Mulţumeşte-i pe ceilalţi!

28 03 2013

Baza evaluării acestui driver AT este considerată condiţionarea mulţumirii într-o acţiune prin satisfacţia sau cel puţin lipsa insatisfacţiei altei persone cauzată de rezultatul acestui demers. Aspectele care ţin de atenţia la feed-back, orientarea spre ceilalţi şi sensibilitatea la critică sunt trăsături componente ale acestui driver AT care pot fi detectate şi din analiza grafologică. Acest driver AT determină individul să:

  • aibă o tendinţă spre scuzomanie;

  • cadă de acord şi să cedeze destul de uşor;

  • încerce să evite conflictele de orice tip;

  • se îngrijoreze cu privire la a nu-i îngrijora/deranja pe ceilalţi;

  • nu înceapă să lucreze până când nu o vede cineva că lucrează,

având consecinţele că cei/cele cu scor dominant/ridicat la acest driver AT (cel mai curând) vor:

  • fi buni jucători în echipă dar nu lideri;

  • face aproape orice pentru a fi siguri că ceilalţi sunt mulţumiţi (nu întotdeauna cu efectul dorit);

  • fi uşor de deprimat şi cu toane;

  • acorda merit chiar şi atunci când nu e meritat;

  • avea dificultăţi în a confrunta performanţele slabe ale celorlalţi;

  • avea aşteptări ca ceilalţi să ştie ceea ce ei/ele vor fără să spună (clarviziune!);

  • părea destul de dispuţi/duspuse la compromisuri.

Un exemplu clasic despre cum a câştigat un expert 10.000 $ pentru o zi de consultanţă este testul de recrutare genial de simplu şi eficace realizat pentru o linie aeriană americană. Compania avea nevoie să angajeze personal care să aibă o performanţă excelentă cu publicul pentru că aveau plângeri în ceea ce priveşte relaţiile cu clienţii. Consultantul a aliniat toţi candidaţii de-a lungul unui salon în care era o oglindă cu două feţe. Fiecare dintre ei era chemat pe rând în faţă să spună o poveste. Candidaţii credeau că ceea ce urmăreau cei ce realizau procesul de recrutare este calitatea prezentării lor. De fapt, acest aspect nu îi interesa câtuşi de puţin pe recrutori. De fapt, nici nu ascultau candidatul care vorbea. Ceea ce făceau în schimb era să monitorizeze cu precizie cât de multă atenţie acordau cei de pe margine către cel/cea care vorbea. Au selectat personalul din cei care erau atenţi la ceilalţi atunci când aceştia spuneau povestea şi, ca efect, într-un timp destul de scurt, reclamaţiile au ajuns… la zero!

Oamenii care au tendinţa să-i mulţumească pe ceilalţi pot fi uşor întâlniţi în organizaţii non-guvernamentale, un sector cu care am avut contact direct destul de frecvent în acest sens fiind asociaţiile studenţeşti. Acesta este mediul în care îşi pot satisface driverul AT de a-i mulţumi pe ceilalţi. Totuşi, un lucru pe care îl învaţă mai repede sau mai încet aceia cu acest driver AT dominant este că… nu pot mulţumi pe toată lumea! Bill Cosby a afirmat într-o emisiune televizată că “cei care încearcă să-i mulţumească pe toţi ajung să nu mulţumească pe nimeni”. Te invit să citeşti mai departe o povestioară amuzantă care ilustrează această idee: Petrecerea de Crăciun.

Avantajele pe care le au cei/cele cu driverul AT Mulţumeşte-i pe ceilalţi sunt: capacitatea de a se înţelege bine cu ceilaţi, fiind “mortarul” care ţine echipa împreună, faptul că sunt buni inovatori (dar nu inventatori), sunt buni comunicatori, empatici, toleranţi, flexibili, îi implică pe alţii şi pot manifesta compasiune. Excelează în tot ce ţine de construirea unor bune relaţii cu şi între oameni, cum sunt domeniile: medicină, echipe, arbitraj, training, negociere, etc.

Provocările inerente driverului AT Mulţumeşte-i pe ceilalţi! sunt: dificultăţile în luarea deciziilor, preocuparea excesivă pentru satisfacerea altora, dificultatea în a prioritiza criteriile altora după care se raportează, empatizarea exagerată (sau compasiunea confundată cu mila). Tendinţele lor pot fi distructive atunci când li se cere leadership sau păreri critice.

Pentru îmbunătăţire, cine are driver AT dominant are nevoie să:

  • spună liber şi din proprie iniţiativă ce vrea şi ce crede;

  • gândească la ce e important pentru propria persoană;

  • considere evaluarea performanţelor celorlalţi ca pe un ajutor şi nu ca pe o insultă;

  • îşi dezvolte asertivitatea în detrimentul compătimirii;

  • lase acţiunile să vorbească în locul cuvintelor;

  • înveţe să-i înveţe pe ceilalţi să se descurce singuri;

  • se orienteze şi spre sarcină/proces cu aceeaşi atenţie pe care o acordă relaţiilor, pentru echilibrare;

Modalităţi pentru a te înţelege mai bine cu cei care au acest driver AT dominant:

  • încurajează-i;

  • oferă-le sprijin;

  • ajută-i să înţeleagă direcţiile de îmbunătăţire de mai sus pe care au nevoie să le conştientizeze.

Dacă ţi-a plăcut acest articol, atunci te invit să citeşti şi alte articole despre driverele din analiza tranzacţională.

.Acest articol este dezvoltat pe baza unui material disponibil postat iniţial la adresa http://www.brefigroup.co.uk/acrobat/drivers.pdf , actualmente www.realise.org. Site-ul este deţinut de Cliff Edwards. Michael Reddy este proprietarul drepturilor de autor pentru versiunea originală în limba engleză. Acest material este o dezvoltare a celui în limba engleză. Copyright (C) Michael Reddy, 2007 pentru versiunea în limba engleză. Drepturile de autor pentru traducerea în română şi completare: Ştefan Alexandrescu. Copyright (C) Ştefan Alexandrescu 2007, 2011. Articol actualizat la 5 martie 2016.

Anunțuri

Acțiuni

Information

5 responses

28 03 2013
Mirela Podoleanu

interesanutarticol.ma regasesc cumva in tipologie si imi sunt f.necesare sfaturile de corectie.multumesc

Apreciază

28 03 2013
discerne

Cu placere

Apreciază

23 04 2013
Lista articolelor despre driverele din analiza tranzacţională | DISCERNE

[…] Mulţumeşte-i pe ceilalţi! […]

Apreciază

6 10 2013
Dacă vrei să mulţumeşti pe toată lumea… | DISCERNE

[…] Dacă ţi-a plăcut acest articol, atunci îţi recomand şi Mulţumeşte-i pe ceilalţi! […]

Apreciază

24 02 2014
10 lucruri care NU cred că sunt IMPORTANTE pentru SUCCESUL în viaţă. Partea I. | DISCERNE

[…] Dar mai sunt şi mulţi care, spre deosebire de mine, încearcă să fie pe placul celorlalţi. […]

Apreciază

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




%d blogeri au apreciat asta: