Cronica unui campionat anunţat, partea I

26 10 2012

Crowdsourcing-ul de azi, advertisingul de mâine

Crowdsourcing-ul mi se pare absolut fascinant. Puterea sa este incomensurabilă, pentru că îţi oferă genul de resurse la care nu ai fi sperat. Sub multiple forme, consider că va avea o putere tot mai mare în viitorul apropiat, iar companiile vor deveni obligate să gândească în termeni de crowdsourcing.

Atunci când crowdsourcingul a început să fie aplicat în advertisingul online în România, prin 2008-2009, efectul a fost un „wow” – şi printre cei care s-au remarcat atunci a fost Radu Ionescu, de la Kinecto, care a realizat o campanie la LG implicând 4 mari bloggeri care să organizeze fiecare un concurs pentru cititorii lor: cei care scriau cele mai reuşite articole în campania LG se alegeau cu un premiu. Succesul a fost peste aşteptări şi se pare că tot mai mulţi organizează concursuri de blogging cu teme date de companii. Premiile, cel mai adesea, sunt produse ori servicii ale respectivei companii sau ale unui sponsor, terţă parte.

Au apărut o serie de afaceri care se bazează exclusiv pe acest model: agenţii online care găsesc clienţi pentru campanii pe bloguri. Aceste agenţii acţionează ca un mediator între companiile care comandă campaniile şi bloggerii care concurează, scriind advertoriale pentru clienţii agenţiei. În acest articol, îmi propun să abordez fenomenul din mai multe puncte de  vedere, cu accent pe un studiu de caz: Campionatul Naţional de Blogging (CNB) organizat de Blogal Initiative.

Consider că aceste iniţiative pot avea un impact de tipul „bulgărelui de zăpadă” în blogosferă atât în sens pozitiv cât şi în sens negativ. Astfel, în acest sistem, sunt implicaţi: Blogal Initiative, clienţii, bloggerii şi cititorii. Am întorc pe toate părţile care mi-au venit în minte această iniţiativă şi sunt convins că şi antreprenorii şi oamenii de marketing care vor citi acest articol vor avea nişte subiecte extrem de importante şi interesante la care să se gândească.

Dacă vă place cum am recenzat această campanie (pe care, din cauza dimensiunilor mari, l-am împărţit în două), puteţi să obţineţi o analiză asemănătoare sau chiar mai în detaliu pentru afacerea dvs.

  

Cum funcţionează afacerea?

Clientul vine cu un brief şi cu nişte obiective la agenţie. Agenţia organizează un concurs pentru cerinţele clientului. Concursul se adresează bloggerilor din baza de date a agenţiei care sunt dispuşi să scrie pe tema dată. Un client, o temă, o campanie, un concurs, un termen-limită. Concursul este jurizat de către client sau de sponsorul care oferă premiile şi, după caz, de către membri ai agenţiei, pe criterii de validitate (să respecte mecanismul, adică tema dată în concurs), de calitate (originalitatea conţinutului, câtă muncă a depus bloggerul în crearea articolului, etc.) şi de cantitate (câte articole a scris, cât de comentat/citit/împărtăşit a fost articolul). Practic, fiecare client îşi stabileşte nişte criterii clare în funcţie de care oferă premii, de obicei, pentru locul I, locul II şi locul III. Clientul este interesat de rezultat. Rezultatele sunt câteva zeci de articole în blogosferă, care sunt vizualizate de câteva (zeci-sute de) mii de ori, unele mai bune, altele mai puţin bune. Agenţia este interesată de organizarea propriu-zisă a concursului astfel încât acesta să genereze o campanie pentru client şi de monitorizarea campaniei în funcţie de criteriile stabilite.

  

Care sunt beneficiile pentru clienţi să apeleze la asemenea „agenţii/intermediari”?

  • Agenţiile îşi fac treaba lor, de a gestiona cu migală zecile de participări, de întrebări şi de a le prelucra într-o manieră cât mai eficientă şi eficace ca un set de outputuri măsurate.
  • De obicei, a gestiona un număr amplu de criterii de tipuri diferite este dificil şi costisitor pentru cineva dintr-o companie care nu prea le are cu social media şi cu măsurările online. Este preferabil să laşi o companie profesionistă să se ocupe cu asta.
  • Deşi acesta nu este scopul principal, un avantaj clar pentru client este că în urma campaniei se alege cu un număr util de backlinkuri care îi pot îmbunătăţi poziţia în SERP (Search Engine Results Pages).
  • Un avantaj destul de important, după părerea mea, este o verificare a calităţii comunicării. Spre exemplu, dacă clientul nu comunică bine şi clar, se poate trezi cu o mulţime de interpretări de-ale bloggerilor care se bat cap în cap între ele şi/sau cu ce a vrut clientul să transmită iniţial. Deci poate fi o lecţie utilă pentru unele companii.
  • Un alt avantaj pentru client este să afle tot felul de lucruri utile despre obiceiurile sau dorinţele unei anumite nişe – excelent exemplul campaniei „Biroul de Blogger„, la care am participat şi eu cu un articol. Mobexpert este, la urma urmei, un brand cunoscut la nivel internaţional, dar deschiderea către advertising prin crowdsourcing sunt convins că i-a ajutat mai mult decât cu backlinks.
  • Blogal Initiative, agenţia asupra căreia mă focusez în acest articol, a lansat „Campionatul Naţional de Blogging„, cu o campanie prin intermediul căreia cere feed-back de la bloggeri. Astfel, pentru acele companii care lansează produse ori servicii care au ca suport o platformă online ori software, o campanie de testing pentru versiunea beta poate aduce feed-back-uri pretioase.
  • Un avantaj pe termen lung este că, prin intermediul unei asemenea platforme, bloggerii pot să înveţe de la cei care câştigă, să observe care e diferenţa faţă de ce şi cum au scris ei şi astfel, unii bloggeri se pot antrena ca să devină mai buni copywriteri.

      

Care sunt beneficiile pentru bloggeri?

Bloggerii care se înscriu în campania pentru versiunea beta a Campionatului Naţional de Blogging obţin puncte pentru fiecare articol pe baza acestui regulament. Pe scurt: 1 punct pentru un post obişnuit, 5 puncte pentru primul articol înscris la o campanie, 2 puncte pentru orice articol succesiv înscris într-o campanie, 50 de puncte dacă obţii locul I într-o campanie, etc. Vezi detalii aici.

  • Punctele pot fi schimbate pe produse şi servicii, de la sponsorii care oferă premiile în acest concurs.
  • Obţinerea unei anumite vizibilităţi în faţa unor potenţiali clienţi pentru anumite campanii. Spre exemplu, dacă celor de la Mobexpert le place cum am scris şi cât am scris şi cam despre ce scriu de obicei, s-ar putea să fie interesaţi să vină la mine şi să mă plătească pentru a face o campanie exclusiv pentru ei, sau să cumpere de la mine servicii de copywriting.
  • Obţinerea de backlinkuri de la Blogal Initiative. Participanţii în concurs se studiază unii pe alţii într-o oarecare măsură, deci sunt şanse pentru fiecare blog să-şi atragă măcar câţiva cititori în plus astfel şi eventual să-şi îmbunătăţească rezultatele în SERP.
  • Bloggerii care au nevoie de motivaţie pentru a scrie au acum un incentive destul de practic şi concret: sunt răsplătiţi dacă scriu.
  • Per ansamblu, se doreşte, sau se întrevede un mai bun antrenament şi/sau o mai bună disciplină a redactării articolelor.

      

Care sunt beneficiile pentru cititorii blogurilor?

Ei bine, aicea-i aicea. Genul acesta de abordare prezintă riscul de radicalizare a motivelor pentru care blogerii scriu într-o dispută care va deveni o prăpastie tot mai adâncită în blogosfera din România. Consider că Blogal Iniatiative şi alte companii care organizează iniţiative similare ar trebui să se implice din timp, înainte ca blogosfera să se dividă încă o dată, între cei care scriu doar pentru premii şi cei care scriu pentru cititori. Fără îndoială, fiecare blogger trebuie să îşi pună problema: eu scriu pentru cititorii mei, sau pentru campaniile în care mă implic?

Dacă un blogger scrie pentru cititorii săi, atunci va renunţa să se implice într-o campanie care contravine intereselor cititorilor săi.

Dacă unui blogger în schimb nu-i pasă de cititorii săi şi scrie mai mult reclame pentru clienţi, acel blog va deveni doar un alt canal de comunicare pentru o mulţime de branduri la grămadă.

De fapt, o cultură care înclină către a doua categorie poate fi un avantaj pentru agenţie (căci are o competiţie acerbă între cei care „se bat să facă reclamă la clienţi”) şi un dezavantaj pentru clienţi. Lumea nu prea intră pe bloguri care devin platforme de reclamă.

Eu, înainte să mă înscriu într-o campanie cu unul sau mai multe articole, mă gândesc care este unghiul din care să scriu despre acest subiect pentru cititorii mei. Am urmărit, spre exemplu, o serie de campanii în care, dacă aş fi scris, nu ar fi prezentat prea mare interes pentru cititorii mei şi nu ar fi fost aliniat cu categoriile, subiectele şi stilurile pe care le folosesc. 

Aşadar, cu cât competiţia se va accentua, cu atât consider că merită să „rămână pe firmament” bloggerii care demonstrează că, pe termen lung, sunt în stare să ţeasă conţinut inteligent şi de calitate în jurul campaniilor la care participă sau să integreze mesajele pe care le promovează în ceea ce aveau deja planificat să scrie. Cred că este atât în interesul cititorilor ca, indiferent în ce campanii se implică un blogger, calitatea şi orientarea articolelor să nu scadă. Şi este în interesul clienţilor agenţiei ca blogerii să aibă conţinut de calitate, pentru că altfel îşi pierd cititorii.

  

Analiza SWOT

Am hotărât să iau, pe rând, elementele campionatului şi să evidenţiez pentru fiecare din ele, punctele forte (strong), punctele slabe (weaknesses), oportunităţile (opportunities) şi riscurile/ameninţările (threats), precum şi o serie din ideile care au fost aduse în discuţie de diverşi alţi participanţi.

1. „Campionatul Național de Blogging este locul în care toți participanții la campaniile Blogal Initiative devin câștigători” – aceasta este una din promisiunile Blogal Initiative, care sincer mi se pare overselling (risc), pentru că:

dacă după vreo câteva săptămâni deja sunt 150 de bloguri înscrise, nu ştiu câte premii or să poată da organizatorii, inclusiv pentru cei de pe ultimele locuri

nu ştiu exact care este valoarea punctelor, sau ce anume se pot lua, de ele.Sper că or să dea mai mult decât un borcan de miere sau de dulceaţă pentru 50 de puncte.

Desigur, este o oportunitate pentru cei care se înscriu cât mai devreme şi un punct forte pentru că stimulează cantitatea. În acelaşi timp, creează o aşteptare, care dacă nu e răsplătită pe măsura imaginaţiei bloggerilor înscrişi pe la capătul listei, poate genera frustrări, adică puncte slabe.

2. „Prin Campionatul Național de Blogging, bloggerii participanți la campaniile Blogal Initiative acumulează puncte pe care ulterior le vor putea folosi pentru a le schimba cu diferite produse și servicii puse la dispoziție de sponsori.”

Puncte forte:

  • CNB este o competiţie cantitativă în primul rând, şi abia apoi calitativă. Şi mi se pare normal să fie aşa, chiar dacă mulţi fug de competiţii cantitative. Campaniile individuale sunt în primul rând calitative, nu cantitative, pentru că se premiază în primul rând creativitatea abordării unei teme. Aşadar, punctele mi se par un mijloc bun pentru a obţine un loc în clasament. Cine concurează pentru calitate, o face în cadrul campaniilor.
  • Un alt punct forte este acela că cei de pe primele locuri vor avea, cel mai probabil, fie bloguri colective, fie fie bloguri proaste, înecate de reclamă – care în timp vor fi evitate de orice client cu scaun la cap şi de majoritatea cititorilor. Deci mecanismul aşa cum e acum, îi propulsează pe aceia care scriu mult şi, cel mai probabil, prost. Oamenii care mai au o viaţă şi în afară de blogging se vor mulţumi cu poziţii intermediare, cu atât mai mult cu cât mi se pare destul de posibil ca numărul campaniilor să crească în timp.
  • Un alt punct forte este că, la un moment dat, ca blogger, primeşti şi ceva concret, în urma activităţii promoţionale, sau pentru simplul fapt că ţi-ai înscris blogul în campionat (se primeşte cel puţin 1 punct pentru fiecare articol, fie că participă sau nu la o campanie de la Blogal Initiative).

Puncte slabe:

  • Blogerii privesc clasamentul din cadrul acestui campionat, pe baza punctelor, ca servind 2 interese disjuncte: fie păstrezi punctele şi rămâi în top, având vizibilitate (şi afişând că eşti cel mai tare sau „pe-acolo” dintr-o parcare tot mai mare), fie încasezi punctele sub formă de produse şi ai o vizibilitate mai scăzută. Probabil, ca să mulţumească pe toată lumea, ar trebui să fie 2 clasamente: unul cu numărul total de puncte cumulate all time (iar în paranteză să fie trecut punctajul actual) şi unul cu numărul de puncte actual (şi în paranteză nr. de puncte total).
  • Schimbarea punctelor pe produse, determinând modificarea clasamentului, nu ar permite o comparaţie reală între bloggeri.

Oportunităţi:

  • Fiind o competiţie pe puncte, sper că asta va duce la o dezvoltare a colaborării şi la mai multe bloguri colective. Spre exemplu, eu nu mă pricep la fotografie. Dar ştiu pe cineva care se pricepe la fotografie şi-l invit să scrie un blog post pe blogul meu. El se alege cu premiul (dacă reuşeşte să câştige) fără să-şi deschidă un blog (de exemplu, dacă nu are timp de aşa ceva), eu mă aleg cu punctele, campania are un articol în plus, eu mă aleg cu mai multe articole pe blogul meu, toată lumea câştigă.
  • Blogerii care se fac remarcaţi pot câştiga bani, prin contracte de publicitate, şi în afara campionatului, alcătuindu-şi astfel un fel de CV 2.0 online.
  • Fiecare dintre bloggeri poate citi ce, cum şi cât scriu cei mai buni, învăţând de la ei.

Riscuri:

  • Primele poziţii pot fi acaparate de următoarele categorii:
  • bloggeri care scriu mult şi prost (sau eventual numai posturi cu video-uri)- asta e deja o chestie pe care o prevăd, sunt aproape sigur că aşa se va întâmpla, deci asta am pus-o la categoria puncte forte – se observă transparent cine scrie mult, astfel că dacă scriu şi prost, să se facă de ruşine pe cont propriu – riscul aici este că unii neavizaţi care se vor lua după bloggeri care scriu mult şi prost vor declanşa o reacţie în lanţ care ar putea duce la prostirea blogosferei. Clienţii, la rândul lor, trebuie educaţi să înţeleagă că un blogger care preia toate informaţiile şi le trânteşte într-un post fără prea multă creativitate şi gândire critică nu e tocmai dezirabil.
  • bloguri colective – este un risc în sensul că blogurile colective pot acumula mai mult punctaj, mai repede. Totuşi, eu aş preîntâmpina această problemă astfel: fiecare blog colectiv se declară la înscriere câţi autori are, iar dacă are peste un număr de autori (să zicem, 3), i se calculează diferit punctajul. În schimb, mi se pare important ca blogurile individuale să fie încurajate să devină colective, pentru că astfel se poate înregistra o creştere a profesionalismului editorial – deci, atenţie mare, Cristi (China Birta), eşti responsabil moral de efectele campionatului în blogosferă, peste ani!
  • bloggeri care scriu exclusiv pentru promoţii – este un risc doar dacă au post-urile „de plastic”; în schimb, dacă scriind pe teme promoţionale, generează conţinut de calitate, de ce nu? – ar fi mai mare dragul pentru toată lumea să intre pe un asemenea blog inteligent

3. Pentru fiecare blog, se generează un cont separat.

Puncte forte: dacă din întâmplare, acccident, etc. (ceasul rău, pisica neagră), unul dintre articole te descalifică, îţi descalifică numai un singur blog, nu pe tine ca blogger, din campanie. Desigur, ca o contra-măsură, fiecare îşi poate schimba domeniul, deci organizatorii vor trebui să delimiteze foarte clar un comportament de conduită şi eventual, la prima abatere, bloggerul să primească doar un avertisment, etc.

Puncte slabe:

  • Eu de exemplu scriu pentru 4 bloguri, la momentul de faţă. Atunci când scriu pe Analytic Vision, de exemplu, sau pe Debug Your Mind, nu pot să îmi cumulez punctele cu cele de pe Discerne.
  • Dacă cu ideea de a face conturi diferite pentru fiecare blog, mai sunt de acord, e cam deranjant să verific câte 4 adrese de e-mail special ca să aflu dacă nu cumva am primit corespondenţă de la Blogal Initiative. Nu e problemă, am mai mult de 4 adrese, dar pe unele le verific o dată pe lună, numai vreo 2 le verific zilnic.

Oportunităţi: este o bună practică, dacă te gândeşti la nişare. Spre exemplu, eu pe cele 4 bloguri, scriu despre lucruri destul de diferite. Da, ele pot fi reunite sub o umbrelă mare care se numeşte „comunicare”, dar, în general:

  • scriu puţine recenzii la cărţi pe Discerne – cele mai multe le public pe filme-carti.ro;
  • scriu puţine articole de analiză critică pe Discerne – cele mai multe le public pe Analytic Vision
  • scriu puţine articole despre documentare sau despre geopolitică pe Analytic Vision – cele mai multe le public pe Debug Your Mind
  • scriu puţine articole despre spiritualitate pe Analytic Vision – cele mai multe le public pe Discerne

Este bine ca bloggerii să înveţe să nişeze, să gândească în termeni de strategie. Este şi mai uşor pentru cei de la Blogal Initiative să facă asta, chiar dacă e bine ca newsletterul cu toate campaniile să îl trimită la toţi pentru că:

1. să fim serioşi, nu ne dă nişarea afară din blogosferă, ca să parafrazez o zicală românească

2. nu sunt (încă) aşa de multe campanii încât să faci scleroză la metacarpiene de la deschis mailurile de la Blogal Initiative

3. nu ştii de unde îţi vine o idee grozavă pentru a aborda un subiect dintr-un unghi la care nu te-ai gândit

Riscuri:

  • Cine se uită în top ar putea să nu dea un search după numele unui blogger, să vadă şi ce alte bloguri mai are înscrise în clasament – ar fi o idee bună să fie şi o notificare, de exemplu la Discerne, scrie dedesubt la poziţia mea: „Ştefan Alexandrescu” – în dreptul numelui meu ar fi util să existe o notificare: „mai are înscrise şi Analytic Vision şi Debug Your Mind
  • Alex sugerează o idee periculoasă: ca cei care sunt „prinşi” cu mai multe conturi să le fie şterse. Asta mi s-ar părea mai degrabă o măsură dictatorială de cenzură împotriva celor care scriu atât oficial, cât şi neoficial, protejaţi de un anonimat.

Peste 2 zile, la acest link veţi găsi partea a II-a articolului de faţă, continuarea analizei SWOT şi concluzile de rigoare.

Îţi mulţumesc!

Happy professional development!

Ştefan Alexandrescu,

consultant în strategie de comunicare şi resurse umane

Copyright (C) Ştefan Alexandrescu. Materialele de pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.


Acțiuni

Information

5 responses

28 10 2012
Cronica unui campionat anunţat, partea II « DISCERNE

[…] Acest articol este partea a II-a şi este o continuare a analizei SWOT pentru Campionatul Naţional de Blogging (CNB) organizat de Blogal Initiative. Am hotărât să iau, pe rând, elementele campionatului şi să evidenţiez pentru fiecare din ele, punctele forte (strong), punctele slabe (weaknesses), oportunităţile (opportunities) şi riscurile/ameninţările (threats), precum şi o serie din ideile care au fost aduse în discuţie de diverşi alţi participanţi. Citiţi prima parte a articolului aici. […]

Apreciază

3 12 2012
Cum vad bloggerii punctele tari ale Blogal Initiative

[…] Un avantaj pe termen lung este că, prin intermediul unei asemenea platforme, bloggerii pot să înv… […]

Apreciază

19 12 2013
Adela Popescu

discerne.wordpress.com m-a surprins in mod placut. Foarte interesant!

Apreciază

17 03 2014
Articole despre advertising, PR şi promovare scrise de Ştefan Alexandrescu | DISCERNE

[…] Cronica unui campionat anunţat, partea I […]

Apreciază

25 04 2014
Articole recunoscute public şi premiate pe Discerne | DISCERNE

[…] unui campionat anunţat, partea I şi partea II, cu care am câştigat locul 1 la ediţia I din 2012 a Campionatului Naţional de […]

Apreciază

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




%d blogeri au apreciat asta: