Am publicat aici recenzia unei cărţi de comunicare publică. Citind-o, am descoperit încă o dată că pentru mine, prezentările în public sunt la fel de naturale precum a bea apă. Astfel, am ţinut prezentări în public frecvent încă din timpul liceului şi am asistat în persoană la mii de discursuri publice de atunci, suficient încât să îmi găsesc modele pozitive şi negative.
Dacă ai hotărât să foloseşti materiale audio-vizuale, primul lucru pe care îl ai de făcut odată ajuns la locul prezentării este a verifica modul în care aceste funcţionează corespunzător. Aici mă refer la prelungitoare, prize, microfoane, sistem de amplificare, codecuri, streaming, vizualizare, rezoluţie, embedding. O modaliteate de a face asta este de a testa materialul în condiţii reale sau de a ruga pe cineva să o facă. Pentru orice eventualitate, e o idee să se vină de acasă cu: laptop, cabluri, prelungitoare, boxe, codecuri şi tot arsenalul de la capitolul „în caz că”. O condiţie de bun simţ în utilizarea materialelor audio-video este ca ele să funcţioneze.
O altă regulă este de a crea starea potrivită publicului, de a cadra corespunzător intenţia de a prezenta un asemenea material.
În ziua de astăzi, vorbitul în public ar trebui să fie pentru un profesionist la fel de uşor precum mersul pe bicicletă: odată ce ai învăţat bine, sunt şanse puţine să te ciocneşti de alţii!
1. Elementele care ar trebui să fie luate în considerare pentru a pregăti o prezentare perfectă (listă)
-
Aranjamentul spaţiului, dispoziţia amplasamentului
-
Lumina în spaţiul de prezentare
-
Distribuţia şi sursa luminii în şedinţa
-
Structura sălii
-
Poziţionarea persoanelor care vorbesc faţă de cele care ascultă.
-
Strucuturarea prezentării mai ales atunci când se bazează şi pe un suport video extern (ex: prezentări powerpoint, filme)
-
A termina cu o invitaţie la acţiune sau cu o întrebare care să stârnească curiozitate
-
A avea mai 2-3 obiective în prezentare, nu doar unul, dar nici mai multe. Aceste obiective trebuie corelate între ele.
-
A face prezentarea cât mai scurtă posibil şi a explica ce e concept prin exemple, metafore sau demonstraţii.
-
A comunica cu publicul non-verbal şi activ, invitându-l la dialog
-
A pregăti şi exersa din timp prezentarea, cu feed-back critic şi eventual joc de rol
-
Pitching the right public
-
A găsi limbajul cheie pentru publicul potrivit
2. În legătură cu ultimele două puncte, trăsăturile ideale ale audienţei receptive la prezentări ar fi:
-
Persoane dispuse să înveţe
-
Persoane dispuse să pună în practică, să experimenteze
-
Persoane care pun întrebări pertinente
-
Audienţă suficient de interesată de subiect pentru a-l folosi, şi nu doar pentru a face prezenţă la o şedinţă de balast informaţional
-
Audienţă prezentă în aici şi acum, care oferă feed-back în timp real
-
Audienţă care are bani să cumpere servicii sau produse
3. Reguli cu privire la folosirea materialelor audio-vizuale în cadrul unei prezentări. Experienţe pozitive /negative.
O regulă fundamentală este a verifica modul în care acestea funcţionează corespunzător. Aici mă refer la prelungitoare, prize, microfoane, sistem de amplificare, codecuri, streaming, vizualizare, rezoluţie, embedding. O modaliteate de a face asta este de a testa materialul în condiţii reale sau de a ruga pe cineva să o facă. Pentru orice eventualitate, e o idee să se vină de acasă cu: laptop, cabluri, prelungitoare, boxe, codecuri şi tot arsenalul de la capitolul „în caz că”. O condiţie de bun simţ în utilizarea materialelor audio-video este ca ele să funcţioneze.
O altă regulă este de a crea starea potrivită publicului, de a cadra corespunzător intenţia de a prezenta un asemenea material.
Ca exemplu negativ din propria experienţă, am participat la un moment dat la un concurs din domeniul video, la care evaluatorii aveau un dvd player în folosinţă pe care nu ştiau cum să-l folosească. Mi s-a părut penibil să mă pună să aştept, având în vedere ironia situaţiei, până când a venit persoana de la tehnic ca să le explice cum să apese pe nişte butoane pentru comenzi simple.
1, 2, 3… START!
Dacă ţi-a plăcut acest articol, atunci îţi recomand şi:
Cea mai bună şcoală de afaceri care nu mai există în România
Învăţarea eficientă, mai mult decât citire accelerată!
Ce nu ți-au spus până acum trainerii, partea I. Valoarea a ceea ce înveți.
Ce nu ți-au spus până acum trainerii, partea II. Experiența de învățare
Ce nu ți-au spus până acum trainerii, partea III. Aplicabilitatea a ceea ce înveți.
Ce nu ți-au spus până acum trainerii, partea IV. Organizarea timpului. Imagine. Comunicare.
Mai multe lucruri despre trăsăturile ideale ale unui public dispus să înveţe te invit să descoperi în secţiunea a II-a din cartea mea, Modelarea din NLP, o cale rapidă spre excelenţă.
Mult succes în pregătirea prezentărilor publice!
Îţi urez discursuri memorabile!
Happy public speaking!
Copyright © Marcus Victor Grant 2011-prezent, toate drepturile rezervate.
Materialele publicate pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.