Percepţia complexă a timpului şi măsurarea ei la nivel elementar

Te invit sa citesti un articol care iti va arata cum gestiunea timpului influenteaza personalitatea: Linia timpului.  Aceasta este o meta-trăsătură fundamentală care domină personalitatea fiecăruia, deşi în funcţie de context poate fi diferită. Articolele „In Time” şi „Meta Time” sunt continuarea lui: detalierea primelor percepţii. Acesta este al patrulea articol din serie.

Across Time şi Between Time

Mai există o componentă importantă legată de domeniul liniei timpului, care ţine de modalitatea de stocare a amintirilor. Astfel, linia timpului mai este legată şi de modul în care stocăm amintirile şi de cum reacţionăm la accesarea lor. În urma unor cercetări realizate de oameni de ştiinţă precum Pennfield, Carl Pribram (câştigătorul premiului Nobel în 1960) şi Paul Goodwin, citaţi în Howard (2003), s-a descoperit că amintirile pe care le avem sunt stocate în sistemul nostru nervos. Memoria este astfel păstrată în întregul sistem nervos, fără să fie localizată în creier (!). Toate informaţiile pe care le-am procesat în experienţa noastră sunt astfel stocate. Sistemul nervos realizează un proces de sortare a ceea ce ne amintim.

Totuşi, în momentul în care se produce rememorarea, fiecare individ poate să trăiască amintirile într-o manieră asociată sau dizasociată. Adică putem să trăim evenimentele de atunci cu aceeaşi emoţie sau putem să fim detaşaţi de acestea. Este vorba, mai exact în acest context, despre emoţia iniţială versus emoţia trăită în momentul în care se produce rememorarea, distincţie care este definită de metaprogramul Exuberanţă (nr. 21 la Hall, cu distincţiile Timid Desurgency / Intensitate redusă a emoţiei şi Bold Surgency / Intensitate ridicată a emoţiei ), care are scopul de a măsura intensitatea unei emoţii, atunci când apare.

Se consideră, în general, că persoanele care folosesc o percepţie In Time vor retrăi emoţiile odată cu amintirile, iar persoanele care au o percepţie Meta Time vor avea o reacţie dizasociată, metatipul cuprizând şi metaprogramul răspunsul la stress. Mai există derogări de la această regulă, care se pot datora, conform unor diferite păreri ale unor specialişti care activează în domeniu de mai mulţi ani (părerile sunt împărţite), care se subclasează acestei categorii: Across Time şi Between Time.

Mai exact, o persoană care adoptă o percepţie Across Time nu va percepe timpul, sau va avea o perspectivă atemporală. Acesta cazuri sunt extrem de rare, mai ales în societatea contemporană, sub 1 % din populaţie. Expresia din limba engleză este « not minding time », cu toate că unii subsumează această perspectică celei « In Time ». Aceştia vor avea o perspectivă foarte calmă, senină şi non-activă asupra vieţii, în general, având o perspectivă meditativă. Sunt persoane pentru care trecerea timpului nu contează şi nu are nici un efect. Nu reuşesc să perceapă o linie a timpului, acest concept este ceva pe care ei nu reuşesc să îl integreze în sistemul lor de percepţii. Contravine modelului lor asupra lumii. De când am început să studiez linia timpului, nu am întâlnit o asemenea persoană, dar îmi imaginez că anumite persoane care se izolează de lume, cum ar fi pustnicii, este foarte probabil să aibă (unii dintre ei) o asemenea structură. Descrierea conceptului apare la Eliade (1932) şi la Alexandrescu (2011).

Pentru a descrie « Between Time », am să folosesc un exemplu care este cum nu se poate mai elocvent. Există un serial american de suspans, « 24 », al cărui actor principal este Kiefer Sutherland. Într-o vreme, a fost difuzat şi în România. În film, există mai multe planuri ale evenimentelor care se desfăşoară în paralel, iar de 2-3 ori în fiecare episod, ecranul este împărţit în 3-4, pentru fiecare plan al acţiunii, iar acestea se desfăşoară în paralel, existând şi un cronometru care le arată spectatorilor trecerea timpului. Tehnica a mai fost folosită cu succes în filme precum « Snake Eyes » (1998, r: Brian DePalma) şi « Ocean’s Thirteen » (2007, r: Steven Soderbergh). Practic, în momentul în care cineva îşi aduce aminte de anumite lucruri, poate rula pe un asemenea ecran, filme, din memoria lui, cu amintiri, cu viteze diferite. Această abilitate extrem de rară este un fel de Meta Time la puterea a treia, întrucât operează există totală dizasociere faţă de ceea ce se întâmplă în oricare din ele. Persoanele care au această abilitate au o combinaţie între următoarele structuri: preferă opţiunile şi libertatea de mişcare, au abilitatea foarte bună de dizasociere, au abilitatea de autocontrol asupra emoţiilor şi o bună capacitate de vizualizare multidimensională. De asemenea, nu am întâlnit până în prezent o persoană la care să descopăr un asemenea tipar, deşi îmi imaginez că este unul care se poate dezvolta pentru unii din cei care lucrează în montaj video sau în proiectarea arhitecturală.

Distincţii folosite în LAB Profile Extended (2007) şi semnificaţia lor:

Claritatea liniei timpului: clară / neclară. Cu cât linia timpului este mai clară, cu atât organizarea timpului şi a resurselor în spaţiu va fi mai clar conturată şi bazată pe criterii, principii, valori. Cineva care are o perspectivă mai clară asupra liniei timpului va reuşi să ofere argumente pentru înclinaţia pe care o împărtăşeşte.

Nivelul liniei timpului: descendentă, la nivelul ochilor sau ascendentă. O linie a timpului ascendentă ilustrează o perspectivă spre dezvoltare, spre evoluţie. O linie a timpului la nivelul ochilor ilustrează stagnare. În cele din urmă, o perspectivă descendentă semnifică o involuţie.

Linia timpului: dreaptă / frântă: Cu cât linia este mai dreaptă, cu atât înseamnă mai puţine obstacole percepute în viitor şi mai puţine traume în trecut. O linie a timpului fragmentată arată o lipsă de organizare, o perspectivă „împrăştiată” asupra planurilor de viitor, a resurselor din prezent şi a evenimentelor din trecut.

Referinţe

Alexandrescu, Ştefan (2007), LAB Profile Extended, obţinut de la.

Alexandrescu, Ştefan (10 iunie 2011)Photo Reading People, Analytic Vision;

Eliade, Mircea (29 septembrie 1935). Mai multe feluri de a pierde timpul, în 50 de conferinţe radiofonice, 1932-1938, Ed. Humanitas, Bucureşti, 2001, p. 161-167;

Hall, Michael. L, Bodenhamer, Bobby G. (2005). Figuring Out People. Reading People using Meta-Programs, Crown House Publishing, Ltd, Bancyfelin, Carmarthen, Wales, UK

Howard, C. (2003) The NLP & Leadership Master Practitioner Audiotraining (Audio set), Manhattan Beach, California, USA;

Copyright (C) Ştefan Alexandrescu.

Materialele de pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.

Anunțuri

6 păreri la “Percepţia complexă a timpului şi măsurarea ei la nivel elementar”

  1. După părerea mea, există un element deosebit de nociv în gândirea New Age, care încurajează negarea ca mijloc de a face faţă anumitor greutăţi din viaţă (adică gândirea magică). Şi, într-adevăr, multora dintre noi le este tot mai greu să facă faţă la nebunia curentă, ce se extinde în lumea noastră. Însă, dacă cineva care citeşte aceste rânduri consideră că negarea este o metodă acceptabilă de a face faţă realităţilor din linia noastră temporală curentă, doresc să îi atrag atenţia asupra faptului că Hathorii spun exact contrariul. O parte din arta săririi liniilor temporale este să menţinem viziunea şi amprenta vibraţională a liniei temporale pe care dorim să o trăim. Însă, în acelaşi timp, trebuie să fim atenţi la realităţile concrete din linia temporală în care ne aflăm. Acest lucru înseamnă să trăieşti între lumi, iar acesta este genul de măiestrie la care ne invită Hathorii. Bănuiesc că mulţi dintre noi care aleg să sară liniile timpului (inclusiv eu) vor parcurge o curbă a învăţării, în care nu vor reuşi să sară în noua linie temporală şi/sau să o susţină. Acest lucru este absolut normal atunci când înveţi o deprindere nouă şi, da, aceasta este în mod fundamental o nouă deprindere, chiar dacă una profundă. Aşadar, sfatul meu pentru noi toţi, săritori neofiţi ai liniilor temporale, este să fim blânzi cu noi înşine, să lăsăm deoparte judecata de sine şi să pătrundem în acest gen de experienţă de învăţare, cu un simţ al umorului dezvoltat. La urma urmei, cel puţin dintr-o perspectivă, toată treaba asta este o mare glumă cosmică. Modul în care navigăm prin realităţile unei civilizaţii în curs de transformare (unii ar spune muribunde), în timp ce inima şi mintea noastră se concentrează asupra liniei temporale în care dorim să trăim, va deveni indubitabil o formă de artă.

    Apreciază

    1. Dupa parerea mea, dupa cum scriam si aici tot ce inseamna „gandirea pozitiva” pe care eu o asociez „gandirii magice” este nociv. Multi confunda asta cu optimismul.
      Din cate stiu de pe Wikipedia urmasii hathorilor au fost casapiti de evrei. Iosua le-a distrus templul. Cat despre ce s-a pastrat de la ei, ma indoiesc ca poate fi corect interpretat astazi si sincer nici nu prea imi pasa, ca de altfel, si cititorilor blogului meu, imi imaginez.
      Acuma sincer, articolul acesta descrie niste structuri ale personalitatii care sunt foarte rare. „across time” poate fi usor confundat cu „in time” iar „between time” poate fi usor confundat cu „meta time”. Pana acum, nu am studiat niciun caz in care sa fi gasit personal vreunul dintre aceste doua tipare, desi acestea apar descrise in literatura si in film.
      Mai degraba as spune ca „sarirea liniilor temporale”, concept pe care l-ati introdus dvs., este o perspectiva combinata de in time cu meta time, pentru ca implica pozitionarea intr-un singur loc (mental) fata de mai multe linii temporale, dar si pozitionarea, deci contactul cu una din acestea – ceea ce nu e decat in time curat.
      Asadar, inainte sa ne grabim sa rezolvam ecuatii de gradul II, sa stapanim mai intai adunarea si scaderea. Acest blog nu se adreseaza unor experti NLP, ci unor oameni interesati de tips & tricks practice pe care sa le utilizeze in viata si in munca lor.
      Dar daca tot v-a fascinat atat de mult acest articol in mod particular, va invit sa cititi si Photo Reading People din seria The Art of Respecting Others
      In orice caz, multumesc pentru interventie!

      Apreciază

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s