Ce este un profil de personalitate

23 01 2013

Un profil al personalitatii este creat fie de catre un consultant specializat in realizarea unui anumit tip de profil de personalitate, fie cu ajutorul unui program software pe care un consultant are licenta sa il foloseasca.

Folosesc termenul consultant deoarece in ziua de azi, nu doar psihologii realizeaza profiluri de personalitate, ci si specialistii in resurse umane.Din cauza ca sunt teorii atat de multe in domeniul personalitatii, cu greu se poate spune ca una este mai corecta decat alta. E vorba mai degraba de precizie si de aplicabilitatea pentru o anumita pozitie. Spre exemplu, daca doresti o perspectiva in ansamblu asupra personalitatii cuiva, ceva care sa iti ofere o perspectiva la 360 de grade, folsesti CPI+ (California Personality Inventory Plus), Identity Compass, bateria de teste JobEQ, bateria de teste Cognitrom sau alte intrumente complexe, care evident solicita un nivel ridicat de pregatire profesionala si sunt mai scumpe, dar in acelasi timp mai precise. Daca le cauti pe google dupa denumire, le gasesti usor.

Daca vrei sa angajezi pe cineva pentru o pozitie de management, atunci merge mai degraba MLQ (Multi Leadership Questionnaire).

Daca te intereseaza sa angajezi pe cineva care sa lucrez cu publicul sau in public, probabil o sa te intereseze inteligenta emotionala, deci merge sa folosesti de exemplu Reuven Bar-On sau EQ-i.

Daca vrei sa verifici anumite aspecte la locul de munca, de exemplu satisfactia angajatilor, ai JSS (Job satisfaction Survey, creat de Phil Spector si care se gaseste gratuit pe net) sau de exemplu stressul la locul de munca (ai inventarul Maslach pentru burnout care de asemenea se gaseste gratis pe net).

Daca te intereseaza ceva mai restrans dar general, adica ceva orientativ care sa-ti de vreo cateva idei, atunci merge MBTI (Myers Briggs Types Inventory) – desi e cam antic, PCM (Process Communication Model) sau EPQ-R (Eyesenck Personality Questionnaire – Revised).

Asadar, mai intai stabilesti ce vrei sa afli, apoi alegi un instrument si cauti furnizori care sa aplice si sa iti faca o interpretare individuala a profilurilor respective.

De cele mai multe ori, instrumentele de evaluare ale personalitatii sunt chestionare structurate sau cel putin semi-structurate, care urmaresc sa masoare anumite inclinatii, tendinte, trasaturi stabile pe care cineva le are, astfel incat sa stii cat mai bine cum sa pui persoana potrivita la locul potrivit.

Spre exemplu, un absolvent de comunicare si relatii publice care are tendinte clar proactive poate fi purtator de cuvant, in timp ce unul care are tendinte reactive (sau reflective) poate fi un bun scriitor de discursuri.

Intrebarile sau situatiile (itemii) pe care fiecare chestionar le propune au in spate o structura si o stratergie foarte bine gandita, astfel incat fiecare item masoara cel putin o anumita trasatura. Fiece raspuns al celui caruia ii este aplicat chestionarul inregistreaza o valoare, care apoi este masurata pe o scala si interpretata de catre consultant.
In mod traditional si profesional, fiecare chestionar este aplicat pe o populatie reprezentativa (cel putin 1076 de participanti, spune teoria, dar adesea studiile merg pana la multe mii de participanti) pentru a se realiza o etalonare. Aceasta etalonare este importanta deoarece in functie de ea consultantul poate sa interpreteze mai clar si mai precis profilul. Astfel, spre exemplu, un anumit rezultat poate sa para proactiv venind de la un francez, insa nu de la un american.

Asadar, profilul de personalitate se face:

– raspunzand la intrebarile unui anumit inventar al personalitatii sau raspunzand la situatiile in care un inventar te pune

– oferind un sens raspunsurilor pe o scala, fie prin scorarea manuala realizata de un consultant, fie prin cea automata, realizata de un software

– interpretand rezultatele obtinute de cel chestionat in functie de teoria care sta la baza inventarului de personalitate

– oferind o imagine clara, eventual grafica (de obicei, multe profile includ un desen, un grafic), impreuna cu recomandarile de rigoare pentru acea persoana, in functie de contextul in care are nevoie de evaluare.

M-am referit mai sus la un profil de personalitate realizat stiintific. Impreuna cu acestea, pentru a oferi informatii mai nuantate, pot fi folosite si alte instrumente. Spre exemplu, chestionarele auto-aplicabile de personalitate (nu ma refer la cele care se gasesc prin revistele pentru femei, acelea sunt fantezii pentru divertisment), interviurile semi-structurate si unele metode pseudostiintifice (analiza grafologica – vezi de exemplu aici , testul arborelui, etc.).

Cele mai „solide” interviuri semi-structurate pe care le cunosc si le recomand sunt Language and Behavior Profile – vezi o carte despre asta aici  si interviul comportamental – vezi cartea „Cum sa gasesti intotdeauna persoana potrivita pentru fiecare job” de Lori Davila, Business Tech, 2006.

In general, in Romania sunt multi care au venit cu tot felul de OZN-uri pe care le-au prezentat drept profiluri de personalitate, lipsite de calitati stiintifice sau precise. Unele din acestea – repet – UNELE – pot fi interesante, dragute si chiar utile de folosit dar numai impreuna cu un instrument profesional si pentru a nuanta uneori anumite aspecte.

Copyright (C) Ştefan Alexandrescu.

Materialele de pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.

Anunțuri

Acțiuni

Information

4 responses

27 05 2014
Imaginea sau brandul | DISCERNE

[…] pentru un client testele psihometrice cu evaluarea la 360º cu autoevaluarea, un specialist în branding personal poate să facă o […]

Apreciază

6 09 2014
Cum să concepi o cercetare grozavă | DISCERNE

[…] Ce este un profil de personalitate (23 ianuarie 2013) […]

Apreciază

17 11 2014
Imaginea sau brandul | Dezvoltare profesională

[…] pentru un client testele psihometrice cu evaluarea la 360º cu autoevaluarea, un specialist în branding personal poate să facă o […]

Apreciază

5 12 2014
Ce este evaluarea performanțelor și de ce este importantă? | Dezvoltare profesională

[…] Dacă ţi-a plăcut acest articol, atunci îţi recomandăm şi Ce este un profil de personalitate […]

Apreciază

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




%d blogeri au apreciat asta: