Ce să eviţi când cauţi sponsorizări

8 05 2011

ONG-urile din România, în ultimii 10 ani, au început să se dezvolte, iar piaţa serviciilor adresate acestui segment a început să se manifeste într-o manieră care nu e de neglijat. În acest sens, este important să luăm în considerare comunicarea cu anumite publicuri ce prezintă probleme… spinoase, în privinţa cărora nu prea găsiţi informaţiile prezentate pe şleau, după cum sunt descrise în cele ce urmează.

În România, sponsorizarea este un fel de cincea roată la căruţă, un fel de a trimite nişte oameni pe drum pentru a obţine nişte răspunsuri mai mult sau mai puţin voalate de genul „avem nevoie să oferim o sponsorizare ca de-o gaură în cap”. Acest lucru se întâmplă din mai multe motive posibile.

1. Alegerea proastă a perioadei anului. Principalele companii care oferă sponsorizări îşi fixează organizaţiile la care oferă sponsorizări la începutul anului, cel târziu până în luna martie. În această perioadă, de doi ani încoace, există şi posibilitatea ca salariaţii să îndrepte cei 2 % din fondurile de salarii pe care firmele la care sunt angajaţi îi virează în contul statului către anumite ONG-uri, dar de fiecare dată, rata de îndreptare a acestor venituri către organizaţii este sub 20 % datorită abordării proaste de marketing şi relaţii publice ale organizaţiilor non-profit.

2. Alegerea proastă a perioadei săptămânii. Aici este bine de ţinut minte că 28 % din români dorm în timpul serviciului (mai ales dacă sunt funcţionari în administraţia publică). Nu se cer bani lunea şi nu se cer bani vinerea. Lunea lumea de-abia s-a întors din week-end, este presată de pisicile moarte aruncate în curtea unora de săptămâna trecută. Vinerea toată lumea se grăbeşte să plece în week-end.

3. Alegerea proastă a orei în timpul zilei. Dimineaţa până 10 lumea de-abia ajunge la serviciu. În perioada verii, această oră se poate prelungi până la ora 11. Prânzul este între orele 12-2 PM. Iar după 3 PM lumea deja începe să plece acasă. Cel mai bine este să se dea un telefon pentru a stabili o întâlnire cu persoana care are puterea de decizie direct în privinţa acordării sponsorizării. Se calculează o marjă de eroare de +/- jumătate de oră.

4. Abilităţile proaste de relaţionare interumană (tehnici de networking şi personal branding) a celor care solicită sponsorizarea. Un adolescent cu coşuri îmbrăcat în blugi şi care se scobeşte în dinţi cu cartea de vizită a interlocutorului are puţine şanse să obţină o sponsorizare, nu contează pentru ce cauză.

5. Preferenţierea unor anumite cauze care dau mai bine în locul altora, cum ar fi a copiilor orfani sau cu handicapi. La urma urmei, în România nu există un aparat de relaţii publice care să promoveze „noi, firma cutare, am dat bani pentru această cauză nobilă”, majoritatea celor care îşi dau cu semnătura pe asemenea decizii de sonsorizare din partea firmelor urmăresc să se pună bine cu conducerea.

6. Cererea de sponsorizare, scrisă sec, fără strategie şi fără inspiraţie, fără elemente de bun-simţ în ce priveşte ortografia, darămite copywriting-ul.

7. Abordarea de atitudine, aceea de cerşetor care se milogeşte pentru nişte fonduri, pentru că, deh, în România este normal ca ONG-urile să fie sărace, în loc de atitudinea de vânzare a unor spaţii promoţionale şi o abordare orientată spre conceptul de corporate social responsability. Greşeala porneşte de cele mai multe ori de la managerul ONG-ului şi a celui care solicită fonduri.

8. Resurse umane prea puţine pentru a se ocupa de găsirea de sponsorizări. Rezultatele aplicării psihologiei poporului român în managementul organizaţional seamănă cu teoria haosului sau cu un motor cu randament scăzut. Principiul de bază este următorul: îţi faci socotelile să contezi pe 50 de oameni; speri să contezi pe 40. Constaţi că ai doar 30. Din care doar 20 pot atunci când ai nevoie. Din aceştia, 10 găsesc sponsorizări, în cel mai bun caz. Din aceştia, 5 găsesc sponsorizări care sunt virate în contul organizaţiei în timp util. Acestea sunt de regulă cele mai mici.

9. Sponsorizările sunt cerute târziu, în aşa fel încât organizatorii trebuie să se dea peste cap pentru a realiza ceva cu fondurile/bunurile primite ca sponsorizare. Aceasta sporeşte neîncrederea pe care sectorul privat îl are în oferta de sponsorizări.

10. Pur şi simplu cererea de sponsorizare nu este adresată corect, ca şi cum firma ar fi vreo entitate misterioasă, vreun fel de duh vrăjit sau copac magic la care lumea se duce cu pomana şi sacul. Trebuie să fie clar că persoana care ia decizia de sponsorizare este cea care trebuie abordată. Orice scrisoare de sponsorizare trebuie să fie adresată acestei persoane şi personalizată în aşa fel încât să-i consolideze poziţia în organizaţie. Angajatului care preia cererea de sponsorizare trebuie să i se vândă ideea că va da bine în faţa şefului dacă se ocupă de această sponsorizare. Dacă este vorba despre manager care este şi proprietarul afacerii, acesta trebuie convins cu atât mai repede că această investiţiei îi va aduce ROI (return of Investement) în cifre. Aceasta înseamnă că ONG-ul trebuie să realizeze în timp o evaluare financiară a evoluţiei beneficiilor pe care le oferă firmelor care au oferit sponsorizări.

11. Abordarea firmelor nepotrivite. De multe ori, firmele mici sunt cele care pot oferi mai mult decît firmele mari, contrar aşteptărilor. Aceasta se întâmplă şi datorită faptului că cu cât compania are o poziţie mai bună pe piaţă şi este mai puternică, cu atât timpul angajaţilor este mai preţios şi preferă să dea sponsorizări mari de câteva ori pe an, necesitatea de reclamă scade, preferinţele în strategia de marketing sunt mai exigente, ca şi evaluarea celor care vin să ceară sponsorizări.

12. Reprezentanţii ONG-urilorcare se duc la firme pentru a găsi sponsori de multe ori nu beneficiază de o instruire adecvată în prealabil atât în ceea ce priveşte cum să ceară bani, cât şi în ceea ce priveşte reprezentarea organizaţiei. De aceea, rezultatele nu sunt din cele mai strălucite în ceea ce priveşte vreunul din aceste două aspecte…

7 întrebări de succes pentru a obţine sponsorizări

Îţi mulţumesc!

Happy sponsoring!

Ştefan

Copyright (C) Ştefan Alexandrescu. Materialele de pe acest blog sunt supuse acestui disclaimer.

 


Acțiuni

Information

14 responses

10 05 2011
7 întrebări de succes pentru a obţine sponsorizări « DISCERNE

[…] pe şleau, după cum sunt descrise în cele ce urmează. Am început deunăzi să vă sugerez ce să evitaţi când căutaţi sponsorizări. Acum e momentul să vă împărtăşesc şi şapte întrebări pentru a genera […]

Apreciază

14 05 2011
Adela Talpes

Felicitari Stefan pentru noul blog! Mi-au fost foarte utile articolele despre obtinerea sponsorizarilor, pentru ca este un domeniu in care ma simteam cam pe dinafara. Multa inspiratie si succes in continuare!

Apreciază

22 05 2011
Îmbunătăţirea imaginii ONG-urilor prin relaţii publice « DISCERNE

[…] seria articolelor adresate ONG-urilor pe care am început-o cu ce să eviţi în sponsorizare şi cum să convingi sponsorii, adaug articolul de astăzi, care, deşi poate părea oarecum […]

Apreciază

24 05 2011
Recrutarea voluntarilor pentru ONG-uri « DISCERNE

[…] Ce să eviţi când cauţi sponsorizări […]

Apreciază

6 01 2012
crisalevitchi

foarte util articol !

Apreciază

18 01 2012
7 întrebări de succes pentru a obţine sponsorizări « DISCERNE

[…] pe şleau, după cum sunt descrise în cele ce urmează. Am început deunăzi să vă sugerez ce să evitaţi când căutaţi sponsorizări. Acum e momentul să vă împărtăşesc şi şapte întrebări pentru a genera […]

Apreciază

28 09 2012
Mădălina Roxana Drancă

Foarte interesant articolul,cu multe lucruri bune de pus in practica.

Apreciază

12 11 2012
LItere Stacojii

Uite ca anumite puncte de aici nu le stiam 🙂
Multumesc de informatii!

Apreciază

1 06 2013
Îmbunătăţirea imaginii ONG-urilor prin relaţii publice | DISCERNE

[…] seria articolelor adresate ONG-urilor pe care am început-o cu ce să eviţi în sponsorizare şi cum să convingi sponsorii, adaug articolul de astăzi, care, deşi poate părea oarecum […]

Apreciază

1 06 2013
Recrutarea voluntarilor pentru ONG-uri | DISCERNE

[…] Ce să eviţi când cauţi sponsorizări […]

Apreciază

26 09 2014
Arta de a pune întrebări puternice cu discernământ | DISCERNE

[…] Ce să eviţi când cauţi sponsorizări […]

Apreciază

21 12 2015
Retrospectiva inteligenţei financiare, de Ştefan Alexandrescu | DISCERNE

[…] Ce să eviţi când cauţi sponsorizări (8 mai 2011) […]

Apreciază

25 05 2016
doru

Insusi acest articol e plin de greseli: ,, anumite publicuri”, ,, handicapi”, ,, isi dau cu semnatura”, ,, se duce cu pomana”, ,, că cu cât „. Rusinică.

Apreciază

26 05 2016
discerne

daca oferiti servicii de corectura gratuita, le primesc cu placere

Apreciază

Te invit să-ţi împărtăşeşti gândurile în legătură cu acest conţinut!

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




%d blogeri au apreciat asta: