Direcţia motivaţiei este unul dintre metaprogramele cele mai cunoscute şi citate în contextul motivaţiei organizaţionale. Te invit să citești acest articol ca o sinteză asupra modului în care funcţionează.
Direcţia motivaţiei |
Distincţia 1 |
Distrincţia 2 |
Cuvinte-cheie |
Mă apropii de, obţin, cîştig, realizez, cîştig, includ, răsplată, atracţie |
Mă îndepărtez de, evit, exclud, recunosc probleme, pericole, pedeapsă, repulsie |
Teoreticienii |
||
Freud (The Pleasure Principle) |
Pleasure (Teoria Y) |
Pain (Teoria X) |
Woodsmall |
Toward / Approach |
Away From / Avoidance |
Hall & Bodenhamer (Direction Sort) |
Toward / Approach |
Away From / Avoidance |
Instrumentul |
||
LAB Profile(Motivation Direction) |
Towards |
Away From |
LAB Profile Extended /Direcţia motivaţiei) |
Apropiere de obiective |
Îndepărtare de pericole |
Identity Compass (Direction) |
Towards |
Away From |
IWAM (Action Direction) |
Goal Orientation |
Problem Solving |
The Motivation Profile (Motivation Program 1: Toward-Away From) |
Toward |
Away From |
Sursa clasificării |
Denumirea categoriei din |
Metaprograme din aceeaşi familie |
LAB Profile |
Motivation traits |
Decision factors, Motivation Source, Motivation Reason, Energy Level, Criteria |
Hall & Bodenhamer |
Conation / Choosing |
Conincer Demonstration, Operational Style / Organizational Style, Adaptation, Modus Operandi, Preferences, Goals Striving, buying, Social Convincer, Interactive, Directness, Management, Risk Taking, Decision |
Identity Compass |
Motivation factors |
Motives, Reference, Planning Style |
Acest metaprogram este unul clasic, fundamental, cel mai cunoscut, cel mai exemplificat, cel mai uşor de înţeles şi primul care se studiază în LAB Profile. Îşi are originea teoretică în dihotomia plăcere-durere enunţată de Sigmund Freud.
Ca structură a disctincţiilor, este dihotomic şi poate fi măsurat printr-o întrebare de tip închis cu două variante de răspuns. Poate fi observat verbal şi non-verbal.
(continuă să citești după media ↓)
Ghid de observare verbală
Importanţa acestuia poate fi înţeleasă numai prin raport cu elicitarea criteriilor şi a valorilor. Vezi pentru asta capitolul Principiul necesităţii şi al priorităţii în comunicare din cartea Căile persuasiunii în negociere. Astfel, pe măsură ce clientul livrează prin răspunsurile sale lista de criterii şi valori, se poate observa, pentru unele dintre ele, dacă sunt de un tip sau de altul.
Exemple de criterii sau valori care ilustrează orientarea spre obiective (towards): prosperitate, bonus, participare, plus, câştig, profit, sănătate, reuşită, avantaj, succes, realizare, venit, activ, răsplată, premiu, recompensă, numărul 1, fericire, bucurie, pozitiv, împlinire, etc.
Exemple de de criterii sau valori care ilustrează evitarea problemelor (towards): pierdere, dat afară, sărăcie, criză, stress, nefericire, pierdere, pedeapsă, nereuşită, eşec, insucces, negativ, nerealizare, pasiv, la urmă, depresie, ruşine, îngrozitor, să scap de…., etc.
Exemple de răspunsuri neclare: un salariu (mai) mare, o slujbă (mai) bună , un şef (mai) bun, şansă (de a accede la mai mult sau de a scăpa de?). În general, atunci când apare un operator care sugerează o comparaţie).
Indicatori (de regulă) falşi de towards (în paranteză semnificaţia fiecăruia): sinceritate (fuga de minciună), încredere (neîncredere), împlinirea misiunii (frica de irosirea potenţialului), speranţă (altceva decât răul din prezent).
O altă modalitate care poate fi practicată în stabilirea corectă a direcţiei motivaţiei este solicitarea clientului să precizeze, pentru fiecare din criteriile listate, dacă obţinerea respectivului criteriu îl apropie de rezultate sau îl îndepărtează de probleme.
Ghid de observare non-verbală
Orientarea spre obiective: Capul şi corpul se mişcă înainte, ochii în sus
Evitarea problemelor: Capul şi corpul se mişcă înapoi, expresii faciale care indică tensiune, dezgust sau evitare
Uşor de confundat cu: metaprogramul Scenario Type / Tipul scenariului: pesimism (cel mai bun caz, penurie) – optimism (cel mai bun caz, abundenţă), care e un alt tip de metaprogram şi face parte din categoria Cognitive Processing.
Ghid de observare non-verbală pentru Tipul Scenariului:
Optimism: Capul indică „da”, zâmbet, poziţia corpului detensionată, ochii în sus.
Pesimism: Capul indică „nu”, grimasă tristă, poziţia corpului tensionată, ochii în jos.
Distincţie
Deşi este uşor de asimilat gândirea pozitivă cu orientarea spre obiective şi gândirea negativă cu evitarea problemelor, acestea sunt diferite, după cum rezultă din exemplele şi graficul de jos.
Evitarea problemelor şi gândire pozitivă: „Cred că voi reuşi să mă feresc de necazuri”
Orientarea spre obiective şi gândire pozitivă: „Sunt convins că voi avea succes”
Orientarea spre obiective şi gândire negativă: „Mă îndoiesc că voi avea succes”
Evitarea problemelor şi gândire negativă: „Sigur voi intra în belele!”
Reprezentarea grafică a distincţiilor:
(continuă să citești după media ↓)
Articole despre direcţia motivaţiei în română:
Stanca, Rafael (2010) – Morcovul sau băţul?
Articole despre direcţia motivaţiei în engleză:
Connoly, Reg – The Procrastirnation Habit
Davis, Kim (2008) – Motivation Direction: Towards Pleasure and Away from Pain
Kenworthy, John (2008) – Human Communication Model: Motivation Direction
Pryanikova, Anastasia (2005) – What is Your Motivation Direction?
Alte articole în engleză:
Grant, Marcus Victor (2011, II) – The Metaprograms Correspondence in HR Tools
Merlevede, Patrick (2000, I)- Putting NLP Metaprograms Research in context: Studying the scientific validity of NLP
Merlevede, Patrick (2000, II) – Categories within iWAM
Alte articole în română despre metaprograme
Bibliografie
Grant, Marcus Victor – Filtering distinctions, metaprograms and metatypes,The Metaprograms Experts Group, publicat privat, ianuarie 2008
Engel, Gregory; Arthur, Jay – The Motivation Profile Guidebook,Lifestar, Denver, Colorado, USA, 2000
Charvet, Shelle Rose (1997) – Words That Change Minds,second Edition, Kendall/Hunt Publishing Company, Dubuque, Iowa, USA, pp. 29-44. Recenzia cărții în română/engleză
Charvet, Shelle Rose (1995) – Understanding and Triggering Motivation, The Lab Profile. Audiobook Companion to book “Words that Change Minds.”
Gambardella, Pascal (2008), MetaProgram references and Rosetta Stone, in Perceptual Genius Training, Washington, USA
Hall, Michael L, PhD; Bodenhamer, Bobby G., D.Min (2005); Figuring Out People. Reading people using Meta-Programs, second edition, Crown House Publishing, Ltd, Bancyfelin, Carmarthen, Wales, UK
Howard, Christopher (2003) – NLP & Leadership Master Practitioner Audiotraining, California
Szekely, Andy (2006) – Declanşatorii motivaţiei. LAB Profile, training manual, Editura AS, Bucureşti, 2006
Woodmsall, Wyatt – Metaprograms, Next Step Press, Vienna, Virginia, USA, 1988
Woodsmall, Woody şi Woodsmall, Marilyne (1998) People Pattern Power, Next Step Press, Vienna, Virginia, USA
Îţi mulţumesc!
Happy referencing!
Text Copyright © Marcus Victor Grant, 2011-prezent, toate drepturile rezervate.
Foto copyright © Diana Andreea Bădrăgan, 2017-prezent, toate drepturile rezervate.
Materialele publicate pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer