta este o a doua mâţă fierbinte, care a fost aruncată de la dl. Costoiu la dl. Paraschiv, de la Direcţia generală a învăţământului superior (nr. tel 0214055796). Acesta a pasat cu promptitudine mâţa la dl. Ştefan Ioan Groza (telefon 0214056206, 0757-087772) din cadrul aceleiaşi instituţii. Pasatul acestei mâţe a mai durat vreo două săptămâni, până am reuşit să intru în audienţă la dl. Groza. Biroul dl. Groza se găseşte la sediul MECTS de pe str. G-ral. H.M. Berthelot, la parter, camera 16, în stânga intrării principale.

Dl Groza a refuzat să spună care interpretare legislativă de mai sus e corectă sau nu, a refuzat să îmi indice o persoană responsabilă pentru a rezolva această situaţie, a refuzat să comenteze pe marginea poziţiei departamentului juridic al MECTS. El a susţinut că fiecare plan de învăţământ, chiar şi de la ID, trebuie să fi fost vizat de către MECTS şi că există cu siguranţă un număr de înregistrare pentru acel aviz, dar că REFUZĂ să-l caute pentru un singur om (!) – de parcă aş fi fost singurul care avea nevoie de asta. În cele din urmă, a pasat mâţa fierbinte înapoi în ograda SNSPA, ceea ce a încercat şi Cristian Mihăilescu de la CNRED să facă şi nu prea a reuşit.

VA URMA

PS: Dacă ţi-a plăcut acest post, citeşte-le şi pe celelalte din această serie! Iată prezentarea ei pe larg, cu linkuri către toate articolele!

Happy education!

Îţi mulţumesc!

Ştefan Alexandrescu

Copyright (C) Ştefan Alexandrescu.

Materialele de pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.

Anunțuri

Acțiuni

Information

8 responses

8 06 2013
De la Ana la Caiafa, partea a IV-a: Ping-Pong instituţional | DISCERNE

[…] v-am regăsit! Reiau povestea păţaniei mele cu SNSPA-ul de unde am lăsat-o acum aproape două luni. Am scris aici şi aici care este demersul normal şi oficial pentru a-ţi viza actele de studii […]

Apreciază

4 07 2013
Nicoleta

intr-un final sa inteleg ca acest master nu este acredita?

Apreciază

4 07 2013
discerne

ba da, este acreditat, dar au ratacit hartiile care demonstreaza asta

Apreciază

4 07 2013
discerne

Nicoleta, te invit sa citesti si continuarea la acest articol aici si peste 2 zile, adica pe 6 iulie, partea a V-a din aceasta serie, intitulata „In casuta din poveste”

Apreciază

4 07 2013
Luna antreprenoriatului şi a inovaţiei | DISCERNE

[…] şi legalizezi actele de studii pentru a fi recunoscute în străinătate” şi în “Mâţa fierbinte din curtea SNSPA“. Voi continua seria în luna iulie, mi-am tot propus să o termin, sper că în […]

Apreciază

6 07 2013
De la Ana la Caiafa, partea a V-a: În căsuţa din poveste | DISCERNE

[…] mi se pare că atât domnul Groza (despre care am scris aici), cât şi domnul Dragnea şi doamna Corbu (despre care am scris aici şi aici) sunt nişte […]

Apreciază

11 07 2013
Seria “De la Ana la Caiafa” pe Discerne | DISCERNE

[…] partea a III-a, sau Mâţa fiebinte din curtea SNSPA (17 aprilie 2013) […]

Apreciază

2 10 2014
Articole pentru studenţi | DISCERNE

[…] De la Ana la Caiafa, partea a III-a, sau Mâţa fiebinte din curtea SNSPA […]

Apreciază

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




%d blogeri au apreciat asta: