Relaţia cu DaMaiDeparte.ro – studiu de caz în copyright management

În 2007, am publicat o serie de articole pentru site-ul DaMaiDeparte.ro, pe atunci administrat de Corina Marin, care facea o munca de calitate si editorialistica – selectand, corectand articole – treaba pe care a continuat-o, cel putin, pana in 2009. Multe din articolele publicate în perioada 2006-2009 sunt foarte actuale şi utile în dezvoltarea personală. Site-ul a fost lansat în primăvara lui 2006, iar în 2007 era deja nr. 1 pe dezvoltare personală în România – situaţie care s-a schimbat odată cu ridicarea Empower.ro în 2008. În 2010 însă, portalul a fost preluat de Aimee Consulting&Advertising Srl, condusa de dl. Dan Marinas, care a dus o politică de înrăutăţire puternică a conţinutului. Practic, societatea comercială reprezentată de el şi de Mihaela Vasile a platit pentru continutul site-ului, intelegere semnata cu Corina Marin. Autorii nu au fost niciodata remunerati, iar intelegerile facute au fost neclare, astfel incat atunci cand a preluat site-ul, dl. Marinas nu si-a pus problema ca cineva sa isi revendice drepturile de autor – nici nu a fost corect informat in legatura cu aceasta. Articolul de fata este un studiu de caz în gestionarea drepturilor de autor în spaţiul public online.

Orientarea (targetul) site-ului s-a schimbat mult din 2007 pana in prezent, mutandu-se de la “psihologie practica” la “dezvoltare spirituala” (vă invit sa cititi un articol pe care l-am scris despre diferenta de CATEGORIE dintre acestea. Pastrarea articolelor scrise de mine pe site nu mai corespunde cu brandul acestuia. Am parcurs ultimele 200 de posturi si am constatat niste lucruri foarte interesante si noi pentru mine: peste 70% sunt pe dezvoltare spirituala, nu pe dezvoltare profesionala sau psihologie practica. Marea majoritatea sunt articole de promovare, iar din restul cele mai multe sunt extrase din carti. Aceasta politica a fost pornita din 2009, cu cel putin un an si jumatate inainte ca site-ul sa fie preluat.

Şi… prin dezvoltare spirituală, imaginaţi-vă un ghiveci în care sunt amestecate new age, şamanism, terapie transpersonală, meditaţie şi alte ideologii preluate din Orientul îndepărtat, malaxate la a treia mână în marketing american şi servite… în stil românesc.

Pe vremuri, eu, Bruno Medicina, Cristiana Alexandra Levitchi, Andreea Dragomir si altii publicam articole originale, proprii, iar munca enorma pe care o facea Corina Marin pentru site era in esenta una EDITORIALISTICA, nu de copy+paste. Nu am solicitat si nu am primit niciun fel de remuneratie pentru aceasta. Am fost supărat, cu aceasta ocazie, in calitate de contribuitor, cu atat mai mult, sa constat (abia in toamna 2011 – intrucat din 2008 nu am mai urmarit site-ul) cum o munca de calitate a fost ruinată.

Cu toate că cele peste 30 de articole publicate pe site au fost vizualizate de mii de cititori (foarte probabil peste 10.000), iar Discerne le-a trimis la rândul său sute de cititori, am luat hotărârea de a mă dizasocia cât mai puternic de această platformă promoţională ieftină care a ajuns DaMaiDeparte.ro. Mai mult, recomand oricărui marketer să evite a se prinde într-o asemenea horă, am ales luând în considerare cele expuse aici şi mai jos.

A durat două luni de e-mail-uri şi telefoane în care am încercat la modul cel mai politicos să obţin ştergerea articolelor, întrucât dreptul meu de autor era specificat la sfârşitul fiecărui articol:


„de [numele meu]

Consultant in strategie de comunicare si resurse umane,

Copyright © [numele meu], 2007

Toate drepturile rezervate”

Cu sprijinul Corinei Marin, am obtinut in urma unei corespondente e-mail, de la dl. Dan Marinas, angajamentul scris ca va inlatura de pe website articolele scrise de mine. Într-o etapă, am fost de acord initial cu pastrarea partiala a unora dintre ele. Am aprobat ca din fiecare articol, sa ramana 2-3 paragrafe. In schimb, dl. Dan Marinas a sters doar cateva dintre articole, intarzia să le stearga pe celelalte, refuza sa imi ofere un termen pana la care se angajeaza sa le stearga, depăşise termenul-limita pe care l-am oferit eu si nu imi mai raspunde la e-mail. Insa dl. Marinas a taraganat si continua sa refuze sa stearga articolele, incalcand flagrant legea drepturilor de autor. In aces tsens, am inaintat în octombrie 2011 şi o plangere la Oficiul Roman pentru protectia Drepturilor de Autor, sesizand abuzul. Dl. Marinas nu a avut timp pentru această sarcină, ceea ce este regretabil pentru el. În cele din urmă, domnul Dan Marinas m-a chemat la sediu ca să şterg articolele personal. Mie mi-a luat 45 de minute.

Am recomandat şi altor autori, de asemenea, să îşi retragă articolele de pe website, întrucât asocierea cu acesta ar dăuna imaginii lor publice.

Mentionez ca, desi parerea mea profesionala si personala SUBIECTIVA este cea specificata in acest articol, DaMaiDeparte.ro a continuat sa atraga sute de cititori care s-au abonat la newsletter – ceea ce eu consider ca este o dovada a rebrandingului.

Astfel, am o serie de sfaturi pentru tine atunci când te confrunţi cu o încălcarea drepturilor de autor:

Ceea ce scrii e munca ta. Nu lăsa pe nimeni să o folosească fără permisiunea ta. Informează-te care sunt drepturile tale şi cele pe care trebuie să le respecţi! Acesta este linkul la care poţi găsi Legea nr 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe (actualizata pâna in Aprilie 2011) http://www.legi-internet.ro/index.php?id=63 .

Foloseşte specificarea internaţională Copyright (C) Numele Tău, data publicării / redactării. Du-te la Copyro şi înregistrează-ţi gratuit drepturile de autor! Programează-te la numărul de telefon afişat la secţiunea contact. Vei avea nevoie de buletinul tău, trei exemplare listate, legate şi copertate ale lucrării, cu paginile numerotate în felul următor: de exemplu, dacă manuscrisul are 257 de pagini, atunci pe fiecare pagină va scrie pagina cutare din 257. Două exemplare rămân la ei şi unul la tine.

Stabileşte foarte clar cu fiecare persoană care îţi facilitează publicarea materialelor scrise de tine într-un website sau o publicaţie imprimată (carte, revistă, anuar, etc.) cum vor fi acestea folosite, pentru cât timp şi în ce condiţii. Ţine cont de faptul că de la acea sursă, vor publica şi alţii informaţia!

Ţine minte că tot ce scrii sau spui poate fi folosit împotriva ta. Aşa că gândeşte-te bine înainte să te exprimi: ce spune ceea ce transmiţi despre tine? O regulă fundamentală în brandingul personal!

Atunci când intri într-o discuţie care poate escalada într-un conflict, începe mai întâi cu amiabilitate. Rezervă-ţi suficient timp pentru a rezolva chestiunea din vreme. Fii generos. Ai răbdare. Explică punctul tău de vedere şi exprimă-l faţă de celălalt în aşa fel încât să înţeleagă că te-ai pus în papucii lui.

Fii dur cu comportamentele pe care îţi doreşti ca partenerul de negociere să le schimbe şi politicos cu persoana. Nu poţi spune că ai cunoaşte un om doar pentru că ai interacţionat cu el dintr-o postură care nu îţi convine. Eu nu m-am supărat, de exemplu, pe dl. Marinas, ci pe comportamentul pe care l-a afişat vreme de câteva săptămâni faţă de mine. Atunci când l-am cunoscut faţă în faţă, mi-a stârnit o impresie profesionistă, de om de treabă şi care ştie să facă business. M-a tratat cu încredere şi respect atunci când am fost la birou ca să şterg articolele, lucru pentru care ţin să îi mulţumesc. Nu am publicat acest articol ca să scriu lucruri neplăcute despre el, ci ca să aduc un studiu de caz spre folosul cititorilor mei.

Fii corect(ă)! Nu folosi nici tu materialele altora (mai ales text şi fotografie) fără să îţi ofere permisiunea scrisă, care poate consta şi într-un simplu e-mail în care spune: „Da, mă, poţi să foloseşti ce-am lucrat eu în contextul tău!„.

Atunci când observi că nu primeşti răspunsurile scontate şi ai acordat o serie de termene, este cazul să treci la ultimatumuri şi apoi la împărtăşirea situaţiei cu terţi, astfel încât să pui presiune pe partenerul de negociere. Din fericire, această situaţie a fost rezolvată în cele din urmă destul de OK. Drepturile de autor mi-au fost respectate. Şi asta s-a întâmplat inclusiv din cauza faptului că am transmis clar, constant şi cât am putut de diplomat, la obiect, că am intenţii serioase în direcţia a ceea ce vreau. Dacă vrei și tu să înveți să negociezi, atunci îți recomand cartea mea, Căile persuasiunii în negociere.

PS: Si, in general, aplică regulile de aici!

Îţi mulţumesc!

Happy copyrights management!

Marcus Victor Grant

Copyright © Marcus Victor Grant 2011-prezent, toate drepturile rezervate.

Materialele publicate pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.

6 gânduri despre „Relaţia cu DaMaiDeparte.ro – studiu de caz în copyright management

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.