Cum să ai parte de aşteptări?

24 08 2011

Motto:

Dacă vrei să afli ce este iubirea adevărată, adoarme-ţi nevasta şi câinele şi condu vreo oră cu ei în portbagaj pe un drum de ţară.

Deschide portbagajul apoi şi vezi cine se bucură că te vede

  

Cât de important este să ştii ce vrei/ai nevoie şi să comunici asta?

Un lucru interesant pe care l-am aflat dintr-un interviu în revista “Psychologyes” cu sociologul Jacques Salome, care a ţinut mai multe cursuri în România, este că principala problemă pe care o regăseşte în educaţia copiilor din România este modul în care părinţii satisfac DORINŢELE copiilor şi le neglijează NECESITĂŢILE.

Din păcate, nu toţi oamenii ştiu ce vor/ au nevoie.

Din cei care ştiu ce vor/ au nevoie, nu toţi ştiu să comunice ceea ce vor / au nevoie.

Din cei care ştiu să comunice ceea ce vor / au nevoie, nu toţi aleg să comunice ceea ce vor / au nevoie.

Din cei care ştiu ce vor / au nevoie, ştiu să comunice ce vor / au nevoie şi aleg să facă asta, nu toţi reuşesc.

Din cei care ştiu ce vor / au nevoie, ştiu să comunice asta şi o fac, nu toţi ştiu să stabilească şi regulile potrivite (ca în exemplul de mai sus) pentru a se asigura că au parte de ceea ce este important pentru ei (adică inclusiv comportamentele pe care le folosesc nu este un mijloc bun de a obţine ce este de valoare în relaţie pentru ei).

Cineva nu ştie ce vrea sau ce are nevoie? Pune-i întrebări referitoare la ce este important pentru el / ea. Exemple pentru acest fel de întrebări găseşti le găseşti în capitolul Principiul necesităţii şi al priorităţii în comunicare din cartea mea, Căile persuasiunii în negociere.

Dacă drept răspuns primeşti vreounul din semnalele de mai jos, atunci fereşte-te să intri în relaţionare, iar dacă o faci, pregăteşte-te ca fie tu să nu îi poţi oferi ce vrea/ are nevoie , fie el/ ea să nu îţi poată oferi ceea ce vrei / ai nevoie.

  

Cum poţi să îţi dai seama dacă un om nu ştie ce vrea la un moment dat (10 semne clare):

  • Chiar dacă primeşte ce afirmă că îşi doreşte, nu este mulţumit/ă; ţine minte ca literă de lege că acela care nu se mulţumeşte cu puţine nu se va mulţumi nici cu multe;
  • Întrebat/ă ce vrea, se eschivează sau răspunde abstract, fără nici o idee concretă; răspunde altceva decât este întrebată (exemplu ideal: Ion Iliescu);
  • Azi îţi spune ceva, mâine îţi spune altceva;
  • Renunţă la o situaţie pentru alta, apoi regretă;
  • Strugurii la care nu ajunge sunt mereu cei mai buni;
  • Dă vrabia din mână pe cioara din păr;
  • Cu cât are mai multe alternative, cu atât arată mai mult blocaj;
  • Nu ştie să explice de ce e important ceea ce spune că urmăreşte;
  • Spune că nu vrea nimic;
  • Răspunde „nu ştiu”, „mai vedem”, „mă mai gândesc”, sau „îţi răspund mai târziu”.

      

Atunci când nu ştii ce vrei, pierzi chiar şi ceea ce ai!

Tocmai de aceea se pune atât de predominant problema educării pieţei serviciilor de publicitate în online: clienţii nu ştiu ce vor. Primul lucru pe care un consultant trebuie să îl obţină este să îl facă pe client să îşi dea seama ce vrea – iar pentru asta nu primeşte niciun ban, uneori!

Cineva ştie ce vrea sau are nevoie, dar nu ştie să comunice? Atunci explică-i importanţa pe care o are pentru tine să înţelegi ce este important pentru el şi pune-i întrebări care să îl încurajeze să exprime asta într-o manieră care să fie acceptabilă. Mai multe sugestii despre asta, în capitolul Principiul necesităţii şi al priorităţii în comunicare din cartea mea, Căile persuasiunii în negociere.

Mă întreb cât de important este pentru tine să îţi aminteşti cum să tratezi cu cineva care nu a fost învăţat să ceară ceea ce vrea/are nevoie. Sub nicio formă nu permite sau încuraja cumva iluzia că doar pentru cineva cere, va şi primi! Unii s-ar putea să fi învăţat să nu mai ceară tocmai pentru că li s-a refuzat în mod sistematic (poate în copilărie sau în alte relaţii) sau când au cerut ceva important. Acestor oameni este relevant să li se explice că rezultatul pentru o cerere bine formulată nu este neapărat un accept. Dacă vrei să studiezi mai multe despre asta, atunci studiază asertivitatea.

Cineva ştie ce vrea/ are nevoie, ştie să comunice, dar nu o face? Poate fi la mijloc un motiv care îl împiedică sau rea-voinţă (care se traduce prin interese ascunse sau lipsa dorinţei de a relaţiona).

Dacă este suficient de important pentru noi să avem o relaţionare raportată la un asemenea comportament, este important să ne înarmăm cu răbdare şi atenţie, pentru a crea un cadru de încredere în care să-l lăsăm pe celălalt să se manifeste, astfel încât să identificăm esenţa comunicării din partea lui (intenţiile pe care le are).

Bineînţeles, din cei care ajung să cadreze bine, nu toţi reuşesc să aibă şansa de a relaţiona cu altcineva care ştie să cadreze. Acum, dacă stai bine să te gândeşti, de multe ori alegem să nu cadrăm.

Nu cadrăm, pentru că ne place spontaneitatea, ne place să lăsăm lucrurile “să vină de la sine”. Asta pare că “strică mult din farmecul vieţii”, nu-i aşa?

Dar gândeşte-te bine şi conştientizează, care versiune a realităţii este mai bine cadrată pentru tine:

1. cea în care ceilalţi ar trebui să ştie ce aşteptăm şi să vină în întâmpinarea acestora fără ca noi să depunem efort

sau

2. cea în care este bine să ne asigurăm că există o comunicare cât mai clară şi în care să ne putem bucura de calitatea relaţionării cu ceilalţi fără să existe neînţelegeri?

Mai ţii minte exemplele din articolul Cadrare şi aşteptări? Preferi să fii în postura lui Ionel sau a prietenului? Gândeşte-te bine ce răspunzi, pentru că dacă te vei mai lăsa vreodată să alegi să fii dezamăgit, va fi pentru că ai ales să nu depui efortul de a contracta suficient de clar. Orice drept se dobândeşte pe baza unui contract. Nu ai dreptul să fii dezamăgit dacă nu ai stabilit nimic. Iar dacă alegi să te simţi dezamăgit, atunci aceasta este problema ta. Fiecare dintre noi suntem responsabili pentru calitatea relaţiilor noastre şi pentru toate lucrurile pe care le aducem în viaţă.

  

Ştefan Alexandrescu,

consultant în strategie de comunicare şi resurse umane

Copyright (C) Ştefan Alexandrescu. Materialele de pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.



Acțiuni

Information

5 responses

27 10 2011
Cele 8 secrete ale pârghiilor psihologice în negociere « DISCERNE

[…] 13. Cum să ai parte de aşteptări? […]

Apreciază

28 10 2011
Cadrare şi aşteptări « DISCERNE

[…] majoră după standardele SUA (21 de ani). Unde au fost românii fost, unde sunt, unde vor fi Cum să ai parte de aşteptări? […]

Apreciază

26 09 2014
Acceptarea celorlalți | DISCERNE

[…] Cum să ai parte de aşteptări? […]

Apreciază

29 10 2014
Articole despre negociere de Ştefan Alexandrescu | DISCERNE

[…] Cum să ai parte de aşteptări? (24 august 2011) […]

Apreciază

4 11 2014
Acceptarea de sine, condiţie pentru stabilitatea stimei de sine | DISCERNE

[…] Cum să ai parte de aşteptări? (24 august 2011) […]

Apreciază

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




%d blogeri au apreciat asta: