Top 10 filme din 2012 văzute în 2012 la cinema

Acum jumătate de an publicam aici topul celor mai bune filme văzute la cinema între 1 ianuarie-15 septembrie 2012, indiferent din ce an. Public cu întârziere un top complet, actualizat, al celor mai bune filme pe 2012 văzute la cinematograf, în România şi în Italia, în perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2012. Toate, cu o singură excepţie, sunt coproducţii internaţionale. Majoritatea sunt filme europene. Sunt filme pe care le recomand din toată inima. Sunt filme care invită la o a doua vizionare pentru a le surprinde profunzimea şi importanţa.

1. Amour

Coproductie Franta-Austria-Germania. Vorbit în franceza si engleza.
Unul din cele mai bune filme facute vreodata despre arta si misiunea ei. Si despre libertate. Punct. Apartamentul personajelor principale functioneaza ca un microcosmos în care acestea se izoleaza si, încet, dar sigur, îsi pierd mintile. Filmul este o critica profunda la adresa artei de consum, care cosmetizeaza lucrurile, prezentându-le într-o lumina stralucitoare, dar înselatoare. Finalul este halucinant, zguduitor si va testeaza abilitatea de cinefili atenti la imaginile propuse pâna în acel punct. Filmul mai este si o cronica despre cum fiecare din noi ne încuiem în propriile minti si ne jucam de-a v-ati ascunselea cu constiinta si cu libertatea (scena prinderii porumbelului este pur si simplu antologica). „Amour” este si extensia, la o scara mai larga, a mesajului din ambele „Funny Games”.

  

2. Cosmopolis

coproductie Franta-Canada-Portugalia-Italia. Vorbit în engleză.

Dupa parerea mea, este cel mai reusit thriller financiar care a fost facut pâna acum. Cronenberg exploateaza într-un stil grandios ura sociala în care i-a azvârlit criza economica pe cei saraci si pe cei bogati. Într-un New York plin de proteste, un important om de afaceri care traieste înconjurat de lux, tehnologie si bogatie, primeste o amenintare la viata lui. Întreaga structura sociala, economica si politica a Americii contemporane (în speta, a SUA) este devoalata în interiorul unei limuzine, unde se petrece o buna parte a filmului. Filmul are o puternica încarcatura simbolica si psihologica pe teme ca omul înlocuit de tehnologie, rapida perimare profesionala a celor lipsiti de resurse, rolul si motivatiile violentei ca raspuns la ruptura sociala dintre bogati si saraci, iluzia perfectiunii, obsesia controlului, goana dupa securitate. Primim o multime de întrebari, iar unele dinte ele ramân deschise, ca sa ne bântuie subconstientul.

  

3. Killing Them Softly

Producţie SUA. Vorbit în engleză.

Greig Fraser şi Scott McNairy au fost premiaţi pentru rolurile jucate.

Am publicat cronica acestui film aici.

  

4. The Hobbitt

Coproducţie SUA-Noua Zeelandă. Vorbit în engleză.
O poveste incredibilă, vizualizată la cele mai înalte niveluri tehnologice, care aduce la viaţă universul lui J.R.R. Tolkien într-o manieră spectaculoasă şi profundă. Philip Jackson a ridicat atât de sus ştacheta în ceea ce priveşte filmul de aventuri fantastice, încât multă vreme nu va mai putea fi depăşit de altcineva decât de sine însuşi.

  

5. Aglaja/ De ce fierbe copilul în mămăligă

Coproducţie Ungaria-Polonia-România. Vorbit în maghiară, română, germană, engleză.
Un film tulburător, despre o copilărie furată, despre relaţiile dintre părinţi şi copii, despre impactul comunismului şi a anilor post-comunism asupra tinerelor genraţii. Un film psihologic greu, excelent jucat şi magistral scris.

  

6. Romanzo di una strage

Coproducţie Italia-Franţa. Vorbit în italiană.
Masacrul din Piaţa Fontana din 1969 a reprezentat un moment de vârf în criza atacurilor „teroriste” care au justificat măsurile aspre ale statului italian. Filmul tratează muşamalizările care au fost făcute în legătură cu acest caz, care acoperă de fapt intervenţia serviciilor secrete italiene ca un „steag fals” împotriva propriului popor. Un subiect grav, tratat într-o manieră docudramatică. Unul din cele mai bun e filme italiene din 2012.

  

7. Diaz: Don’t Clean Up this Blood

Coproductie Italia-Franta-România. Vorbit în italiană, germană, franceză, engleză, spaniolă.

Filmul este o remarcabila încununare a unor eforturi mediatice, jurnalistice si de justitie din partea presei si ONG-urilor internationale si sta ca o marturie a infamiei politicienilor si politistilor care au fost implicati în cea mai ampla suspendare a drepturilor cetatenesti în cunoscuta în „Europa civilizata” a acestui secol.

Valoarea demersului acestui film este cu atât mai valoroasa cu cât Italia sta rau la capitolul „libertatea presei” (cf.  Press Freedom Index, loc 61). De fapt, Italia sta mai rau actualmente decât  Tanzania,  Papua Noua Guinee, Ghana, Trinidad si Tobago, Africa de Sud, Bosnia si Hertegovina, Haiti, Hong Kong si Taiwan (care apartin Chinei), si evident, mai rau decât România si Moldova.  De aceea, este cu atât mai laudabil faptul ca filmul a primit si 3 premii ale Sindicatului National Italian al Jurnalistilor de Film.

Aceeasi poveste este spusa din punctul de vedere a mai multe personaje, a caror perspectiva se întretaie si contureaza cu complexitate peisajul terifiant al unui stat politienesc ce lupta împotriva democratiei.

Premiat în primavara la Berlin, aceasta docudrama reconstituie cu minutiozitate reprimarea brutala  a zeci de tineri care protestau pasnic la Genova, în 2001, cu ocazia Summitului G8 care se desfasura în oras.

  

8. Skyfall

Coproducţie Marea Britanie-SUA. Vorbit în engleză.
2 premii Oscar din cele 5 binemeritate nominalizări încununează capodopera lui Sam Mendes. Cel mai bun film britanic al anului (BAFTA) Alte 28 de premii şi 65 de nominalizări. Cel mai bun şi cel mai recent film din seria „James Bond” are un scenariu complex, performanţe stelare din partea actorilor (Daniel Craig, Judi Dench, Javier Bardem, Ralph Fiennes) şi o melodie care a rămas în istorie.
Tema patriotismului este centrală şi, dincolo de propagandă, una foarte reală pentru lumea spionajului, tratată la un nivel de profunzime pe care poate doar „Tinker, Tailor, Soldier, Spy” l-a mai atins în acest secol.


Melodia pentru care Adele şi Paul Epworth au primit Oscar

  

9. Gli Equilibristi

Coproducţie Italia-Franţa. Vorbit în italiană şi engleză.

Premiu de interpretare la Veneţia pentru Valerio Mastandrea.
În Italia, există un sistem social şi juridic ce face ca o femeie divorţată, cu un copil, să fie ultra-întreţinută de către soţ, care ajunge să doarmă prin boscheţi ca să susţină financiar o familie care nu-i mai aparţine. Tentaculele acestei situaţii sunt surprinse în complexitatea lor din acest portret, extrem de natural scris şi foarte bine jucat.

  

10. Seven Psychopats

Producţie Marea Britanie. Vorbit în engleză şi vietnameză.
Un melanj original de thriller, comedie şi dramă învăluie cu lirism o poveste trăznită, având ca personaje principale doi găinari care intră într-o belea mare răpind câinele unui gangster.
Un film despre visele zdrobite ale fiecăruia, un film despre film, despre dificultatea de a scrie un scenariu, despre prietenie şi sacrificiu, un film  cu un farmec discret, care se dezvăluie spectatorului răbdător.
Criticii ştiu de ce au ridicat în slăvi acest film.

Copyright (C) Ştefan Alexandrescu.

Materialele de pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.

Anunțuri

4 păreri la “Top 10 filme din 2012 văzute în 2012 la cinema”

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s