Aplicarea instrumentului de cercetare (testarea) sau „Trial and horror”

Acest articol se adresează studenţilor care au de realizat cercetări de tip survey şi este al cincilea din seria de articole despre cercetare pentru începători 

Aici există două posibilităţi: fie realizezi testarea pe internet, fie prin chestionare aplicate creion-hârtie. Este bine să ştii că viitorul cercetării este pe internet, dar şi că milioanele de utilizatori de internet în România definesc un public tânăr şi care are anumite caracteristici demografice ce restrâng posibilităţile de cercetare.

Dacă eşantionul tău poate fi realizat pe internet pentru ce vrei să investighezi, dar vrei totuşi să îl aplici creion-hârtie, am o poveste pentru tine:

Era odată un individ pe care îl chema Gigel. Gigel, de fiecare dată când îl mânca la urechea dreaptă, se scărpina cu mâna stângă. Într-o bună zi, pe Gigel l-a mâncat la urechea dreaptă şi s-a scărpinat cu mâna stângă. A doua zi, pe Gigel l-a mâncat la urechea dreaptă şi s-a scărpinat cu mâna stângă. A treia zi… (…). În cele din urmă, într-o zi, pe Gigel l-a mâncat la urechea dreaptă şi s-a scărpinat cu mâna dreaptă. Şi a văzut că funcţionează. Şi a zis Gigel atunci cu luare-aminte:

Ce chestie!!!”

Dacă faci cercetarea pe internet, este ideal să contractezi pe cineva care să îţi facă un Content Management System (CMS) care să-ţi permită să modifici întrebările, de-a lungul timpului, pe site (este ideal să faci un site special pentru această cercetare). Şi, ca să nu se sperie subiecţii cercetării tale atunci când intră pe site, este bine totuşi să contractezi şi un designer, care de preferinţă să se sfătuiască şi cu un web marketer înainte, pentru a fi sigur că atragi cât mai multă lume pe site.

Este bine să ştii că dă prost să ai un site găzduit pe un portal care oferă asemenea servicii gratuit, mai ales când poţi cumpăra cu 9-12 $ /an, un site cu extensia .com la care trebuie să mai plăteşti o taxă modică de 9-10 $/lună pentru hosting. Evită pe cât posibil hostingul gratuit sau foarte ieftin, dacă nu vrei să te trezeşti când ţi-e lumea mai dragă cu toată munca dusă pe apa sâmbetei. Îţi trebuie pentru o cercetare online un serviciu de hosting care să îţi ofere posibilitatea ca site-ul să suporte PHP şi o bază de date, de preferinţă MySQL, sau măcar Apache – aici trebuie să vorbeşti cu programatorul care îţi lucrează CMS-ul, el îţi va spune exact ce ai nevoie pentru hosting.

Ca o paranteză, nu recomand serviciile de tipul Google Forms, pollurile gratuite sau kestionare.ro, precum şi alte servicii de poll precum SurveyMonkey.com, pentru că le consider relativ nesigure. Pentru o soluţie de compromis, aş recomanda totuşi serviciul gratuit GoToQuiz.com. De asemenea, mai e posibil ca în viitor Tehnorati.com să pună la dispoziţia publicului larg o soluţie mai performantă de polling

Dacă ai stabilit platforma pentru testare online, următorul pas este să identifici principalele portaluri tematice pe domeniul respectiv sau pe un domeniu învecinat apropiat cu cel în care îţi faci cercetarea şi să le trimiţi un mail celor care se ocupă de site, pentru a afla în ce condiţii poţi să plasezi un banner pe site-ul lor sau o invitaţie în newsletterul lor pentru a completa cercetarea ta. De obicei, aceste lucruri costă, sau dacă nu costă, trebuie să le pui la dispoziţie rezultatele cercetării. Totuşi, este probabil că pentru iniţiative studenţeşti nu vor avea aşteptări băneşti. În orice caz, încercarea moarte n-are. Ţine de tine cum pui problema şi cum negociezi. Aşa se procedează în mod (semi)profesionist pentru cercetarea pe internet li mai ales dacă doreşti să prezinţi rezultatele la o conferinţă naţională, fie ea şi studenţească.

Dacă totuşi, prima opţiune nu funcţionează, poţi identifica forumuri (în special cele de Yahoo! sau Google) pe care se discută lucruri de genul celor pe care le cercetezi tu – cercetarea denumirilor de grupuri le faci după cuvintele-cheie care ţin de domeniu şi pe care le selectezi tu.

De exemplu, pe Yahoo! Groups, vei descoperi la marketing toate forumurile / grupurile care au în pagina de descriere cuvântul marketing, în ordinea descrescătoare a numărului de utilizatori. Ce ai nevoie este să te înscrii în aceste grupuri/forumuri (atenţie, poate dura şi 2 săptămâni până eşti acceptat/ă, deci e bine să faci acest pas din timp), apoi fie vorbeşti cu moderatorul să facă un poll (sondaj) la secţiunea specială pentru asta, fie pur şi simplu faci un text pe care îl postezi pe forum prin care inviţi subiecţii să-ţi răspundă la întrebări. Cantitatea rezultatelor depinde de calitatea abordării şi a formulării mesajelor.

Poţi eventual să contractezi un copywriter care să-ţi scrie mesajul în aşa fel încât să atragă cât mai mulţi subiecţi. Dacă nu, fă-l măcar user friendly Este bine să verifici dacă poţi posta chestionarul la secţiunea files, ca fişier completabil, care să-ţi fie trimis prin e-mail, sau dacă poţi să-l trimiţi ca ataşament la toţi membrii grupului – moderatorul îţi poate da răspuns în privinţa asta. Dezavantajul posibil în această situaţie este că toată lumea are acces la chestionarul tău şi îl poate copia – cel mai recomadat este să plasezi o invitaţie şi un link la site-ul unde se găseşte chestionarul, pe care să îl pui pe mai multe pagini, în aşa fel încât să fie cât mai greu să poată fi copiat.

În orice caz, atunci când urmăreşti să obţii subiecţi de cercetare pe internet, este o regulă de bun-simţ: Dă link, nu copy + paste!!!

În cea mai bună situaţie, în funcţie de cum ai vândut subiecţilor potenţiali ideea de a completa chestionarul tău, vei putea măsura rezultatele în felul următor: în primele 48 de ore de la campania de promovare (presupunând că ai lansat mesajele într-un interval de 24 de ore), vei obţine aproximativ jumătate din răspunsuri. Deci, dacă ai promovat pentru 10.000 de potenţiali subiecţi instrumentul de cercetare marţi, iar până vineri nu ai decât 10 chestionare completate, ştii că ai o problemă. În primele 2 săptămâni vei primi marea majoritatea a răspunsurilor. Dacă după 2 săptămâni nu eşti mulţumit de rezultate, este cazul să constaţi unde ai greşit şi să reabordezi situţia.

Dacă lucrezi creion-hârtie, aplică regulile prezentate în articolul anterior pentru pretestare, la care se adaugă următoarele sugestii:

  • Află ce ai greşit sau ce poţi îmbunătăţi din aplicarea prestestării în procesul de aplicare efectivă a chestionarelor.

  • Asigură-te că ai conceput eşantionarea în aşa fel încât să-ţi acorzi o marjă de eroare pentru chestionarele care vor fi invalidate pentru completare parţială sau greşită! Altfel, va trebui să te întorci acolo unde ai aplicat chestionarele şi să aplici din nou un anumit număr de chestionare. Pe lângă că acest lucru nu e întotdeauna posbil, este şi contrarecomandat, pentru că diminuează reprezentativitatea cercetării. În general, pentru o cercetare bine făcută, rata de invalidare a chestionarelor completate parţial sau greşit este între 20-40%. Deci la o aplicare de 300 de chestionare, vei avea cam 180-240 de chestionare valide.

  • Calculează de la bun început resursele necesare pentru aplicarea cercetării: cât durează aplicarea chestionarelor, cât durează transportul, de câţi oameni ai nevoie, între ce ore şi unde. Care este costul total, specific şi detaliat pentru a realiza cercetarea? Foloseşte realismul, bazează-te pe observaţiile din timpul prestestării, întreabă pe alţii care ştiu şi ia-ţi marje de eroare! Proiectul de cercetare trebuie să decurgă conform planificării iniţiale. Dacă planificarea iniţială este dată peste cap, proiectul ar putea să fie nevoie să fie restructurat în funcţie de informaţiile noi.

  • Asigură-te că ai autorizaţiile necesare din timp (spre exemplu, dacă vrei să realizezi o cercetare în licee, este nevoie să ai depui o cerere la Inspectoratul Şcolar Judeţean, etc. ).

  • Asigură-te că publicul-ţintă este disponibil să răspundă la întrebări atunci şi acolo. Interesează-te de toate aceste aspecte din timp.

  • Asigură-te că procedura de colectare e chestionarelor este bine pusă la punct şi la data prestabilită ai toate chestionarele într-un sngur loc şi ştii la fiecare dintre ele unde a fost aplicat şi de către cine. Predarea chestionarelor se face pe bază de proces verbal şi semnătură. Chestionarele se numără de două ori de către cel care le predă şi de către cel care le preia.

Caută să imprimi chestionarele într-o aşa manieră încât să fie user friendly. Există, în general tentaţia de a economisi hârtia şi de a îngrămădi până la extremele marginilor textul cu un font cât mai mic. Chestionarele trebuie să fie uşor de citit, uşor de înţeles, uşor de procesat, atât pentru respondenţi (chiar dacă în abordarea pe stradă nu ei sunt cei care bifează şi scriu pe ele), cât şi pentru toţi colegii implicaţi în cercetare.

Verifică forma tipărită a chestionarului înainte să îl multipli şi aplică-ţi încă o dată ţie acest chestionar, în instanţe cât mai apropiate de cele în care vei face aplicarea cu respondenţii finali. Pune-te în papucii lui, sau ai ei.

Ţine minte!

Validitatea unui instrument de cercetare poate fi confirmată sau infirmată prin aplicarea acestuia pe un eşantion reprezentativ. Dacă aplicarea este nesatisfăcătoare, ai muncit degeaba!

Îţi mulţumesc!

Happy research!

Ştefan

Copyright (C) Ştefan Alexandrescu. Materialele de pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.


6 păreri la “Aplicarea instrumentului de cercetare (testarea) sau „Trial and horror””

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s