Grăbeşte-te!

Baza evaluării acestui driver AT este considerată ca acordarea unei atenţii sporite virtuţii de a realiza orice într-un timp cât mai scurt posibil. Şi acesta poate fi detectat, până la un anumit punct, în scris. driverul AT determină omul să:

  • acţioneze, gândească şi vorbească găbit, precipitat, uneori pripit;

  • încerce să facă mai mult şi mai multe decât îi permite timpul;

  • întrerupă, corecteze sau completeze frazele celorlalţi;

  • facă totul în ultima clipă;

  • nu aibă prea multă răbdare

cu consecinţele cei/cele cu scor dominant/ridicat la acest driver AT (cel mai curând) vor:

  • întârzia frecvent;

  • rata termenele-limită;

  • lăsa oamenii în urmă (literal şi metaforic);

  • planifica prost timpul, pentru că vor considera planificarea o pierdere de vreme;

  • avea o estimare greşită asupra a cât de mult sau cât de puţin durează pentru a realiza ceva;

  • fi iritaţi de aspectele care au legătură cu detaliul şi perfecţiunea;

  • fi distraşi, obosiţi sau exasperaţi de cineva care are un driver AT dominant Fii perfect(ă)!.

Cel mai bine descrie acest driver AT o poveste folosită de Steven Covey:

La un moment dat, era un om în pădure care tăia un copac cu ferăsătrăul. Un trecător care îl vede îi spune:

Nene, mai stai şi odihneşte-te, şi cu ocazia asta se răceşte şi ferăstrăul şi ai să tai mai cu spor!

N-am timp să mă odihnesc! Trebuie să tai!

Într-o vreme, acesta era unul din driverele mele dominante. Am constatat că şi la alţii, una din convingerile legate de acest driver AT este că trebuie să folosească timpul util, să-l umple cu ceva, într-o vreme chiar aveam o agendă în care notam în fiecare zi câte minute pierdeam. De asemenea, lipsa de capacitate de a estima duratele creea serioase probleme când venea vorba de stabilirea în avans a valorii unui contract de consultanţă, astfel încât a trebuit să învăţ să fiu mai echilibrat în reacţii şi să estimez mai obiectiv planificarea proiectelor, cu atât mai mult cu cât de succesul planificării şi redactării proiectelor depindea calitatea rezultatelor pe care urmau să le obţină clienţii mei în consultanţă, mai ales clienţii pentru servicii care implicau strategie. În demersul de consultanţă, în acest sens, experienţa în planificarea şi executarea propriilor proiecte a avut impactul cel mai mare pentru scăderea impactului acestui driver AT.

Un exemplu de moment în care mi-a folosit acest driver a fost unul în care am profitat de o pauză de jumătate de oră neplanificată (din motive tehnice) într-o şedinţă de comunicări publice în domeniul psihologiei publicităţii. Atunci am înaintat şi a fost acceptată propunerea să susţin un subiect legat de o prezentare anterioară care a stârnit interesul publicului şi a fost bine primit. Dacă nu aş fi avut determinarea de a acţiona pe loc (decizia a fost cu atât mai pripită cu cât trezindu-mă în faţa publicului mi-am dat seama că nu ştiam exact despre ce urma să vorbesc), aş fi ratat oportunitatea de a transmite informaţii utile şi a mă face remarcat.

Avantajele driverului AT Grăbeşte-te!se observă prin iniţierea proiectelor, energia şi entuziasmul degajate şi se valorifică în pornirea demersurilor de orice tip şi oriunde acţiunea este mai importantă decât acurateţea, cum se întâmplă în situaţiile de criză, unde cel mai adesea driverul AT Grăbeşte-te! Reuşeşte să îi facă pe cei dominaţi de acesta să strălucească.

Provocărileinerentedriverului AT Fii perfect!sunt dificultatea în a finaliza, tendinţa de a întârzia, inclusiv faţă de termenele-limită, scăparea din vedere a unor detalii esenţiale, dificultatea în a lucra cu oricine are dominant driverul AT Fii perfect(ă)!, lipsa de răbdare, proasta estimare a timpului în planificare. Acţiunile celor cu acest driver AT dominant pot fi distructive atunci când se cer detalii, standarde obligatorii sau e vorba de contracte sau aspecte legale. Asociat cu o scăzută capacitate de concentrare (care de asemenea se poate determina din scris) şi cu o lipsă de flexibilitate în gândire pentru a privi problema din mai multe puncte de vedere, poate creea efecte de genul celui din următoarea metaforă:

La o fabrică japoneză de conserve, pe o bandă rulantă s-au constatat conserve goale. O echipă de specialişti au început să se dea peste cap să găsească metoda prin care să reconfigureze maşina pentru a elimina defecţiunea. La un moment dat, un lucrător în fabrică a venit cu ideea de a pune un ventilator lângă acea bandă rulantă calibrat în aşa fel încât să zboare conservele goale de pe banda rulantă când trec prin dreptul lui.

Pentru îmbunătăţire, aceia/ acele cu acest driver AT au nevoie să:

  • înveţe că a ajunge/termina mai devreme nu e o crimă;

  • se gândească şi să planifice dinainte cu privire la REALITATEAtimpului disponibil;

  • înveţe să lucreze în acelaşi ritm cu ceilalţi fără să(-i) exaspereze;

  • aibă definite foarte clar obiective pe termen scurt verificabile după standarde obiective predefinite;

  • îşi exerseze abilitatea de a acorda atenţie unor aspecte precise mai mult timp;

  • înveţe să-şi dea voie să fie mulţumite cu ceea ce pot face în timpul disponibil fără a se da peste cap.

Modalitatea cea mai bună pentru a te înţelege mai bine cu oricine are un scor ridicat pentru acest driver este a-i încuraja să respecte precis termenele, orele şi programul stabilit.

Acest articol este dezvoltat pe baza unui material disponibil postat iniţial http://www.brefigroup.co.uk/acrobat/drivers.pdf , actualmente www.realise.org.Site-ul este deţinut de Cliff Edwards. Michael Reddy este proprietarul drepturilor de autor pentru versiunea originală în limba engleză. Acest material este o dezvoltare a celui în limba engleză. Copyright (C) Michael Reddy, 2007 pentru versiunea în limba engleză. Drepturile de autor pentru traducerea înromână şi completare: Ştefan Alexandrescu. Copyright (C) Ştefan Alexandrescu 2007, 2011

4 gânduri despre „Grăbeşte-te!

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.