Cum se făcea PR la cinema acum 10 ani

Zilele trecute am făcut ordine prin câteva proiecte din facultate, şi am găsit un mic raport din anul 2004, pe care l-am făcut ca studiu de caz pe RADEF Iaşi (Regia Autonomă de Distribuţie a Filmelor), şi care se bazează pe situaţia din 2001-2003, pe vremea când Iaşul avea 4 cinematografe (din care au mai rămas azi doar 2).

Era pe vremea când spectacolele la cinema începeau la ora 9 şi se făcea coadă dimineaţa de la 7.30 la bilete pentru Jurassic Park: The Lost World sau Titanic. Vremea când HBO-ul era ceva rar şi studenţii la automatică şi calculatoare făceau decodoare.

În fine, iată raportul:

RADEF Iaşi este reprezentanţa în teritoriu a regiei autonome pentru distribuirea şi exploatarea filemelor, care actulmente aparţine de stat, deşi există iniţiative în sensul restructurării, organizării şi privatizării acesteia. Principalul obiectiv îl reprezintă exploatarea cât mai eficientă în judeţele Iaşi şi Vaslui a filmelor care sunt repartizate pe centrul regional Moldova, cu punctul de distribuire la Iaşi.

Sediul RADEF Iaşi. se află pe pasjul G. Muzicescu, în spatele fostului cinematograf Tineretul.

Exploatarea filmelor se face pe săptămâni conform unei progrmări stbilite în colaborare cu centrul regional de distribuire pt. Moldova, stabilirea orelor pentru fiecare cinematograf revenindu-i directorului RADEF, dl. Constantin Hurjui.

RADEF Iaşi administrează în Iaşi 3 cinematografe (Victoria, Republica, Dacia) şi 3 Cinematografe în judeţul Vaslui (Independenţa Vaslui, Victoria Bârlad, Dacia Huşi), în care rulează săptămânal, în total, în jur de 20 producţii cinematografice furnizate de reţeaua de distibuţie alcătuită din distribuitorii particulari şi RomâniaFilm, sala Azur aparţinând de Casa de Cultură a Studenţilor şi având statut special.

Publicuri
  • Clienţi spectatorii spectacolelor cinematografice, majoritatea încadrându-se în segmentul de vârstă 14-35 ani. Din aceştia, se disting două grupe de vârstă, cu limita de separaţie la 21 de ani.

  • Clienţi potenţiali trecătorii prin faţa cinematografelor care au posibilitatea să se informeze cu privire la oferta cinematografică disponibilă pe săptămâna cinematografică (vineri-joi) curentă şi următoare

  • Clienţi efectivi Plătitori de bilete

  • Angajaţii şefii de unitate, tehnicienii, răspunzătorii cu biletele şi curăţenia.

  • Grupuri de interes presa locală

  • Concurenţa este reprezentată de studenţii care închiriază CD-uri cu filme piratate în căminele studenţeşti din cartierul Tudor Vladmirescu.

Finanţarea este internă, filmele sunt primite prin intermediul reţelei, se achită costurile de transport (care se realizaeză pe cale ferată), peste 50% din încasările din bilete se virează în contul distribuitorului care a furnizat filmul, Centrului Naţional al Cinematografiei, Regiei centrale, precum şi diferitelor Agenţii şi asociaţii legate mai mult sau mai puţin de producţia propriu-zisă de film (drepturi de autor, drepturi conexe, taxe de timbru), iar din restul veniturilor se achită cheltuielile de întreţinere, se îngijeşte echipamentul şi se plăteşte personalul.

Canale de comunicare:

  • evenimente (spectacole de gală, festivaluri, cinemateci cu tematică specifică, participări ale personalităţilor implicate în realizarea filmului: actori, regizori, etc.),

  • e-mail (presă);

  • comunicate de presă şi informare –la sediu şi pe net;

  • materiale tipărite (pentru clienţi) care promovează anumite producţii cinematografice, afişaj stradal cu programul cinematografelor;

  • elemente standard de identificare – marca RomâniaFilm de pe afişele cu program;

  • reclama (se face gratuit în emisiunile cu specific de la televiziunile şi posturile de radio locale),

  • punctele de desfăşurare a vânzărilor – concursuri, promoţii, reduceri.

RADEF Iaşi investeşte multă atenţie şi efort în evenimentele specifice, încercând diversificarea ofertei cinematografice pentru atregerea unui public cât mai divers, în acest sens, reprezentanţii presei având invitaţii. Publicul intern are acces gratuit la spectacolele din cadrul cinematografelor ieşene. Elevii de liceu beneficiază de reduceri în anumite condiţii speciale (matinee, grupuri organizate, ecranizări după opere din materia cuprinsă în programa şcolară). Dinamizarea ofertei pentru public se face prin schimbarea spectacolelor la care se oferă reducere de preţ la bilet.

  • Ghid de bune practici

  • Stategia de comunicare se orientează spre interactivitate, publicul ieşean având posibilitatea să ia contactul cu personalităţi marcante ale culturii naţionale (Marcel Iureş, Victor Rebengiuc, Sergiu Nicolaescu, Constantin Vaeni, Vladimir Găitan, Nicolae Mărgineanu, Cristian Mungiu, Dorel Vişan, Tora Vasilescu, Anda Androne, Ioan Gyuri Pascu, Adrian Păduraru etc. );

  • reclamaţiile şi sugestiile sunt preluate de funcţionarii responsabili cu biletele, acestea pot fi trimise şi prin e-mail;

  • şefii de unitate supraveghează îndeaprope desfăşurarea activităţilor;

  • concursurile cu premii atractive sunt realizate în colaborare cu distibuitorii şi cu presa locală; concursurile cu invitaţii la film pentru doi drept premii se practică săptămânal în presa locală;

  • interesul pentru atragerea publicului se manifestă şi în cadrul sistemului educaţioanal, îndeosebi în cadrul liceelor, unde se mizează pe activitatea promotorilor activităţilor culturale şi pe colaborarea profesorilor interesaţi.

  • Biroul directorului este deschis pentru relaţii cu publicul de două ori pe săptămână conform programului afişat, timp în care clienţii sau presa se pot informa complet asupra domeniilor de interes.

Mesajul neformulat care se vrea transmis în condiţiile unor îmbunătăţiri ale serviciilor oferite spectatorilor (încălzire, sistem Dolby, popcorn, sucuri) este “Cinematograful este pentru toată lumea”, bineînţeles cu focalizare pe publicul-ţintă precizat mai sus.

Mulţumiri pentru contribuţia adusă la realizarea prezentului raport: Constantin Hurjui, Constantin Petrila, Mihai Mardare.

Aşadar, vizionare plăcută… la cinema!

Dacă ţi-a plăcut acest articol, atunci îţi mai recomand şi:

Îmbunătăţirea imaginii ONG-urilor prin relaţii publice

Copyright (C) Ştefan Alexandrescu. Materialele de pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.


Anunțuri

O părere la “Cum se făcea PR la cinema acum 10 ani”

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s